Wisselende & lage boordspanning

Rico_vdM

Nieuw lid
Beste forum leden,

Ik heb het volgende probleem met mijn Skoda Superb 1.4 TSI ACT Combi uit 2018 (type 3 dus).

Vanochtend startte de auto niet. Er was alleen een klik te horen vanonder de motorkap. (De vorige avond had ik nog een rit van 1 uur gemaakt met de auto.)

Aangezien ik de accu al een tijd niet vertrouwde (auto is 6 jaar oud en start/stop werkte ook niet meer) zelf een nieuwe accu geplaatst en laten inleren bij de accu winkel. Omdat ik haast had, heb ik dit keer geen hulpaccu aangesloten tijdens de wissel. FYI. Er is nu een AGM accu geplaatst ivm niet op voorraad zijn van een EFB accu.

Vervolgens een lange rit gemaakt en de boordspanning gemonitord via de aansteker plug. Vervolgens heb ik het volgende waargenomen:

De boordspanning bij constante snelheid en accelereren fluctueert tussen de 11.8V en 12.4V, maar is meestal rond de 12.2V. Bij gas los stijgt de spanning naar 14.5V. Dit lijkt mij niet normaal. Omdat ik het niet vertrouwde, heb ik een VW dealer naar het probleem laten kijken. Ze hebben de accu opnieuw ingeleerd, maar dit gaf geen ander resultaat. Vervolgens hebben ze het accu mgt systeem dat op de minpool zit nog tijdelijk vervangen, maar dit gaf ook geen ander beeld. Uiteindelijk gaven ze aan dat ze niet zeker wisten of het beschreven gedrag correct was en dat ze meer onderzoek zouden moeten doen. Daar ik op doorreis was heb ik de auto vervolgens weer meegenomen.

De volgende dag heb ik een “smart” accu lader aangesloten. Deze gaf aan dat de accu redelijk leeg was en heeft vervolgens de gehele dag geladen beginnend rond de 12V en gestaag oplopend to 13.2V en uiteindelijk 14.5V toen deze bijna vol was.

Mijn vragen:

  • Herkent iemand het beeld dat de boordspanning bij gas los 14.5 V is, maar zakt naar 12V bij belasting van de motor? (zowel deellast als vollast)?
  • Indien bovenstaande niet normaal is, wat zou dit dan kunnen veroorzaken?
  • Met zowel de accu winkel as de VW dealer had ik een discussie over het inleren.
  • De VW dealer gaf aan dat bij vervanging van de accu door exact dezelfde accu zij deze niet inleren???
  • De accu winkel had een apparaat om de accu in te leren. Ze hebben ingevoerd dat er een Varta accu geplaats is, maar verder niets. Ik had verwacht dat zij op zijn minst had moeten invoeren dat de EFB accu verandert is in een AGM accu. Suggesties?
 

ertromp

Forumguru
Je auto zou tijdens het rijden ook moeten bijladen. Als de accu rond een minimum percentage geladen is zal er niet meer bijgeladen worden. Is er al gekeken naar de spanningsregelaar van de dynamo?
Het verschil AGM / EFB moet je zeker coderen want daar zitten wezenlijke verschillen.
 

Tees

Donateur
Ik verdenk ook als eerste de spanningsregelaar van de dynamo. Maar even goed laten kijken naar het inleren kan zeker geen kwaad, klinkt een beetje alsof beide partijen niet echt goed weten wat ze doen.
 

Pindasaus

Forumguru
Dat de spanning wisselt tijdens het rijden is normaal. De accu wordt zoveel mogelijk opgeladen bij het uitrollen, met het idee dat op die manier remenergie wordt teruggewonnen. 14,5 V bij gas los klinkt normaal, dat is ongeveer de maximale laadspanning van een EFB-accu. De auto zou een te lege accu echter ook moeten laden zolang je nog gas geeft.

Het kan zijn dat de auto denkt dat de accu al vol is. Dan laadt hij hem niet genoeg bij. Hoe had je de acculader aangesloten? Zat de zwarte klem direct op de minpool van de accu of op het stuk metaal dat daarvoor bedoeld is? Zijn er nog verbruikers direct op de accupolen aangesloten?
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Antera

Donateur
De laadspanning zou met lopende motor rond de 14V moeten zitten. Vermoedelijk toch een accu die iets minder is. Daarnaast kan eht niet zo zijn dat met gas geven de spanning zover zakt.
 

Rico_vdM

Nieuw lid
Beste forum,

Vandaag was ik bij een dynamo revisiei bedrijf in Rotterdam en zij hebben de dynamo (bij stilstand) getest.
Deze liet volgens hen een normaal beeld zien en de dynamo/spanningsregelaar was volgens hen niet het probleem.

Nogmaals het probleem. Auto laadt alleen bij uitrollen (recuperatie modus), maar niet bij normaal rijden???
Accu is nieuw en dynamo/spanningsregelaar lijken correct te werken.

Iemand nog ideëen?
 
Laatst bewerkt:

Rico_vdM

Nieuw lid
Hi,

Bedankt voor je reactie.

De auto is 2 x gecodeerd.
Eerst door de verkoper van de accu.
Later nog een keer door de VW dealer.
 

Rico_vdM

Nieuw lid
Volgens mij zijn de problemen nu opgelost.
Ik heb de auto voor de derde keer laten coderen en stond er met mijn neus boven op.
Nu lijkt het goed te werken.
Triest dat 2 partijen een dergelijk simpel klusje verkeerd kunnen doen.
 
Bovenaan Onderaan