Winterslofjes met LM set

BigCheese

Forumguru
Vandaag toch maar de wielen gewisseld, ook omdat ik eens wilde zien hoe deze wielen hem staan. Heb deze set met redelijk nieuwe Dunlop Wintersport 5 banden (DOT uit 2017, profiel 7-8 mm) en LM velgen gekocht via een handelaar. Toen ik ze kocht vielen de mussen van het dak en was ik 260 euro kwijt voor deze wielen. Ik vind ze niet verkeerd. Heb er nog wel een setje frisse wielbouten tegenaan gegooid.

winterslofjes.jpg


Ook gelijk even de Citigo van SWMBO gewisseld voor de stalen wintervelgen. Die is er ook weer klaar voor. Nu nog kijken of we weer eens een echte winter krijgen!
 
Laatst bewerkt:

BigCheese

Forumguru
Die komen vanzelf wel. Ik ga daar niet op wachten om te wisselen, ik wordt er stikchagerijnig van als ik dat in de kou/nattigheid moet doen :D
Setje lijkt er erg op Max, netjes!
 

Niek_J

Forumguru
Ben zeer blij met de keuze voor all-season banden. Winterbanden zijn eigenlijk nooit meer nodig en tussen de 340 en 365 dagen per jaar de mindere keuze t.o.v. zomerbanden. Verschuiving naar de all-season gaat steeds meer op. Scheelde in het leasebedrag ook een aardig bedrag per maand en prive denk ik uberhaupt niet meer aan winterbanden.

Vanzelfsprekend moet je wel kiezen voor all-seasons met sneeuwvlokje zodat je ook in Duitsland en met wintersport er iets aan hebt. Toevallig kwam er net een artikel op nu.nl voorbij

https://www.nu.nl/auto/6088519/winter-en-zomerbanden-verliezen-grip-op-de-bandenmarkt.html
 

leon-cupra

Forumguru
Die komen vanzelf wel. Ik ga daar niet op wachten om te wisselen, ik wordt er stikchagerijnig van als ik dat in de kou/nattigheid moet doen :D
Setje lijkt er erg op Max, netjes!
Iedereen doet uiteraard zijn zin maar dit snap ik eigenlijk niet. Je koopt een winterband om veiliger op de baan te kunnen rijden tijdens winterse omstandigheden. Tot hier kan ik je begrijpen. Maar dan ga je deze banden reeds monteren wanneer het nog 15graden is. Met als resultaat een band die minder veilig is dan je zomerband in deze omstandigheden. Puur hypothetisch maar je zou nu eens een noodrem moeten doen en het komt net om die 1meter langere remafstand door je winterband :nono:
 

Maxdb

Senior Member
ik heb gewoon voor een mooie prijs een paar mooie velgen gekocht en daar zaten toevallig winterbanden op, ze rijden veel lekkerder dan de vorige, dus ze blijven er even op. Voor die extra meter remweg houd ik wel voldoende afstand en ik rij rustig.
Idee was eigenlijk(toen ik ze kocht) dat we nog naar de Alpen zouden gaan dus dat kwam best uit.
 

BigCheese

Forumguru
Iedereen doet uiteraard zijn zin maar dit snap ik eigenlijk niet. .............

Dan zal ik je even meenemen in mijn afwegingen. Het wordt pas echt onveilig als je met zomerse temperaturen met winterbanden gaat rijden. Het is vandaag nog even warm, daarna gaan we naar de normale temperaturen van rond de 13 graden. Dan maakt het weinig uit of je met zomer- of winterbanden rijdt. Wordt het kouder dan 7 graden dan is de winterband pas echt beter. Dat zullen we ergens komende maand bereiken.
Zie ook de laatste alinea van het antwoord van deze ANWB expert :lezen::
https://www.anwb.nl/experts/auto/63...een-temperatuur-van-meer-dan-4-graden-celsius

En hier nog even de weerpluim voor de komende tijd:lezen::
https://www.knmi.nl/nederland-nu/weer/waarschuwingen-en-verwachtingen/weer-en-klimaatpluim

En of je nu met zomer-/winterbanden moet rijden of een all seasonband: die discussie is hier al wat vaker gevoerd. Ieder zijn ding.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Okki

Donateur
Dat verschil in remafstand heb je ook bij verschillende merken van zomerbanden (en winterbanden) maar en ook bij verschillende type /merken auto's

Wil je de kortste afstand, dan zal je precies die ene auto in combinatie met die ene band moeten kopen.
 

