wisselend overschakelen bij 1800 toeren en 2800

ruud076

Actief lid
ik heb toch iets vreemds vind ik zelf.
ik heb een superb uit 2019 met dsg 7 en meestal schakeld ie voer naar een andere versnelling bij 1800 toeren, en soms bij 2800 toeren ,
dit is zeer wisselend , ik rijd niet harder of zachter dan .
het is ook meestal aan het begin van een rit dus niet echt wisselend in dezelfde rit.
is dit normaal , ik vind het maar vreemd

Canon-Eye

Forumguru
Ik vermoed dat de actuele snelheid op zichzelf (en daarmee het toerental) minder invloed heeft op het overschakelen dan de hoeveel arbeid die op dat moment van de motor wordt gevraagd. En die wordt beïnvloed door allerlei factoren, zoals de stand van het gaspedaal (hoe sterk ben je aan het versnellen), helling-op of -af, tegenwind of juist niet, beladingstoestand, is de cruisecontrol actief, en wie weet wat nog meer. En niet te vergeten: staat de bak is D of S.

Wat de laatste twee betreft: bij mijn 1.0TSI zal de bak in S bij ca. 80 km/u alleen maar opschakelen naar 7 als de cruisecontrol actief is (bv. nadat ik "Resume" heb gebruikt bij het verlaten van een rotonde). Zonder CC met de voet op het gas blijft hij bij 80 hardnekkig in 6 hangen - maar zodra ik dan de CC inschakel (bv. knopje "Set") schakelt hij wél meteen door.

Moraal: er zit blijkbaar meer schakelintelligentie in dan je op het eerste gezicht zou denken.

Bovenaan Onderaan