xenonlook h7

hallo,
ik heb in mijn fabia xenonlook lampen--> eentje, de linkse is stuk als ik die vervang met terug dezelfde lamp-> moet ik de rechtse ook mee vervangen of moet dat niet.
wat is het beste.. mvg
 

turboturbo

Forumguru
'tuurlijk moet dat niet. Garagisten doen het wel eens, omdat ze ervan uit gaan dat de lampen meestal in een setje tegelijk vervangen worden. Al je er van uit gaat dat de levensduur min of meer gelijk is, zal dus de ander vandaag of morgen er ook mee ophouden.
Uit mijn eigen praktijk weet ik dat lampen echter helemaal geen voorspelbare levensduur hebben en er pas mee ophouden als ze daar zelf zin in hebben. En dus 'preventief' vervangen een beetje onnodig is.

Als je het echter zelf niet kunt, en ervoor speciaal naar de garage moet, begrijp ik wel dat het slimmer is om beide meteen te vervangen. Ben je een doe het zelver, zou ik niet preventief vervangen.
 
Vriendelijk verzoek aan iedereen om niet de gehele voorgaande post te quoten. Dit is ons inziens onnodig. Volstaan kan worden met een direct antwoord. Als het een grote tekst is, volstaat het quoten van dat gedeelte waar het antwoord over gaat. Om een persoon te quoten kun je ook bijvoorbeeld als volgt verwijzen: @'username'. Bedankt voor jullie begrip.

ik doe dit zelf maar ik dacht anders beetje kleur verschil of levensduur van de andere veel minder. :-)
 

turboturbo

Forumguru
Kleurverschil kan zeker. Je zegt xenonlook, dus ik neem aan gewoon halogeen lampjes met blauw glas? Als het glas van het andere lampje al wat verkleurd is, kun je denk ik wel kleurverschil krijgen. Dus: gewoon maar kijken, toch? :)
 

Noord26

Forumguru
Voor dat geld kun je dan beter een echte xenon set nemen. Is vanaf 1 april ook gewoon toegestaan voor alle voertuigen.
 
na 1 april? waar heb je dat gelezen? en geld dat ook voor voertuigen na bouwjaar 2007 zonder automatische koplamp hoogte regeling en sproeiers?
 

Noord26

Forumguru
Klopt, voor alle voertuigen. Google maar eens met de termen xenon en de datum 1 april 2012..
 

driesenp

Nieuw lid
Staatscourant Nr. 19193, 28 oktober 2011 :
N en UUU onder 16 (wijziging van de artikelen 5.2.51, 5.3.51, 5.3a.51 en artikelen 116 en 118 van bijlage VIII van de Regeling voertuigen)
"...Met deze wijzigingen worden een tweetal permanente eisen geschrapt die worden gesteld aan dimlichten met gasontladingsbronnen,
omdat deze niet langer van toepassing zijn bij de typegoedkeuring. Punt 6.2.9 van VN/ECE-reglement nr. 48 bepaalt dat lichtbronnen die
meer produceren dan 2.000 lumen moeten zijn voorzien van een koplampreinigingsinstallatie. In de permanente eisen was deze
verplichting gekoppeld aan dimlichten met gasontladingslampen, die vrijwel altijd deze grens aan de lichtopbrengst bereikten.
Er zijn nu echter voertuigen op de markt met gasontladingslichtbronnen welke minder produceren dan 2.000 lumen en derhalve geen
koplampreinigingsinstallatie hoeven te hebben. De koppeling koplampreinigingsinstallatie – gasontladingslampen is niet langer actueel.
Om die reden wordt artikel 116 van bijlage VIII uit de Regeling voertuigen geschrapt. Voorts worden inmiddels typen voertuigen die voorzien
zijn van gasontladingsbronnen goedgekeurd zonder automatische hoogteverstelling voor zover deze dimlichten een lichtstroom van minder
dan 2.000 lumen hebben. Om te voorkomen dat voertuigen die aan de toelatingseisen voldoen op grond van artikel 118 van bijlage VIII
aangepast zouden moeten worden, wordt deze eis met betrekking tot een niveauregeling geschrapt uit de Regeling voertuigen...."

Et voila, het mag weer mits ze voldoen aan de overige algemene eisen (m.b.t.verblinding etc.)
 

Bakkertje

Forumguru
Voor dat geld kun je dan beter een echte xenon set nemen. Is vanaf 1 april ook gewoon toegestaan voor alle voertuigen.

Let wel, je verlichting mag niet verblinden! Dat geldt voor alle lampen en met aftermarket Xenon in een reflector koplamp ben ik van mening dat dat gewoon niet gaat. In feite rijd je dan altijd met groot licht en dat is natuurlijk niet netjes voor de overige weggebruikers, ook al mag het dan wellicht.
Bij de projectorlampen (zoals in de Fabia 2, Octavia (na de facelift) en Superb is het mijns inziens een stuk minder, zo niet gelijk aan af fabriek Xenon en mis je alleen de automatische hoogte verstelling en koplampsproeiers.
 

Noord26

Forumguru
Daar ben ik het helemaal mee eens. Ik ging zelf ook uit van lenskoplampen, omdat mijn F2 dat standaard heeft. En er is idd geen verschil te zien tussen af-fabriek en aftermarket bij lenzen.

Als je reflectoren hebt hangt het sterk af van de gebruikte set. Rijdt zelf al 7 jaar rond met een Swift icm Xenon en reflectoren en daarbij is het lichtbeeld exact gelijk aan de normale H4 lampen. Ook volgens de dealer waar de auto in onderhoud is. Swiftje is zelfs al 2maal eruit gepikt tijdens een apk-keuring. Er zijn ook genoeg auto's af-fabriek met reflectoren en Xenon. Verdiepen in de kwaliteit bij reflectoren is een noodzaak, maar zeker niet onmogelijk, zoals bakkertje beweerd.

Heb je lenzen of reflectoren?
 

turboturbo

Forumguru
die gp thunder zijn wel mooi, zijn die niet beetje te wit ?
Over die GP thunder heb ik ook een vraagje; ik zie dat deze blauw / paars gekleurde topjes of 'kop' (weet niet hoe je dat noemt) hebben:
GP Thunder Xenonlook.jpg

Dat lijkt me niet zo mooi staan bij een heldere koplamp. Je ziet bij de Fabia de H7 lamp zo zitten. Kan iemand voor mij een fotootje plaatsen hoe dat staat? Vraag me af of dat niet te halfords achting staat, die blauwe kleurtjes in je lamp..... :rolleyes:
 
Bovenaan Onderaan