Xenon in combinatie met hulpveren

Hallo allemaal,

Ik rij sinds 1 week een O2 met Xenon en heb een trekhaak en hulpveren laten monteren.
Hij staat achter iets hoger en als ik in het donker rij heb ik het gevoel dat de lampen wat meer voor me op de grond schijnen.
Xenon stelt de hoogte vanzelf in maar kan het ook zo zijn dat hij ze niet meer goed kan bijstellen?
Het kan ook zo zijn dat ik aan het xenon moet wennen want ik heb nog nooit met xenon gereden en vind het wel erg veel licht en valt het daarom misschien minder op dat ze toch ver genoeg schijnen.

Heeft iemand dezelfde ervaring ?
Hoe kan ik testen of ze goed staan.
En is dit afstellen door de dealer.

Gr Eddy
 

Ronnie

Forumguru
Indien je geen waarschuwingslampje hebt branden op het dashboard moeten de lampen opnieuw in de basisstand afgesteld worden door de dealer.
Dit kan alleen met diagnose apparatuur (VAS 5051) of met VAG-com.
Dit is wat het garagehanboek erover zegt:

Storingsdetectie en -indicatieBij storingen van de hoogteregeling van de lichtbundel of van het AFS-systeem (Adaptive Frontlighting System) brandt de controlelamp ‘Lampdefect’.De automatische lichtbundelhoogteverstelling (vanaf MJ 09) en het regelapparaat van de elektrische installatie zijn uitgerust met een zelfdiagnose, die de foutopsporing van de koplamp vergemakkelijkt.Voor het opsporen van storingen moet → Elektronicatester VAS 5051 in de functie ‘menugestuurd opsporen van storingen’ worden gebruikt.
 
Bedankt Ronnie,

Dus als er geen lampje brand op mijn dashboard zou het goed moeten werken, en zal ik er wel even aan moeten wennen.

Gr Eddy
 

VEEJAY

Forumguru
Voor anderen die meelezen met een auto <MJ 2009:

Bij mijn bouwjaar 2006 komt op je dashboard komt geen melding van xenon lampen die gecalibreerd moeten worden, wel in vagcom een melding (als de sensor het zelf doorheeft dat is).

Dit weet ik omdat ik het bij mijn auto had en de melding weg heb gekregen door opnieuw calibratie toe te passen via vagcom.
 

yal

Lid
Na montage van mijn hulpveren zijn mijn lampen ook niet opnieuw afgesteld.
Heb ook niets gemerkt aan de hoogte v/d lichtbundel.

Daarna zijn er compleet nieuwe koplampunits geplaatst vanwege vocht in de lamp en dat bij de afwaterings gaatjes het chroom los begon te laten.

Groet Yal
 
Ik ben gisteren toch maar even naar de garage geweest, ik vond ze toch te laag staan.
Ik dacht laat ze maar even kijken of ze inderdaad goed staan.

Kon er op wachten, na een tijdje komt de monteur naar me toe en ze hadden inderdaad iets gevonden :

Er zitten twee sensoren, 1 aan de voor en 1 aan achterkant om te meten hoe de carrosserie staat. De lampen worden dan automatisch afgesteld op de belading.
De sensor aan de achterkant zat volgens de monteur verkeerd om. Omdat ik hulpveren heb zou hij hem dus meer naar boven moeten bijstellen maar omdat de achter sensor verkeerd om zat regelde hij de lampen niet naar boven maar naar beneden toe( dus veel te ver naar beneden)

Ik heb gisteravond laat nog even gereden en nu staan ze inderdaad goed.

Bedankt voor al jullie reacties

Gr Eddy
 

aiva tco adoks

Forumguru
Mocht de auto voor ondehoud gaan let er dan even op dat ze sensoren op de voor en achteras inspuiten en soepel maken
Bij mij zaten ze helemaal vast. De lampen werden dus minder gecorrigeerd.
 
Bovenaan Onderaan