Wringend geluid achter (banden)?4x4 optrekken bocht superb 2.0 4x4 272pk

Goedemorgen,

Ik merk dat als ik wat sneller optrek vanuit stilstand en sturend ( kruising oprijden drukke weg ) Er een geluid komt zo lijkt van de achterbanden volgens mij de band van de buitenbocht.(het lijkt een wringend geluid van de banden) Dus linksaf slaan rechtsachter en andersom. Het is maar heel kort dus bij het oppakken van de 4x4 zo lijkt het. Bij volgas optrekken rechtdoor merk ik niks
Is dit normaal en dus niks om mezelf druk over te maken of moet ik hierna laten kijken.
Vorige week van 17 naar 19 inch gegaan een compleet nieuwe set maar dit maakt totaal geen verschil.

Peter-036

Forumleiding
Moderator
Tja, zowel her vóór- als het achterwiel dat de binnenbocht moet volgen zal door de laterale gewichtsverplaatsing (door fors optrekken) 'lichter' worden dan de andere wielen, dus de kans dat daar enige slip/gripverlies optreedt is zeker aanwezig.
Ik denk overigens dat het eerder een voorwiel zal zijn dat wat 'gilt'.
Het merk en type van de banden en de bandenspanning zullen hier ook invloed op hebben.

Het komt overduidelijk vanuit de achterkant. Bij de 17inch waren het Michelin all season banden dus deze verdacht ik. Nu zijn het 19 inch continental sportcontact 7.

Peter-036

Forumleiding
Moderator
@hemi24 De (zoals Skoda hem nu noemt) 'meerplatenkoppeling' werkt in principe als een (midden-)differentieel.
@skodamichael Ik zou me er niet druk om maken, maar voor jouw gemoedsrust zou je er bij de dealer naar kunnen vragen.

Het was me een paar x opgevallen dus vandaar de vraag. Maar als jullie hier zeggen dat het normaal is ga ik daar volledig vanuit en kan ik dat hoofdstuk afsluiten.
Bedankt allemaal voor de reacties en alvast een fijn weekend gewenst!

Antera

Donateur
Heb je al eens je olie van je Diff laten verversen? Is er eventueel gespeeld met de codering van de aandrijving door hem op strong te zetten bv?

De auto heeft nu 32000km gelopen en bij 24000km (eind 2023) is er een Haldex beurt uitgevoerd bij de dealer in Duitsland waar de auto vandaan komt. Zover ik weet is er niks met de codering gedaan.

Bovenaan Onderaan