Xenon verlichting op de greenline

Hallo,

Zoals ieder van ons weet is het niet mogelijk xenon verlichting af fabriek te bestellen.
De enige mogelijkheid om deze superieure verlichting alsnog te verkrijgen is dus achteraf..

After market kitjes bieden vaak een "sjonnie" look, ik bedoel hiermee dat er vaak voor té blauwe setjes gekozen wordt (6000k en hoger) en dat deze lampjes zonder lens ingebouwd worden, maar gewoon gebruikmakend van de reflector die meestal in halogeen lampen zit.

En dan krijg je dus dit: (zeer irritant als achterligger)
MB2-605x454.jpg


Maar onze Fabia 2 heeft wel degelijk projector lampen (dus met een lens ervoor)
Zie hier de bekende orginele xenon lens op de suberb:
295x198_New_Superb_HP_AFS.jpg


check onze fabia:
Look_02.jpg

De lens zou zorgen voor weinig strooilicht en als je een goede temparatuur kiest zou het er best mooi uit kunnen zien.

bijvoorbeeld 5000k:
23842d1181535813-impressions-5000k-

Deze "nep" xenon lampjes hebben de zelfde vorm als de halogeen lampjes en verbruiken evenveel energie, oa gezien op:
http://www.xenonlamp.nl/webshop/ind...ion=com_virtuemart&Itemid=2&vmcchk=1&Itemid=2

Kost een paar tientjes...!!

Zou dit mooi staan op de fabia2?
Meer licht geeft het zowiezo, het moet er alleen niet nep uit gaan zien.
 

Falcon

Donateur
Wel weet ik dat er sinds vorig jaar een flink aantal regels erbij gekomen zijn over aftermarket Xenon verlichting.
 
Tsja dat weet ik en dat ga ik niet doen.
"echte" inbouwkits bieden bijvoorbeeld wel automatische koplamphoogte verstelling maar geen koplampsproeiers.. dat wordt een beetje te gek allemaal.

Het leuke van deze "nep" xenon lampjes is dat ze dezelfde aansluiting hebben als de reguliere halogeenlampjes, vlak voor de APK (over een paar jaar) schroef je zelf even die halogeen lampjes erin en daarna weer de xenons.

Dat je tussendoor een boete kan krijgen ben ik me bewust van, tenzij het zo mooi verwerkt is dat agenten zullen denken dat het af fabriek geleverd is. Dus niet zoals foto1 :)
 

nomad

Senior Member
En als ie in zijn bonnenboekje kijkt en ziet dat de verplichte hoogteregeling en wasinstallatie ontbreekt, neemt ie in het ergste geval je kentekenbewijs in en je moet de boel weer origineel maken. Ik nam het risico niet....
 

Captain Hook

Forumguru
Als je het niet goed kunt zien in het donker, wordt het wellicht tijd voor een bezoek aan de oogarts? :koffie:
Meer licht (nog afgezien van de veroorzaakte hinder voor je mede-weggebruikers) wil niet altijd zeggen dat je ook meer ziet...
 

Wasmachineman

Forumguru
Ik zou het ook niet doen. Altijd op safe spelen. Je weet het nooit als je ergens 's avonds bij betrokken raakt en het komt op zicht / verlichting. De verzekering kan / zal moeilijk doen !?
 
Hi Captain Hook,

Dit topic is vooral bedoeld om te kunnen gaan bepalen of het inbouwen van een nep xenon kit goed gedaan zou kunnen worden in de fabia en dan in het bijzonder omdat de fabia projector halogeen koplampen heeft.

Dit in combinatie met zwakke (</=5000k lampen) zou een zeer mooie en nette oplossing kunnen zijn.

Het is niet echt de bedoeling de voors en tegens van xenon te bespreken, of dat ik naar de oogarts zou moeten gaan als ik niets zou kunnen zien met de standaard verlichting.

@nomad: Stel dat een agent het toch zou opmerken, dan kan je in werkelijk 5 minuten direct de orginele halogeenlampen erin schroeven en klaar is kees.
Deze mogelijkheid moet een agent je altijd bieden (bekeuren is daarentegen zijn volste recht, hier moet je een beetje geluk mee hebben)
Kist je voor de geel witte xenon lampen dan vermoed ik dat geen agent het op zal merken, daarentegen heb je wel meer licht :)
 
Zeker weten, dit gaat of geen gezicht worden :) of een zeer goede optie worden voor elke greenline rijder.

