Xeon in verstralers

Beest015

Nieuw lid
Is het toegestaan om xeon in te bouwen in je verstralers (mistlampen)??
In een skoda fabia 2008?
 

Bakkertje

Forumguru
Als ik me niet vergis staat er op het glas een keurmerk waar je uit kunt afleiden wat voor een type lampen toegestaan zijn in het betreffende lamphuis.

Ik kan me haast niet voorstellen dat het toegestaan is, maar dat wil niet zeggen dat het niet kan..
 

Jee13

Forumguru
Ik zou me niet druk maken over die regels

Ik heb al jaren xenon in mijn grootlicht, ook nooit problemen met apk mee gehad

Maar uit welk oogpunt wil ke er xenon in? Die mistlampen stralen niet ver, je bereikt er wel wat meer opbrengst mee.

Heb je als dimlicht ook xenon? Dan zou je het toepassen zodat kleur van dimlicht en mistlicht gelijk zijn.
Ivm canbus heb ik gekozen voor een halogeenlamp van Mtec 4350 K, deze geven witter licht dan normaal halogeen

Ik heb dit puur uit cosmetische redenen gedaan omdat ik halogeen te geel vind en deze lampen geen storing geven op BC. Overigens staan mijn mistlampen ingesteld als DRL op 70%.

Xenon kan ook in de mistlampen, mits je daar een canbusweerstand tussen plaatst. Bij de octavia RS is de mistlampunit waar de lamp in moet te smal voor een xenonlamp h1
 

Noord26

Forumguru
Xenon is mistlampen kan echt niet. Reflecteert enorm op nat wegdek met mogelijke verblinding tot gevolg..

Of het mag, geen idee. Maar esthetisch gezien een no-go.

Ik merk wanneer mistlampen nodig zijn de AFS modus uit wordt geschakeld en de dimlichten veel lager als normaal staan. Wat ik ook zie is dat de mistlampen juist breder schijnen als je dimlichten ipv verder zoals de TS wellicht wenst te bereiken?
 
Laatst bewerkt:

Canon-Eye

Forumguru
Vérstralers zijn iets fundamenteel anders dan mistlampen oftewel bréédstralers.

Tegen xenon verstralers bestaan m.i. geen wettelijke bezwaren - hiervoor gelden dezelfde gebruiksregels als voor "gewoon" grootlicht.

Of er ook deugdelijke xenon-breedstralers bestaan (c.q. ombouwsets voor halogeenmistlampen) weet ik niet. Waar het om gaat, is dat mistlampen/breedstralers een haarscherp afgebakende licht/donkergrens aan de bovenkant moeten hebben, anders verblind je niet alleen de tegenliggers maar ook - bij mist of zware regen-/sneeuwval - jezelf, en dat was nou net niet de bedoeling...
 

dirkkroneman

Forumguru
Ik heb ook xenon in de mistlampen zitten. Werkt als een tiet, zorgen dat je de goede lampen (R staat voor reflector) hebt dan is er niks aan het handje :)
 

Noord26

Forumguru
Ook de 'juiste' Xenon lampen die geschikt zijn voor een reflector lamp veranderen het brandpunt van de origineel bedoelde constructie. Een halogeen heeft een brandpunt een Xenon-lamp meer een vlamboog. Hierdoor zal er altijd licht op plaatsen komen waar het niet bedoeld is, juist omdat de reflector het licht dan verplaatst naar andere plaatsen. Zelfs met gebruik van de juiste lamp.

Welke auto heeft af-fabriek Xenon in de mistlampen zitten? Het zal idd werken als een tiet, maar waarom passen ze het dan niet toe zou je jezelf kunnen afvragen.
 

dirkkroneman

Forumguru
Ach ik ben er tevreden mee, de gloeilampen (trilden) gingen om de haverklap kapot, denk dat ik nu al bijna een jaar met de xenon rijd zonder problemen (alleen als ze aanstaan storen ze op de parkeersensoren voor). Ik ben er iig dik tevreden mee :)
 

andrehj

Forumguru
Is het toegestaan om xeon in te bouwen in je verstralers (mistlampen)??
In een skoda fabia 2008?
Zolang het lichtbeeld goed is mag het, maar, zoals al eerder gezegd, het heeft geen zin.
Overigens zijn verstralers en mistlampen heel erg verschillende dingen. Verstralers zijn grote koplampen die tegelijkertijd met je grootlicht aan gaan en recht vooruit schijnen. Deze mag je dus alleen voeren als er geen tegenliggers zijn.

Mistlampen schijnen vlak voor je auto, en sinds de tijd van de bochtverlichting ook nog haaks opzij. Eigenlijk zijn het dus breedstralers. En deze mag je alleen gebruiken bij dichte mist (<200 m zicht) of dus als bochtverlichting.
 

turboturbo

Forumguru
Ik vermoed dat het TS gaat om de mistlampen (Fabia I heeft alleen stads-, dim-, groot en op sommige uitrustingen mistlicht.

Bij mist geldt dat juist een gelere kleur licht voor betere zichtbaarheid zorgt. Let maar eens op, bij 'grijs' en nat weer overdag valt (blauwig) xenon verlichting vaak al niet speciaal beter op qua zichtbaarheid.... Bij mist ook verder waarschijnlijk niet speciaal (kan ik uit eigen ervaring niet goed stellen, ik kan me niet meer herinneren wanneer ik voor het laatst in de mist heb gereden)
 

Canon-Eye

Forumguru
Mistlampen voer je niet voor je eigen zichtbaarheid maar om zelf beter te zien, door minder strooilichtreflectie en meer licht in de breedte.

Het gele licht werkt m.i. mogelijk iets rustiger oftewel minder vermoeiend, maar het zal in de mist bij gelijke omstandigheden (zelfde wattage, zelfde armatuur) per definitie niet verder reiken - dus niet beter zichtbaar zijn - dan wit licht uit eenzelfde lampje, al is het maar omdat het gele glas nu eenmaal een klein deel tegenhoudt van hetgeen wordt uitgestraald.
Dat is overigens ook mijn bezwaar tegen die gele z.g. "nachtzichtbrillen" - er ís al weinig licht, en dan ga je daar ook nog een deel van tegenhouden onder het mom van contrastverbetering. Ik heb het geprobeerd, en voor mij werkt het gewoon niet.
 
Bovenaan Onderaan