Witte stukjes op dashboard bij gebruik ontwasem functie

Snitser

Actief lid
Hoi!

Tijdens de afgelopen winter zag ik steeds vaker onverklaarbaar witte stukjes op het dashboard, die als je ze aanraakt verpulveren. We kwamen er al snel achter dat dit na het gebruik van de ontwasemfunctie kwam, de krachtige blazer.

Samen met mijn vaste garagist het interieur filter vervangen voor een ander merk. Het OEM filter is wit en we denken dat de stukjes hier uit komen. Sinds mijn garagist er op is gaan letten heeft hij het bij meerder auto's van het VAG concern gezien.

Zijn er hier meer mensen die dit hebben.
Tips and toughts zijn welkom!

grt
Marc
 

Frup

Forumguru
Hier geen last van gehad, maar ook weinig gereden en auto staat in garage.
Maar ik zou me afvragen uit wat voor materiaal die stukje bestaan. En of er een gezondheidsrisico bestaat. Ze kunnen misschien ook door de licht circuleren.
Heb je met het andere merk filter geen probleem meer?
 

CDK

Forumguru
@hemi24, daar zal het waarschijnlijk aan liggen. Een dealer vervangt deze nog met enige regelmaat maar of de multi merk garages dit ook doen??
 

Antera

Donateur
Dat is vermoedelijk de foam die op de kleppen in het systeem zitten voor de filtering van de lucht. Die vergaat na verloop van tijd en dan krijg je stukjes zoals dit.
 

Tees

Donateur
@hemi24, daar zal het waarschijnlijk aan liggen. Een dealer vervangt deze nog met enige regelmaat maar of de multi merk garages dit ook doen??

Toen ik de mijne nog liet onderhouden door de (vak)garage wel hoor...tis standaard onderhoud dat elke 2 jaar voorgeschreven staat, dus een beetje garage doet dat gewoon.

Overigens denk ik dat het allemaal weinig kwaad kan qua gezondheid hoor. Het ergste wat er kan gebeuren is dat het zich als fijnstof door de auto verspreid, maar dat heb je op de snelweg sowieso al volop :jaja:
 

Cordoba

Forumguru
.... Het ergste wat er kan gebeuren is dat het zich als fijnstof door de auto verspreid, maar dat heb je op de snelweg sowieso al volop :jaja:
Die vat ik niet helemaal, het interieurfilter is toch juist om stof en pollen tegen te houden, dus als je ramen en dak dichthoudt maakt dat toch weinig verschil. Overigens denk ik dat de hoeveelheid fijnstof in het centrum van binnensteden veel erger is, mede door oude diesels.
 

Tees

Donateur
Fijnstof wordt helaas voor een groot deel doorgelaten door je interieurfilter, zeker de kleinere fijnstofdeeltjes filter je niet zo makkelijk uit de lucht. En op de snelwegen is de fijnstofconcentratie toch wel significant hoor, zie de metingen van het RIVM. Binnensteden is uiteraard ook niet best, al wordt dat met de milieuzones wel langzamerhand beter.

Ik doelde er overigens op dat die deeltjes die vrijkomen in het ergste geval kunnen vervallen tot fijnstof wat je inademt. En dat dat mijns inziens het meest schadelijke kan zijn, en dat dat dus (relatief) wel meevalt.
 

Snitser

Actief lid
Bedankt voor de reacties. We hebben onlangs het interieur filter vervangen voor een ander merk. Mijn garagist is iemand die jaren bij de dealer gewerkt heeft en, begrijpelijk, voor zich zelf is begonnen. Dus aan zijn kennis en expertise zal ik geen moment twijfelen. Ik ben nogal een poetsneuroot dus dan leverd dit al snel irritatie op

@Antera is dit iets waar je wat aan kan doen of is het gewoon accepteren?
 

Snitser

Actief lid
Even een update. Nu de blower met de nachtvorst weer vrolijk staat te stampen lag weer het hele dashboard vol met witte stukjes.

Ben toen eens in het engels en duits op google gaan zoeken en wat blijkt, de wereld aan Vag auto's met dit probleem in diverse bouwjaren, ook zeer recente hebben dit probleem. Bij bmw en toyota o.a. al terug roep acties voor geweest.

Het probleem zit hem in de airco verdamper waar stukje aluminium oxide uit komen.
Probleem nu tijdelijk opgelost door de blower niet op max te zetten en volgende week een afspraak maken bij de garage.
 

EdK

Forumguru
Ach met je creditcard wat lijntjes van maken en met rietje van dashboard zuigen.....
Maar zou zelf juist wel die blower op MAX zetten, dan maar in één keer alles zoveel mogelijk eruit.
En als ze die verdamper nu zouden anodiseren dan zou je er een stuk minder last van hebben.
 

Snitser

Actief lid
Er blijft rommel uit komen. Troost me met de gedachte dat ik niet de enige ben en de oplossing voor handen is. Over dat anodiseren, er zijn wel meer Vag onderdelen waar je je achteraf afvraagd waarom ze gemaakt zijn zoals ze zijn haha
 

Captain Hook

Forumguru
Bizar verhaal dit.
Het schijnt dus een wereldwijd voorkomend probleem te zijn. Duidelijk een design/materiaalfout bij de toegepaste verdampers van airco installaties.

https://rennlist.com/forums/964-for...ing-out-of-the-ac-vents-evaporator-issue.html

https://www.pistonheads.com/gassing/topic.asp?h=0&f=23&t=1850273

Naar het schijnt, een al jaren bekend probleem:
https://carspecmn.com/toyota-and-lexus-white-dust-on-the-dash-and-vents/
(dit is uit 2015)
https://f80.bimmerpost.com/forums/showthread.php?t=1070358
https://www.motor-talk.de/forum/wei...aus-klimaanlage-lueftungsduesen-t4692734.html

enzovoorts...
 

Captain Hook

Forumguru
En? Bij die mensen die last hebben van dit probleem; is er ooit iets gedaan om het verschijnsel aan te pakken c.q. op te lossen?
 

Snitser

Actief lid
Mijn garage is bezig om te horen of er een terugroep actie op zit. Pon kennende geven die niet thuis. Wel een offerte gekregen a 1100 euro omdat het hele dashboard eruit moet.

Zomers dit probleem niet, mogelijk omdat de verdamper dan natter is ivbm koelen?

Ik ga er nog eens over na denken wat te doen.
 

Captain Hook

Forumguru
Aha; het bekende antwoord:
'Het is geen probleem, het is een producteigenschap!' :fool:

Nu speciaal; airco installatie met ingebouwde kunstsneeuwmodule! :D
 
Bovenaan Onderaan