Helaas mag ik de mijne pas midden Semtember in ontvangst nemen.. :(
 

nomad

Senior Member
Zolang agenten op de knietjes gaan om te checken of ik een heel klein B-tje of F-je in mijn mistlampglas heb staan, zijn ze redelijk op de hoogte van de wetgeving. Maar probeer het gerust uit. Alleen niet hier komen klagen als je een boete krijgt.
 
Dank voor je reactie Nomad, natuurlijk ga ik dan hier (uberhaupt) niet klagen.
Ik heb al eerder gepost dat ik me bewust ben van (de kans op) een eventuele boete.

Heb opgezocht wat de boete zal zijn en dat is 90 euro.
http://www.om.nl/onderwerpen/boetes/?boete_tree=10610,10593,10499,10465,3115#keuzes

Ik ga het iig proberen en laat hier het resultaat zien, mits een ander hier op het forum zich hetzelfde afvraagt zullen we het pas midden september weten :)

Groeten, Maarten
 

stradje

Actief lid
@maarten: Gelukkig beginnen de dagen toch pas rond die tijd weer echt te lengen, dus de meelezers met geduld hebben alle tijd om jouw ervaringen af te wachten.

Ik heb overigens op mijn motorscooter ook Xenon laten monteren op advies van de dealer, maar dat is puur voor de veiligheid (>70% motorongelukken ontstaan omdat je over het hoofd wordt gezien). Ondanks het feit dat bij mij nu 1 Xenon lamp brandt, naast een "gewone" lamp ben ik daar nog nooit op aangesproken door de politie.

Wel komt het soms voor dat andere weggebruikers mij attenderen op het feit dat er iets mis lijkt met mijn lampen (een lamp sterker dan de andere). Ik denk dan altijd bij mezelf: "OK, dan heb je me in ieder geval opgemerkt!" Zelf zou ik bij de Fabia wat terughoudender zijn met Xenon, want eigenlijk is het meestal best irritant voor de andere weggebruikers.
 
Ik vind (delen van) die regelgeving eigenlijk een beetje.. (waarom koplampsproeiers?) natuurlijk mag het niet zo zijn dat het lichtbeeld niet klopt en dus irritant is voor al je medeweggebruikers.

Maar als je ervoor zorgt dat ze goed afgesteld zijn (naar beneden), dus niet in de binnenspiegel schijnen als je op de snelweg achter je voorligger rijd is er wat mij betreft niets aan de hand. (oke, dat ene heuveltje op de parkeerplek in acht genomen).

Doet me denken aan het verbod wat hier lange tijd bestond voor het 3e remlicht, sommige personen vonden het een toevoeging voor de verkeersveiligheid, andere vonden het gevaarlijk / verblindend / irritant en dus onveilig.....
 

joergarms

Senior Member
Mijn auto is toevallig vorige week apk gekeurd, inclusief een door mezelf achteraf ingebouwde xenonset.
Gekeurd bij de Skoda dealer.
Geen centje pijn, het is vooral de kwaliteit van de lampen i.c.m. het inbouwen en afstellen die ervoor zorgen dat je een goed of slecht lichtbeeld krijgt.
Sowieso zou ik niet voor gewone bolletjes met xenonlook gaan, mijn inziens werkt dat niet echt. Of ze werken wel, maar zijn dan sneller opgebrand omdat ze eigenlijk teveel vermogen afgeven.

Ik zou, zeker met lenskoplampen voor echte xenonlampen gaan. Kost ietsje meer, maar daar heb je jaren plezier van.
 

quorumz

Actief lid
maarten, daarom moet bij een xenon kit altijd een was installatie zitten en automatische hoogte verstelling om die problemen te verkomen
 

Wasmachineman

Forumguru
Omdat de sproeier de koplamp schoon houdt. Als deze lamp niet schoon is krijg je verstrooid xenonlicht en dat is niet geod.
 
hmm ok, in bepaalde omstandigheden zou dit inderdaad tot verstrooiing kunnen leiden kan ik me voorstellen. (ijs of zoutafzetting).
Ok punt gemaakt :) tnx voor je antwoord.
 
Bovenaan Onderaan