Xenon Ballast D1S

D.J. van Dieren

Nieuw lid
Goedendag,

Mijn Skoda O2 Combi RS uit 2006 is uitgerust met Xenon verlichting.
Sinds kort weigert het Dimlicht rechtsvoor, alhoewel de lamp af en toe wel brandt.

Na partnummer uitzoeken op dit Forum heb ik de originele OEM lamp 66142 vervangen door een Osram lamp 66140. Gezien de leeftijd en 210.000km pas na een flinke levensduur (we rijden altijd met licht aan).

Echter, de nieuwe lamp doet het ook niet. Ik dacht dat deze DS1 lampen een geintegreerde ballast hebben. Maar in de doorzichtige kunststof beschermkap zit een aparte OSRAM ballast (OEM 831-10009-044).
Mogelijk dat deze de problemen veroorzaakt, maar dat wil ik eerst uitsluiten voordat ik deze ga vervangen.


Vraag, heeft iemand ervaring met problemen met deze Xenon Ballast D1S? Of andere suggesties?

Bedankt alvast,

Dirk-Jan
 

brepus13

Forumguru
Het is raadzaam om voordat je een nieuwe lamp koopt eerst te testen of je lamp stuk is of dat het je ballast is. (Of iets anders)
Lampen wisselen van links naar rechts bijvoorbeeld sluit uit of het je lamp zelf is.

uitlezen wil ook nog wel eens duidelijkheid geven al lijkt het in dit geval je ballast te zijn.
 

D.J. van Dieren

Nieuw lid
Ik dacht zelf dat deze Xenon DS1 lampen een geintegreerde balast hadden en gezien leeftijd uit 2006 leek vervanging mij daarom niet onlogisch (bij DS1 of lamp of deze balast stuk, ander type DS2 betreft alleen een lamp).
Maar blijkbaar is er toch nog een aparte balast unit?
 

Highway

Forumguru
Geen O2 maar een S2: dacht ook een DS1 lamp (weet even niet 100% zeker). Behalve de lamp (met geïntegreerde ballast), zit er bij de S2 nog een aparte ballast / opstart module. Deze zit vast geschroefd onder de lamp unit.

Indien de O2 deze ook heeft, zit het probleem mogelijk daar.
 
Bovenaan Onderaan