BigCheese

Forumguru
Wil je echt echt optimaal doen dan moet je elke dag bepalen welke set je eronder gooit. Zeker nu de temperatuur schommelt rond het 'kritische' punt. Dan hangt het er ook vanaf hoe vroeg je 's ochtends op pad gaat want dan is de temperatuur lager. Dus als wij beiden om 6 uur 's ochtends op pad gaan dan is mijn remweg korter dan de jouwe, als jij met zomerbanden rijdt. In de middag is jouw remweg korter. Als de experts zeggen dat de verschillen rond de huidige temperatuur minimaal zijn dan maak ik me er niet druk over. Ik rij echt niet de zomer door met winterbanden en ik schat in dat de kinderen in mijn omgeving geen hoger risico lopen :troost:
 
Laatst bewerkt:

Rataplan

Forumguru
De winter begint officieel pas 21 december, maar het probleem is dat veel bestuurders* al vanaf eind september hun banden laten wisselen voor WINTERBANDEN! Onbegrijpelijk, rijden met 20 graden rond met sneeuwrubber. Echt dom en gevaarlijk. Maar die ene dag dat er een centimeter sneeuw ligt per jaar, kunnen ze weer roepen hoe veilig ze wel niet waren en vinden ze dat iedereen die geen sneeuwrubber heeft, thuis moet blijven. De maanden dat ze zelf gevaarlijk rond reden, dat hoor je eigenlijk nooit.

Zomerband of de vierseizoenenband is in Belgie en Nederland prima band en met extreem weer gewoon effe rijstijl aanpassen of dagje thuisblijven.

Ik heb, omdat ik in Dld woon, wel apart setje winterbanden maar dan nog pas als het echt de weersomstandigheden er naar zijn. Wielen wisselen is nog geen half uurtje werk.

* je hebt bestuurders en je hebt rijders
 
Laatst bewerkt:

Rataplan

Forumguru
Al aangepast... maar allemaal leuk en aardig; kosten gaan blijkbaar voor op veiligheid.
Ik heb nu weer een wintersetje van bijna 1500,- erbij gekocht. Heb ik het nodig voor de Nederlandse ritjes? Nee, maar de momenten dat het nodig is heb ik ze er snel genoeg onder geschroefd. Als ik over een jaar of drie de auto weer verkoop, levert het wintersetje ook weer z'n centen op. In de tussentijd dat ik op de winterset rijd, slijt ik de zomerset niet.
 

BigCheese

Forumguru
Tja ik voel me niet aangesproken gelukkig. @Rataplan bedankt voor de feedback.

Overigens: in één van de artikelen die hierboven worden aangehaald valt te lezen dat een all season band het in de zomer toch een stuk slechter doet met een 30% langere remweg. Ben je dan ook een hersenloze kindermoordenaar? Affijn, je kunt hier niet over winterbanden beginnen zonder deze discussie blijkbaar. Ik laat dit draadje voor wat het is en ga me weer even met andere zaken bezig houden.
 
Laatst bewerkt:

hemi24

Forumguru
@Rataplan : ik kan weinig begrip opbrengen voor de manier waarop je je punt probeert te maken, hoewel ik de strekking wel onderschrijf.

Aan de hand van onderstaande tabel, zou je kunnen concluderen dat het voor Nederland in de periode Oktober t/m Maart zinvol is om op winterbanden rond te rijden; zeker als je overwegend 's morgens (en 's avonds) onderweg bent.

upload_2020-11-9_15-23-32.png

Voor de duidelijkheid het gaat hierbij om etmaalgemiddelden. (Nov. en Dec. zijn bepaald a.h.v. actuele waarden + prognose).

In Duitsland heeft men het doorgaans over de periode "O bis O" (Oktober bis Ostern, oftewel Oktober tot Pasen).
 

Niek_J

Forumguru
Als ik over een jaar of drie de auto weer verkoop, levert het wintersetje ook weer z'n centen op. In de tussentijd dat ik op de winterset rijd, slijt ik de zomerset niet.

Geloof me de 2 hands winterbanden markt ligt helemaal op zijn gat. Heb 2 x een auto ingeruild en ze hadden zelfs liever de banden er niet bij en als ik ze kwijt wil dan maar gratis. Heb met heel veel pijn en moeite het setje voor € 30 kunnen verkopen.
 

Rataplan

Forumguru
In Duitsland heeft men het doorgaans over de periode "O bis O" (Oktober bis Ostern, oftewel Oktober tot Pasen).
Klopt, maar regel blijft dat je naar omstandigheden moet kijken. Het is hier anders dan in Beieren. ;)

Geloof me de 2 hands winterbanden markt ligt helemaal op zijn gat. Heb 2 x een auto ingeruild en ze hadden zelfs liever de banden er niet bij en als ik ze kwijt wil dan maar gratis. Heb met heel veel pijn en moeite het setje voor € 30 kunnen verkopen.
Zoals je had kunnen lezen; dat boeit mij niet. Is wellicht wel typisch Skoda bestuurder om als een boekhouder de autokosten te gaan berekenen. Veiligheid en weggedrag gaan mij voor.

Zucht.., ik was even vergeten waarom ik niet meer op fora zou posten. @Rataplan , nu weet ik het weer.
Beetje geenstijl.nl gevoel.
Verklaar je nader...
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan