Witte rook

Nee, er is geen nieuwe paus.
Ik merk de laatste tijd dat als ik op de snelweg terugschakel en gas geef (tussensprintje 100-140) er een flinke witte rookwolk ui de uitlaat komt. Ben een beetje bang dat het de koppakking is. Iemand ervaring hiermee?
 
Laatst bewerkt:

Goofy@5E

Forumguru
Koppeling gaat geen witte rook geven denk ik, zou eerder denken in de richting van de koppaking, maar er zitten hier meerdere die hier zeker meer gaan over weten
 

Stuiver

Forumguru
Dat kan vocht uit het uitlaatsysteem zijn: auto wordt lekker warm en koelt af na een rit. condens ontstaat in het systeem, en de volgende dag blaas jij dat er uit als je terugschakeld en ff gas geeft.
Maar een koppakking zou ook kunnen, al lijkt me condens in het uitlaatsysteem iets logischer nu het kouder is.
 

Zwapp

Forumguru
Als de rook redelijk snel verdwijnt, of verdampt, is het water. Blijft de rook echt wat hangen dan zit er olie in.
Maar ik denk dat het verhaal van @Stuiver het meest plausibel is, let de komende tijd even goed op het olie niveau!
 

Arjann

Forumguru
Olie (blauwe rook) en koelvloeistof (witte rook) niveau even checken/in de gaten houden. Koppeling kan dat sowieso niet zijn. Maar het lijkt er op dat het onschuldige condens uit de uitlaat is.
 
Excuses, bedoel koppakking natuurlijk.
Dacht eest ook aan vocht, maar vandaag na een uurtje snelweg heb ik het nog eens geprobeert en er kwam nog steeds een rookwolk. Lijkt me dat condens na een uur toch wel verdampt is?
Ga morgen olie en koelvloeistof checken.
 
Laatst bewerkt:

oco1979

Forumguru
Slechte verstuiver(s) kan ook witte rook geven.
Kijk maar eerst of koelvloeistof op peil is en/of raar kleurke is.
Check mayonaise aan de oliedop ...
 

Kuikuhnek

Senior Member
Ik heb een O2, die rookt met dit weer ook aardig.
Is echt condens, valt me op dat met name de PON groep voertuigen daar meer last van lijken te hebben.
Zelfs na een stuk tuffen heb ik het nog steeds, met name bij het wegrijden bij verkeerslichten en achteruit rijden.
Volgens mij is de witte rook van koelvloeistof wat dikker van structuur en meer wit. Met condens zit het wat tegen het doorzichtige aan.
En het schijnt dat koelvloeistof rook ook stinkt.
 

Rallye

Forumguru
Ik heb hetzelfde. Bij sommige weersomstandigheden slaat de achterruit zelfs dicht van het vocht dat uit de uitlaat komt. Inderdaad als je plotseling even goed gas geeft. Auto is op dat moment warm.
 
Laatst bewerkt:
heb gisteren de vloeistoffen gecheckt: oliepeil netjes iets boven midden maar koelvloeistof net boven minimum.
Ik heb koelvloeistof bijgevuld tot max en ga het in de gaten houden.
@Rallye : bij mij slaat de achterruit inderdaad ook dicht van de rook.
 
Bovenaan Onderaan