Yeti 1.8 4x4 tunen?

Tallguy

Forumguru
Hoewel ik helaas geen Yeti meer rijdt (was leasewagen), heb ik nog steeds de wens er wee een een keer te kopen, maar dan een 4x4 versie (4x4 is altijd een wens van me geweest, ongeacht of je het in dit land wel of niet nodig hebt).

Nu zat ik vh weekend eens te neuzen naar een 2e hands Yeti 4x4. De 1.8 is qua wegenbelasting redelijk goed te doen (de auto is niet zo bizar zwaar dat je >€300 per kwartaal aan wegenbelasting kwijt bent).

Ik ben alleen benieuwd of er leden op ons forum zijn die de 1.8 hebben laten tunen, of dat effect heeft gehad op het verbruik en of het überhaupt te doen is met een 4x4.
OP ons forum las ik wel dat er veel mensen een 1.8 hebben laten tunen, maar ik geloof dat ik niet iemand zag die dat bij een Yeti heeft gedaan (tenzij ik eroverheen heb gekeken).

Wie kan we eigen ervaringen vertellen?
 

EdK

Forumguru
Wel Kensei om dan maar even aan je vraag te voldoen
Denk dat er erg weinig mensen in NL en op forum zijn die de 1,8 TSI 4x4 rijden, dit omdat hij gewoon veel te duur was (is) in Nederland

De overgrote moot zal de 1,2 TSI hebben en wat vlamingen die de diesel uitvoeringen hebben dit vanwege de gunstige tarieven daar voor de diesel.
En dan zijn er een enkele leden die de 1,4 TSI hebben maar die helaas nooit in de 4x4 uitvoering is uitgekomen zover ik weet dan ( sorry is i wrong, ben ook maar een mens )

En mbt de wegenbelasting voor de 1,4 zit ik ff boven de 600 per jaar maar heb je al geinformeerd naar de prijzen mbt de verzekering ?
En mbt de tuning , tsja denk dat je ervaringen moet delen met Superb rijders, en of je dan een eerlijk beeld krijgt ?
 

CDK

Forumguru
ik denk dat je qua motorkarakter best met een Superb kan vergelijken alleen de 4x4's zijn helaas dun gezaaid :(
o.a. @s-line @Noord26 hebben hun 1.8TSI laten tunen
 

Noord26

Forumguru
@Kensei

Volgens mij heeft @TurboBooster een Yeti 4x4 icm een 1.8 TSI tuning. Informeer eens bij hem?

Lijkt mij trouwens wel een machtige combinatie, zeker als je dan nog DSG erbij opteert. ;)

Is het niet mogelijk om te filteren op het forum op type auto en opties?
 
Laatst bewerkt:

TurboBooster

Forumguru
Goeden dag mede forum leden.

Ja, ik ben in het bezit van een Yeti 4x4 met de 1.8 TSI motor, met JD tuning, wellicht de enige hier op het forum.
Toen ik destijds mijn O1 besloot in te ruilen op een Yeti was de keuze dat dit een 4x4 moest worden al gemaakt.
De O1 was ook gechipped en als je bij die auto het gaspedaal indrukte werd de auto 'zoekerig' op de voorwielen ondanks dat er uitstekende/brede banden onder de wagen zaten. Kortom, het onderstel kon het vermogen eigenlijk niet aan.
De Yeti heb ik al vrij snel naar het 'inrijden' laten chippen bij JD. De auto zou dus nu zo'n 215 PK moeten hebben en ik kan jullie zeggen, het rijd heerlijk. Geen trillingen meer in het stuur bij vol gas en gaan als de brandweer.
Inmiddels heb ik 20000 km met de Yeti gereden, zonder mankementen.
Zijn er dan ook nadelen? Ja ééntje, het verbruik.
Met de over het algemeen vrij korte stukjes die er mee gereden worden kom ik niet verder als 1 op 10.
En op vakantie in het buitenland 'snelweg Duitsland' haal ik soms de 1 op 10 niet eens. Maar dat ligt aan mijn rechtervoet.
Ik mag dan graag van die grote dure auto die in Duitsland worden gemaakt een beetje plagen.
DSG is in Nederland op deze uitvoering niet leverbaar doch ik zie dat niet als een gemis.
Kortom, tot op heden ben ik zeer te spreken over de Yeti 1.8 TSI 4x4 en ben ook niet van plan om deze binnenkort te gaan inruilen op een andere.
Als er nog vragen zijn stel ze dan maar in dit topic.

