XENON O2 start niet op

kiwi

Nieuw lid
Iemand een verklaring voor het volgende? Mijn rechter XENON-lamp start soms niet op. Bij het inschakelen licht de lamp een paar tienden van een seconde op en dooft dan weer. Het gebeurt meestal 's ochtends maar 's avonds komt het ook voor. Overdag branden beide lampen normaal als ze ingeschakeld worden door de lichtautomaat. Verschillende malen uit/aan zetten helpt niet. Meestal is het bij een volgende keer starten, na bijvoorbeeld een uurtje, weer normaal.
Iemand een idee?:crazy:
 

Gieliovd

Forumguru
Klinkt toch als een defecte hoogspanningsunit. De ballast.

Heb je de lampen al eens gewisseld? Zou je eventueel kunnen doen om te kijken of het aan de ballast of de lamp ligt.

Zo'n lamp heeft een heel hoge spanning nodig om te "starten".
 

Gieliovd

Forumguru
Waarom niet Frank?

Het zijn gewoon lampen hoor. Ja, je moet niet met je klauwen aan het glas komen, net als bij een halogeenlamp.

Je kunt die dingen ook gewoon bestellen op Ebay.
 

Wasmachineman

Forumguru
Ik kan me herinneren dat ik eraf moest blijven. Maar dat kan ook alleen tegen mij gezegd zijn hoor, haha!
Ik weet alleen dat mijn vorige set van 2007 t/m 2010 meeging.
 

guitar_billy

Senior Member
kijk, zo een xenon ontsteekt met een zeer hoge spanning (duizenden volts) en brand op 85V spanning.

Dat is dus niet veilig voor de mens (jan en alleman); de 12V van halogeen wel daar krijg je geen hartstilstand of brandwonden van maar gaat hooguit een zekering uit als je kortsluiting maakt. Als je weet wat je doet kan je zeker wel zelf xenon wisselen. Zorgen dat alles goed ontladen is en er nergens meer spanning op staat is een pre.

En niet aan het glas komen :)
 

kiwi

Nieuw lid
Het vervolg; Maar de lamp werkt nog steeds niet. "front right dipped beam not working".

De dealer heeft de hoogspanningsunit vervangen, hopende dat het daarmee opgelost zou zijn. Natuurlijk werkte het bij vertrek maar 's avonds trad het euvel weer op. Contact opgenomen met de dealer en bij een komende bezoek wordt de lamp vervangen. Omdat de lamp het af en toe wel doet geloof ik zelf niet geheel in deze oplossing.
Zelf hobby'en is voor mij géén optie, het is een leaseauto dus alles verloopt via de dealer.
De cornerfunctie van de mistlampen werkt ook niet als de xenon-lamp het laat afweten. Normaal gaat bij het aangeven van richting of het maken van een bocht naar rechts de mistlamp aan, nu niet.
Effe kijken of ik volgende week tijd heb om bij de dealer langs te gaan om de lamp te vervangen; wordt vervolgd.
(ik heb een Superb 1.6 Ambition greenline bss-edition besteld, misschien moet ik gewoon wachten tot deze er is!)
 

cvegreen

Forumguru
(ik heb een Superb 1.6 Ambition greenline bss-edition besteld, misschien moet ik gewoon wachten tot deze er is!)

Kant toch niet de bedoeling zijn dat je zolang zonder lichten het moet doen . Dat moet toch gewoon opgelost zien te worden. Gewoon de lamp vervangen lijkt mij ook niet de juiste oplossing . Denk eerder dat ze ergens moeten kijken in het electronica gedeelte .
 
goedendag kiwi, had je geen melding dat er een lamp stuk was?
en waarom deed je cornerlight het dan ook niet?
wat betreft de hoogspanning. als je iets doet met xenon, contact af en lichten uit, 12 V afkoppelen en je kunt weer van alles met je xenon doen.beter is de massa van de 12v vanaf de xenon even aan een massa te houden om eventuele spanning te ontladen.
verder kan het voor een mens niet vel kwaad, er loopt namelijk nauwelijks stroom(klein), je krijgt er wel een schokje van ,maar minder dan schrikdraad.en dat overleven we ook.
het gevaar zit is kortsluiting, hoogspanning kan dan electronica slopen.
en daarvan heb je er genoeg in je auto zitten.
 
Bovenaan Onderaan