Xenon lamp vervangen bij een Skoda Rapid?

TurboT

Forumguru
Ik wil mijn bestaande D5s lampen in een Rapid vervangen. Hebben jullie enig idee hoe dit gedaan met worden. In de manual wordt verzocht dit bij een dealer te gaan doen:greedy:

Voor gloeilampjes heb je normaal gesproken een rubberen flapdeksel, maar voor xenon’s is het andere koek.

Het lijkt erop dat ik de hele headlight unit eerst eruit moet halen. Wie kan mij uit de brand helpen?

Zie foto

Linker rubberen deksel zijn voor stadslichten etc, midden plastic deksel is voor de knipperlicht, rechts boven moet voor de xenon zijn. Hij zit op een totaal andere manier vast. Xenons vervangen bij een O3 is een stuk makkelijker!

CE9A3B77-8A28-4B31-9BFC-D844E125A2AA.jpeg
 

Erik-JanB

Senior Member
Kan je ze een slag draaien?
Het lastig is de balasten... En hun plaatsing.
Denk dat de Dealer hier opzich veel ervaring in heeft, dus als het even kan, laten doen...
Stel je trekt per ongeluk een kabel kapot zullen de kosten rap oplopen
 

TurboT

Forumguru
@Erik-JanB Ik kan helaas de slag niet draaien. Het lijkt erop dat het op een inbus bout is vastgezet.

Het liefst doenik alles zelf, omdat het goed mogelijk is. De vraag is wat is de juiste wijze :-)
 

Antera

Donateur
Volgens mij hele handige handjes of eventueel via een kapje in je binnenscherm? en zo niet dan zal idd de lamp eruit moeten en dus bumper los en nog wat zaken. Als dit net is als bij de Fabia word je niet blij
 

TurboT

Forumguru
Lampen vervangen is gelukt.

Voor degene die interesse heeft om het te gaan vervangen:

Let op voor een xenon versie is het iets lastiger om het te vervangen dan bij halogeenlampen versies. Dit heeft te maken dat de xenon versies met torx schroeven zijn vastgemaakt. Heel irritant om los te schroeven. Mijn torx inbus ligt nog ergens op de bodemplaat :geek:. Tip: maak gebruik van een flexibele bithouder. De Action verkoopt het voor 2,50,- euro.

Maar goed de stappen;

1. In de wielkast zie je een kapje. Om de het kapje los te trekken kan je met behulp van inbusleutel of een torx sleutel uit je reserveband pakken.

2. Demonteer de metal sheet plating boven op je koplampen. Op deze manier heb je meer bewegingsvrijheid.

3. Kapje weghalen/wegtrekken.

4. Lamp eruit trekken. In de koplampunit zie je twee hendela. Duw het aan beide kanten naar beneden.

5. Nieuwe lamp erin, testen en gaan met de banaan.


Ik heb de D5s vervangen met in beginsel een hoop gevloek:bloemen:
Wel erg tevreden met de 35 watt versie. Veel beter dan de standaard Philips 25 watt versie.
 

s-line

Forumguru
Goed gedaan hoor! Met een beetje verstand en geduld kan je een hoop zelf. En je hoeft niet voor elk klein klusje naar de dealer!:jaja:
 
Bovenaan Onderaan