Wrappen zilveren interieurdelen O3C

Joti

Senior Member
Ik ben voornemens om enkele 'silver grey' interieurdelen te wrappen in, waarschijnlijk, hoogglans zwart (nog niet helemaal over uit). Natuurlijk is wrappen het makkelijkst wanneer de onderdelen gedemonteerd zijn om de randjes netjes te krijgen.

Het gaat om de volgende delen:
kzIFtJE.jpg

(foto afkomstig van internet)

5E1863212: Lijst rondom de pook
5E2863071: Schuifje van het opbergvak
Geen OEM nummer: Zilveren lijst in deurbekleding

Aangezien de onderdelen ook los te koop zijn, moet het ook mogelijk zijn deze te demonteren. Ik heb alleen na een kleine zoektocht op Skodaforum en Briskoda nog niet de informatie gevonden die ik nodig heb. Ik wil graag voorkomen dat ik allerlei onnodige onderdelen lostrek en ben daarom op zoek naar de meest praktische wijze om bovenstaande delen los te krijgen.

Iemand met ervaring hiermee of die mij in de juiste richting kan wijzen (per onderdeel)? Ik zal vanavond even rustig en voorzichtig met mijn bekledinghevelset aan de gang, maar alle tips zijn welkom.

Er zullen uiteraard voor-en-na foto's volgen!
 

Joti

Senior Member
Dit was mijn eerste poging vorige week met goedkope carbon wrap van de action. Jullie begrijpen dus denk ik wel de noodzaak van mijn vraag. Heb een setje 3M folie met wat benodigdheden besteld, werkt toch vaak iets prettiger met kwalitatief goede spullen.
8168bb68b3d0fa18a6284e62e335d04f.jpg
 

AndreM

Forumguru
Je had een haarföhn kunnen gebruiken, dan kan je het voorzichtig strak trekken om plooien te voorkomen.
En als het nat gemaakt kan worden en je heb een glad oppervlak, dan gebruik ik lauw water met een paar druppels afwasmiddel. Maak het oppervlak, je handen en de folie nat. Plaats de folie op het oppervlak, wrijf met een wisser het vocht eronderuit laat het een half uurtje drogen en snij het dan op maat. Je heb dan geen lucht bellen en het volgend voordeel is als het nat is dat je het nog kan verschuiven tot het op de juiste plaats zit.
Zo doe ik het ook met raam folie. ;)

En hoogglans zwart zou ik nooit gebruiken.
Je ziet er alles op en krast erg snel.
 
Laatst bewerkt:

Joti

Senior Member
Bedankt voor de tip, heb al behoorlijk wat YouTube instructies gezien inmiddels dus dat ga ik zeker doen. Het probeersel was meer om te kijken hoe een andere look zou staan.

Desondanks zal aanbrengen makkelijker zijn met de onderdelen los ipv gemonteerd.
 

catch me

Forumguru
Desondanks zal aanbrengen makkelijker zijn met de onderdelen los ipv gemonteerd.

Dat hoeft niet zo te zijn, heb eens mn spiegels van mn passat 3bg met folie gewrapt, die waren ook gedemonteerd, had alleen de spiegelkap los zeg maar, probleem is dan, in de ene hand spiegelkap, de andere de....föhn, en t....folie, lastige was toen omdat die kap een bolling heeft hoe hou je m beet, warm föhnen, strak trekken, je komt dan eigenlijk 1 hand te kort zeg maar, zodra de föhn van t folie was zeg maar kon je het weer minder kreukelvrij eromheen trekken.
Dus het kan best wel handiger zijn als t geheel gemonteerd zit, of iemand die je meehelpt.
 

Wever

Nieuw lid
AliExpress setje zijn stickers die niet altijd even mooi passen. Je blijft de grijze randen zien. En dan moet je paneeltjes in de deuren toch nog doen. Ik zou het toch wrappen.
 

Joti

Senior Member
Is inmiddels de geboorte van mijn zoon en een vakantie tussendoor gekomen dus nog niet veel tijd gezien hiermee aan de slag te gaan. Ik ga inderdaad gewoon wrappen, moet nog steeds even verkennen hoe ik de boel goed los krijg.
 

Wever

Nieuw lid
Kapjes in de deur lijken mij het lastigst.

Ik heb er nog geen werkplaats handleiding of YouTube filmpje voor kunnen vinden.
 

AndreM

Forumguru
Er zitten hier zat techneuten en self made techneuten die je de juiste instructie kunnen geven.
Sommige hebben de hele auto gestript gehad, dus zal dat niet veel moeite kosten. ;)
 
Vandaag ook een eerste poging gedaan het Chrome te wrapped. Op zich tevreden maar zitten een paar schoonheidsfoutjes in.

64292BD1-CA2D-4009-B4F6-FEEFF473C95E.jpeg D9C98ACD-F96A-4828-81C6-2F16C1504E68.jpeg 3EB16AC5-2186-45F5-AB42-EBEB99AFF29A.png
 

Bijlagen

  • F1893E5A-4173-493C-AA27-35A67CA1A03A.jpeg
    F1893E5A-4173-493C-AA27-35A67CA1A03A.jpeg
    833 KB · Weergaven: 119
  • 8B718F61-B7D6-47DF-B1E5-00F6259E56D4.jpeg
    8B718F61-B7D6-47DF-B1E5-00F6259E56D4.jpeg
    836,7 KB · Weergaven: 104

Cordoba

Forumguru
@Joti Ik denk dat het niet zo heel anders zit als bij de Fabia I. Bij de Fabia I is het meest eenvoudige om gewoon die hele bak op de tunnel los te halen voor zo'n klus.

