Xenon koplamp gaat niet aan

ArjanGr

Senior Member
Sinds een paar maanden heb ik problemen met mijn (achteraf ingebouwde) xenon koplamp rechts.
Het is een set van Pilot, die het 3 jaar zonder problemen deed.

Als ik de auto start en de lampen aanzet springt de linker koplamp wel aan maar rechts soms niet. Ik denk dat 50 % van de tijd de rechter koplamp wel gewoon aan springt.
Soms helpt het om de lampen een paar keer aan en uit te zetten. Dan doet ie het soms wel weer.

Ik heb de volgende acties al gedaan om het probleem te verhelpen:"
- Xenon Lampen vervangen
- Compleet nieuw ballast systeem aangeschaft.

Beide zaken hebben niet geholpen. De dealer kan mij niet verder helpen, gezien het 'achteraf ingebouwd' is. En de leverancier van de xenonkit geeft aan dat het niet aan zijn spullen ligt (ook getest in de winkel).

Herkend iemand dit probleem? Ik begin nu meer te denken aan een kabelbreuk ergens... Hoe kun je dit opsporen?

Kempes

Forumguru
Gemiddeld 1x in de 3 maanden heb ik dit bij mijn linkerkoplamp (octavia 2 facelift). Bij mij is het gelukkig altijd knop uit en aan en hij doet het weer. Gezien het maar een paar keer per jaar is heb ik er nog geen verder onderzoek naar gedaan.

Als het een kabelbreuk is dan zou je het probleem toch ook moeten hebben als je de xenon eruit haalt en weer de normale verlichting (H7?) erin zet? Misschien dit eens testen, dan kun je een kabelbreuk wellicht uitsluiten.

Cordoba

Forumguru
Heb je de ballast al gewisseld tussen links en rechts? Kijken wat er dan gebeurt. Anders testen met een gewone H7 lamp.

Of ballast laten zitten en lampjes zelf wisselen tussen links en rechts. Hoe zit het trouwens met 'groot licht'? Heb je daar ook xenon in, of nog de H7?, anders kun je ook proberen als test, om stekkers e.d. tussen grootlicht rechts en dimlicht rechts te wisselen.

Antera

Donateur
Meten is weten staat , gissen is missen ,er wel spanning op de ballast bij inschakelen licht

Zekering kapot kan heel goed.

ArjanGr

Senior Member
Ik heb al diverse zaken gecheckt. In groot licht heb ik geen Xenon. Dus stekkers omwisselen zal niet gaan.
Lampjes heb ik al vervangen/gewisseld. Maar dat maakte niets uit.
Ik zou nog wel de ballasten kunnen wisselen tussen links en rechts... Dit zal ik binnenkort eens proberen.

Zekering al eens nagekeken, was niet kapot. Maar als deze kapot zou zijn, zou de lamp het nooit doen, toch?

Cordoba

Forumguru
@Cordoba groot licht bij de Fabia is een aparte (gloei)lamp, nl. een H3.
De H7 lamp vervult uitsluitend de functie van dimlicht.

H4 lampen bijvoorbeeld zijn wel gecombineerd dim-/ grootlicht.

Ik dacht dat er per kant een H7 in zit voor dimlicht, én nog een 2e H7 voor het grootlicht. Moet ik toch eens uit gaan zoeken (volgens mij heb ik zowel de grootlichtbolletjes als de knipperlichten nog nooit gewisseld in de koplampunits). Eigenlijk hetzelfde als met de iets oudere H1: voor elke functie (dimlicht en grootlicht dus) per kant een apart bolletje en aparte reflector (of bij jongere exemplaren een aparte lens i.p.v. aparte reflector)

Mistlampen zijn wel H3, als ik het goed heb H3B

Bovenaan Onderaan