Witte rook uit uitlaat Octavia combi 1.2 tsi

baskrebbers

Nieuw lid
Hoi,

Ik weet dat het normaal is dat een auto bij koud en vochtig weer witte rook produceert (condens). Ik heb nu 3.000 km gereden met mijn nieuwe octavia 1.2 tsi, maar het valt me op, nu het buiten kouder wordt, dat ik bij het dagelijkse ritje naar mijn werk (+/- 20 km enkele reis) de witte rook tot aan mijn eindbestemming blijf zien. Als ik bij mijn werk arriveer komt er ook nog behoorlijk wat water uit de uitlaat. Ik heb de koelvloeistof en het olie-peil al gecheckt, maar de niveaus zijn goed. Ergens hoorde ik dat dit bij zuinige auto's normaal is. Kan iemand zeggen of dit idd zo is of moet ik me zorgen maken?

Alvast bedankt voor de reacties.

Groetjes,

Bas

heavy

Actief lid
Dag Bas,

Mijn O2 1.2 heeft dit ook, nu 15K op de teller ook geen olie verbruik oid.
De "witte" rook blijft idd lang uit de uitlaat komen, ik zeg geen zorgen maken.

Cordoba

Forumguru
Het kan zijn, dat er bij jouw auto veel water in bijvoorbeeld de einddemper komt te staan. (door bijvoorbeeld condens of regenwater) Zo'n voorraad water, is niet zomaar verdampt. Mogelijk dat je uitlaat het laatste stukje iets kan veranderen door bijvoorbeeld een bochtje naar beneden: water loopt dan niet meer van buitenaf de uitlaat en uiteindelijk de demper in.

turboturbo

Forumguru
Off-topic, maar dat vind ik nou inderdaad zo'n stomme design fout bij sommige auto's: dan steekt het eindstukje zó onder de achterbumper uit, dat ie altijd nat wordt met regen (dus ook als de auto stilstaat) en vaak is dat pijpje dan nog niet eens met een bochtje naar beneden gedraaid. Sijpelt er toch wel aardig wat water in..... Zit de einddemper ook nog eens vlak voor dat eindstukje, zoals bijv. bij de huidige Fiat Panda's, dan zit je helemaal.... Deze modellen auto's zie je ook vaak met roestige eindpijpjes rijden en/of wat roest rondom het laspunt met de einddemper. Soms hoor je al dat er een klein gaatje begint door te rotten (maar nog niet bij de huidige Panda's)....
Mag je regelmatig voor een nieuwe einddemper en eindstukje...

Bij mijn Fabia zit het laatste stukje netjes diep achter/onder de achterbumper. Bij stilstand blijft ie mooi droog en er sijpelt zo al helemaal geen water in.... :) (pfieuw)

Cordoba

Forumguru
Uitsteken maakt niet zoveel uit (er is ook nog zoiets als wind, waardoor regen niet recht naar beneden valt). Belangrijkste is dat het laatste stukje uitlaat iets naar beneden loopt (dus de opening lager ligt dan het stukje pijp ervoor), of dat nou door een bochtje is, of door de pijp iets naar beneden te laten lopen, maakt niet zoveel uit.

MarcoO2

Forumguru
juist door die wind kan het dus fijn de uitlaat in waaien... ;) Maakt allemaal niet uit, zolang het er maar niet in blijft staan.

Antera

Donateur
weet niet of het ritje binnendoor is maar dan krijgt de uitlaat niet de tijd om goed door te waaien :-)

Mijn wagen "rookt" ook nog na een km of 15, terwijl hij al warm lijkt te zijn, staat geparkeerd onder een carport dus heeft niet veel te maken met inregenen van uitlaat. (nu zit er bij mij ook wel een hele mooi uitlaat onder...........)

Race Eend

Forumguru
Goed gasgeven (met warme motor gewoon een aantal keer vol doortrekken), zodat het allemaal lekker warm wordt in de uitlaat, dan ben je er ook zo weer vanaf en heb je ook minder kans dat er vocht blijft staan in de uitlaat waardoor hij van binnenuit begint te roesten.

Verder overigens heel normaal met dit weer, niets aan de hand :)

Bovenaan Onderaan