Wordt bidirectioneel laden mogelijk?

Mark Heistek

Nieuw lid
Ik ben benieuwd of bidirectioneel laden mogelijk wordt (is) voor de Skoda Enyaq IV. Weet iemand dat?

Ik kan dit er over vinden, alleen is er geen dealer die mij hier meer over kan vertellen

 

Peter-036

Forumleiding
Moderator
Het kan nog niet, de laadpalen die het moeten (gaan) ondersteunen kosten momenteel (er zou er al eentje zijn, heb ik begrepen, en het wordt in/om Utrecht getest) zo'n 5-8 keer zoveel dan een (nu nog) normale laadpaal. En dan moet het elektriciteitsnet het ook nog aankunnen.
Er zijn momenteel al wel een aantal auto's die V2L (vehicle to load) aankunnen tot een maximale 3600 Watt , en zelfs dat niet echt langdurig.
Ook moet, wanneer je de auto als stroombron in zou zetten tijdens stroomstoringen, je thuisinstallatie van het net zijn afgekoppeld.
Veiligheid voor mensen die dan aan het net werken, er mag dan geen spanning meer op staan.
Dus dan moet je de hoofdschakelaar zelf 'uit' zetten, want die kunnen dat (nog) niet 'zelf'.
 

Jdbigg

Senior Member
In aanvulling op Peter-036: er is een apart forum over dit onderwerp V2G op Tweakers. Belangrijke take-away: zolang er geen internationale standaard is voor V2G zijn er alleen experimenten zoals in Utrecht. Deze standaard is in ontwikkeling en de verwachting is dat een eerste versie in 2024-2025 wordt gepubliceerd, op basis van CCS. Kort daarna zullen de eerste commerciële implementaties verschijnen. Dan nog blijft de vraag of de netbeheerders het overal zullen toestaan. Ze willen wel omdat V2G kan bijdragen aan een stabiel netwerk, maar lopen tegen veel beperkingen aan. Ik reken erop dat tegen de tijd dat ik aan een nieuwe Enyaq toe ben, deze toepassing uit de kinderschoenen is, d.w.z ik reken erop tot 2030 met mijn auto te rijden :giggle:
 

Peter-036

Forumleiding
Moderator
Mooi, maar het systeem dat daar gebruik wordt, is op basis van de 'Chademo' laad-standaard, en werkt voorlopig niet op de inmiddels veel meer ingeburgerde CCS standaard. Zelfs Nissan is zelf al 'over' met de nieuwe Ariya.
 

ertromp

Forumguru
Het gaat er om dat er mee getest wordt niet alleen in Utrecht en dat lijkt me het belangrijkste om zsm te komen tot V2G. De aansluiting cq de standaard zal dan ook wel goed gaan komen
 

Japanese Power

Donateur
Ik wil hier even op inhaken met het volgende artikel.
Met wat aanpassingen is het wel degelijk mogelijk om nu al bi-directionaal te laden.
Hele goede vrienden van ons leven met de hele familie vrijwel volledig off-grid.
Afgezien van de laadvraag van dit topic is veel van wat ze doen absoluut een aanrader om te lezen.
 

Peter-036

Forumleiding
Moderator
De omvormer van je zonnepanelen schakelt uit bij stroomuitval.
Let er maar op (als dat onverhoopt gebeurt).
 

EdK

Forumguru
Je zonnepanelen moeten op een eigen groep zitten, dus zet die groep maar eens UIT !
Dan zal je zien dat de omvormer ook niets meer doet.
En stroomuitval of groep uitzetten is zelfde effect.

Reden ?
Veiligheid zodat als je een hoofdschakelaar van groepenkast uit zet dat je dan niet nog volle spanning vanuit de omvormer zou kunnen krijgen.
 
Bovenaan Onderaan