Xenon probleem oplossen met vagcom?

Hallo allemaal,

Ik hoop dat er iemand op het forum is wie mij kan helpen met het volgende probleem;

Ik ben in het bezit van een Octavia Combi uit 2006 uitgevoerd met Maxidot.
Sinds afgelopen maandag is er een set Pilot Xenon ingebouwd met canbus.
Nu is het echter zo dat bij het opstarten de rechterlamp vaak niet aan gaat.

Een vriend van mij heeft vagcom en daarmee hebben we in het systeem van de auto een tweetal dingen aangepast.
We hebben de optie xenon aangevinkt alsmede de functie xenon whit out shutter.
We dachten het "probleem" hiermee opgelost te hebben maar helaas...

Ik heb op diverse forums gelezen dat dit probleem vaker voorkomt maar lees geen duidelijke oplossing.
Lees dat je eigenlijk je auto moet starten met de verlichting uit en dan pas na 10 sec je lampen aan moet doen, dit ivm spanningsproblemen bij het starten.
Nu is het zo dat ik via mijn Maxidot zelf de leaving en follow me home verlichting in en uit schakelen maar heb deze altijd aan staan.
Dit conflicteerd dus met elkaar.

Iemand een idee? Ik hoor het heel graag!!

Kan ik de follow en leaving home op mistlampen zetten en hoe regel je dat in de vagcom? Schijnt bij de vw passat te kunnen namelijk.

Alvast bedankt voor jullie hulp
 

darkprojectx

Forumguru
Je hebt dus Pilot Xenon - Proline? Staat op de balast, deze is geschikt voor autos met CAN.
De meeste problemen die voorkomen bij xenon is dat 1 lamp niet aan gaat of flikkerd.
Vaak is de oplossing om de condensators er tussen te zetten (worden meegeleverd in de set).
Deze vangen de spanningspiek op die ontstaat bij het ontsteken van de lampen.
Kwestie van tussen de lamp en de balast klikken (ook standaard stekkers).

Hopelijk lost dit je probleem op!
 

Noord26

Forumguru
Heb je al ballasten en eventueel de lampen omgewisseld om uit te sluiten dat het aan de Xenon set ligt?
 

Ericw

Forumguru
Om een onduidelijke reden zijn er vaker problemen met de rechterkoplamp, had dit op m'n Passat ook vaak.
Vooral als het wat kouder was.
Heb toen een andere set gekocht (merk onbekent) en was vervolgens van de problemen af.
 
Ik ga maandag de lampen even omwisselen en ben benieuwd wat dat uit haalt.

Lees inderdaad dat de rechterkoplamp veel problemen geeft. Blijf het apart vinden.

Wordt vervolgt
 

guitar_billy

Senior Member
de rechter lamp is wel degene die het verst weg zit van de ACCU. dat betekend zowel voor de plus als de min lijn meer draad, meer verliezen en minder spanning bij de lamp.
dan kan het wel eens te weinig zijn voor ontsteking ondanks condensatoren want die vangen alleen de dynamische spanningswisselingen op.

meet de bedrading eens door. en ik weet niet of de lampen volledige retour bedrading hebben, maar speciaal een aardingspunt kan nog wel eens oxideren.

succes.
 
Lampen wisselen haalde niets uit... Moet wel bekennen dat het probleem zich minder vaak voordoet
de laatste tijd. En als het zich voordoet dan zet ik de lampen uit en na 10 sec weer aan en dat werkt.
Niet ideaal maar er valt mee te leven.... Als er iemand een structurele oplossing heeft dan houd ik me aanbevolen.
 

Noord26

Forumguru
de rechter lamp is wel degene die het verst weg zit van de ACCU. dat betekend zowel voor de plus als de min lijn meer draad, meer verliezen en minder spanning bij de lamp.
dan kan het wel eens te weinig zijn voor ontsteking ondanks condensatoren want die vangen alleen de dynamische spanningswisselingen op.
succes.

Een degelijke Xenon set sluit je niet aan op je accu, maar alleen op je originele bedrading?
 

guitar_billy

Senior Member
@Noord26, mijn reactie ging over de (originele) bedrading, de rechter positie heeft per definitie meer verliezen in de bedrading. dan zal het van het merk, type of produktielot van de lamp afhangen of je problemen krijgt.
 

Antera

Donateur
eerst auto starten dan licht aanzetten kan eht probleem oplossen. Maar een 2006 model is altijd lastig deze hebben vaak problemen met de after market xenon sommige merken werken wel. En daarnaast werken in sommige type's de slim ballasten niet ( canbus versie) en werken de oude vertrouwe ballasten weer wel. zijn wel dikker maar werken dan vaak zonder problemen. deze zijn minder gevoelig op grote spanningsverschillen.

zou zeggen pak eens een andere ballast van een andere set mocht jij of iemand in je omgeving deze hebben.
 
Bovenaan Onderaan