Xenon dimlicht gesprongen

O3C1.4TSIDSG7

Senior Member
Vrijdagavond melding dat ik het dimlicht links moest controleren. Licht brandde inderdaad niet meer. Auto is 31 maand oud (zeg maar anderhalf jaar jong) en heeft amper 34.000 km.
Xenon-lamp is niet zelf te vervangen volgens de manual, dus zaterdag-morgen onmiddellijk dealer gebeld. Ik mocht dadelijk langskomen, ze zouden me er wel "tussenschuiven". Wel goed van zo'n dealer.
Inderdaad, auto afgeleverd om 9h15, lamp vervangen en auto terug ter beschikking om 10h. Prima.

Maarrrr ..... volgens de dealer was de lamp niet gewoon stuk, in de zin dat ze niet meer wil branden, maar was ze uit mekaar gevlogen.
Daar stond de brave man zelf van te kijken. Hij zou zich informeren hoe dit kon gebeuren. Maar hij vreesde wel dat hij de hele lamp zou moeten openmaken (bumper verwijderen, etc) om de brokjes er uit te halen.

Dit zou wel eens een hele dure grap kunnen worden voor een toch relatief jonge auto.
Het is al abnormaal dat een Xenon-lamp zo snel aan vervanging toe is (kost ook meer dan genoeg om een lange levensduur te mogen verwachten). Maar als daar dan nog eens bovenop de hele voorkant moet gesloopt worden ....

Iemand ervaring hiermee? Of tips?

Alvast dank, Luc
 

ertromp

Forumguru
Is het stuurapparaat op de lamp nog wel oké? Voordat er vervangen wordt en je staat over een x aantal maanden met weer hetzelfde probleem
 

O3C1.4TSIDSG7

Senior Member
@ertromp
Denk jij dat er mogelijks iets niet OK is met de sturing van de Xenon (dat is toch wat je bedoelt, hè). En welk soort sturing is dat dan: electrische spanning of bewegingsmechanisme?
Ik zal dat alleszins al eens aankaarten bij de dealer.
 

ertromp

Forumguru
@ertromp
Denk jij dat er mogelijks iets niet OK is met de sturing van de Xenon (dat is toch wat je bedoelt, hè). En welk soort sturing is dat dan: electrische spanning of bewegingsmechanisme?
Ik zal dat alleszins al eens aankaarten bij de dealer.
De spanningsunit. Daar zijn problemen op bepaalde series mee geweest
 

andrehj

Forumguru
De lamp zelf is letterlijk kapot gesprongen, met stukjes glas in de koplampunit. Kwestie van even schoonzuigen (met een stofzuigertje) en een nieuwe lamp erin. Aansturing zal het probleem dus niet zijn.
Een dergelijk verhaal heb ik hier of op het Duitse forum al eens vaker gelezen.
 
Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
@Goofy@5E Zelfde hulpstuk is ook bij de Action vaak verkrijgbaar voor een veel lagere prijs. Koplamp leegzuigen zonder het radiatorborsteltje, alleen met het smalle zuigmondje (borsteltje is waarschijnlijk net te groot om door het lampgat te passen).
 
Bovenaan Onderaan