Groet,
Hendrik alias TurboBooster.
 
Laatst bewerkt:

snel

Actief lid
Turbobooster je bent niet de enige
de mijne is niet gechipt haal toch wat hogere km /l maar je voet moet niet zwaar zijn dan haal je het niet
gebruik hem voor caravan trekken 1700 kg gebruik dan 1:10 /1:9 maar met beleid
maar gaat als de brandweer.
30.000 gereden 3 jaar nog geen panne gehad in ruilen niet aan de orde
 

___JC___

Forumguru
Ik heb geen Yeti, maar wel een gechipte 1.8TSI 4x4 ook via JD. Ik heb er nog geen moment spijt van gehad. De motor heeft net wat meer power, vooral hoog in de toeren. Ik zit wat betreft gemiddeld verbruik rond de 1 op 11, maar als ik dan een keer echt rustig rij zakt het verbruik ook snel naar 1 op 13/14.

Kortom, gewoon doen. :)
 

CDK

Forumguru
de Yeti heeft niet de stroomlijn van een Superb natuurlijk, dus het verbruik zal wat hoger liggen boven de 80km/h, maar is wel een leuk vergelijk!
 

Tallguy

Forumguru
bedankt mannen! goed te lezen dat het tunen voor de rest geen problemen oplevert. Ik kom ze 2e hands wel tegen, maar ze houden hun waarde schijnbaar goed als ze voor een 2010 model met weinig opties nog €17k vragen.
 

EdK

Forumguru
Tsja je moet er wat voor over hebben om bij de Yeti elite te behoren hoor.
Maarr toch mooi dat hij zijn waarde behoud, doet t iets minder pijn in je portomonee bij inruil.
 

TurboBooster

Forumguru
Kensei,

In Nederland rijden er relatief gezien maar weinig Yeti's 1.8 TSI 4x4.
De toch wel vrij hoge prijs (lees belastingen) doen veel kopers toch maar besluiten ééntje te nemen zonder 4x4 dan wel bij een ander merk te gaan kijken. Het brandstof verbruik wat ik aangaf is een gemiddelde als ik mijn rechtervoet wat meer beheers kom ik ook wel op 1 op 12/13.
Ik tank overigens bijna altijd BP Ultimate 98. De motor loopt daar duidelijk beter op. Mijn zoon die in een Audi TT Quattro 225PK rijdt heeft dezelfde ervaring met BP Ultimate.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Die ervaring heerst alom, ook bij mij. En het is niet alleen het gevoel, de vermogens/koppel krommes zijn ook een stukje beter
 

EdK

Forumguru
Tsja maar is t ook niet zo dat JD dit al opgeeft om met 98 te gaan rijden na tuning ?
Want zonder tuning met me 1,4TSI rij ik voor mijn gevoel soepel zat met de euro 95
 

Rosinfield

† In Memoriam
JD zegt (correct me if I'm wrong): een (getunede) tsi doet het prima op 95, maar beter op 98.
Maw, het is niet zo dat het een noodzakelijke voorwaarde voor soepel rijden is, maar dat je iets meer rendement van de motor hebt
 

dirkkroneman

Forumguru
En je motor een schonere (lees: betere) verbranding heeft, het houdt je motorblok goed schoon en zal denk ik ook langer mee gaan..
 
Bovenaan Onderaan