Uit het hoofd, op basis van herinnering van minstens 5 jaar terug:
- bakje aan de achterkant op de tunnel er uit tillen, daaronder zitten een paar schroeven die los moeten
- pookhoes losklikken uit de tunnel, in het midden van een lange zijde het frame voorzichtig naar binnen buigen, tot je dit omhoog kunt trekken en de rest van het frame los kunt trekken uit de tunnelbak.
- asbak eruit, daaronder zitten ook schroeven, die loshalen
- de tunnelbak is nu mechanisch los, alleen zitten hier en daar nog connectors vast (zoals de knoppen voor de pook) deze loshalen of het knoppenpaneeltje los halen van de tunnelbak
- vervolgens voorzichtig de tunnelbak van zijn plek manoeuvreren, hierbij kan het nodig zijn om bijvoorbeeld de handrem aan te trekken om ruimte te krijgen.

Dit soort demontageklussen is vaak ook een kwestie van voorzichtig proberen en zoeken waar het nog vast zit, en hoe je om de problemen heen kunt manoeuvreren.
 

Joti

Senior Member
Weer een stapje verder, in de spaarzame rustige momenten even kunnen voelen hoe ik e.e.a. los moet krijgen.

Komt geen enkele schroef aan te pas. De pookhoes kun je aan de voorzijde richting de pook trekken tot het losklikt. Vervolgens doe je dit ook aan de zijkanten en is het los. Daarna kun je met je handen onder de omlijsting en voorzichtig de clips naar binnen toe drukken. Start eerst met de hoeken (twee hoekclips tegelijk richting de handrem ,zie plaatje) en ga vanaf daar verder naar boven.

Zodra de clips los zijn nog even twee connectoren loswippen (afhankelijk van de uitvoering auto kunnen het er waarschijnlijk meer of minder zijn) en je kan het deel uitnemen.

Daarna is het een koud kunstje om het chromen randje los te krijgen.

Verder nog het schuivende deel voor het opbergvakje: pak een smal plat kunststof voorwerp, ik gebruik van die speciale dingen voor het interieur, en wip het schuifje aan de zijkanten los. Zorg dat je wat kracht uitoefent door het schuifje eerst naar links of rechts te duwen om hem vervolgens aan die kant uit te wippen, dat ontziet de clips enigszins die hem op zijn plek houden.

Voor de sierlijsten in het portier ben ik nog niet verder, ik durf geen geweld te gebruiken en kreeg ze dus niet los. Misschien haal ik de binnenkant er wel volledig uit binnenkort om eens te kijken of ik probeer het toch te wrappen terwijl het gemonteerd is.

Ik heb inmiddels een 'Glans metallic antraciet' kleur folie binnen en hoop vandaag ergens de twee losse delen te kunnen wrappen. Weet nog niet of ik er helemaal kapot van ben, ik had een iets donkerdere tint verwacht. Als dit het niet wordt dan ga ik misschien kijken naar een brushed steel look.
c384c75b5d72ef534c1bcd132edfa4bd.jpg
daa4d24f8bc16a24fb1d188416810aba.jpg
2b88b1bf4f280de7e27a488dd3926963.jpg
 

Cordoba

Forumguru
@Joti Als dit klusje gelukt is, kun je er misschien een PDF-documentje van maken en het aanmelden voor de kennisbank, zodat anderen met vergelijkbare problemen jouw document kunnen gebruiken als handleiding.
 
  • Leuk
Waarderingen: Joti

Joti

Senior Member
En klaar. Het is aan te raden om alle mogelijke onderdelen te demonteren, dit maakt het veel makkelijker. Dus ook bijvoorbeeld het chromen stripje op de schuifklep. Terugzetten is een fluitje van een cent, gewoon alles vastklikken.

Dus weer een ervaring rijker, eindresultaat is dat het er best strak op zit maar dat ik niet 100% tevreden ben over de kleur van de wrap. Wellicht dat ik het in de toekomst nog eens over doe. De deurlijsten begin ik voorlopig nog niet aan, ik ben niet van plan 4 deuren te demonteren hiervoor.
620c7e0b98229c71b06fb2de3d67ccce.jpg
7a6db89eb4c642899745dd10f94b535e.jpg
31e6a631dedab178b9ac60655b919690.jpg
b560fa4244e320e53dc7222f1f6e5597.jpg
 

JeSko

Forumguru
Netjes gedaan maar de kleur is inderdaad, Pardon, lelijk. Zit een paarse schijn op. Begrijp wel dat je zoiets wilt doen hoor, de interieurstyling bij Skoda qua kleuren is doodsaai.
 

Joti

Senior Member
Ja inderdaad die paarse gloed staat me erg tegen. Lijkt op de foto wel erger dan in het echt gelukkig. Maar dit had ik niet verwacht toen ik 'antraciet' bestelde, en dit is nieteens van Aliexpress haha.

Misschien ga ik glans zwart proberen, dan komt dat meer overeen met de omlijsting van de Columbus
 
Bovenaan Onderaan