Winterbestendige Skoda

Fabia 123

Forumguru
Het lijkt erop dat koning winter in onze omgeving gaat komen.

Maar is onze Skoda winterbestendig?
Zijn er zwakke plekken, of handige hulpmiddelen? Maakt leeftijd iets uit?
Het is niet de bedoeling om een discussie over winterbanden te beginnen.
 

Fabia 123

Forumguru
In mijn Fabia 3 heb ik voor het eerst stoelverwarming en dat gebruik ik meer dan verwacht, Ontdooiers op de sproeiers bewijzen hun nut met dit weer. Helaas is voorruit verwarming op de Fabia niet leverbaar. Bij de Fabia 2 Had ik wel eens last van vastgevroren deurrubbers.
 
Laatst bewerkt:

fanSkoda-VW

Donateur
Deurrubbers met talkpoeder insmeren. Er bestaat ook een 'stick' voor met iets vettigs wat je er op kan smeren.
Anti-vries in de ruitensproeier(s). En dieselrijders moeten geen 'zomerdiesel'gebruiken uit eigen opslag. De winterdiesel is tegen uitvlokken aangepast. Tenminste dat was vroeger zo, ik rijd nu geen diesel meer. Dus dat is niet zeker.
Zorgen voor kleedjes of zo om onder de banden te leggen indien je niet weg kan komen met slippende banden.
En vóóraf controle van de accu, bij koude heeft een accu helaas een kleinere capaciteit. Vraag de ANWB maar, die heeft het er druk mee deze dagen.

En met langere ritten: zorg voor een voldoende gevulde tank, voor jezelf en de anderen in de auto water etc. en een isolatiedeken. Bekijk maar de beelden uit Oostenrijk, uurtje stilstaan in de file. Brrrrrrrrrrrrrrr. :wavecry:

Ik prefereer 25 gr +, en de airco aan.:maakmegek:
 

Spector

Forumguru
Vorig jaar tijdens de wintersport was het tussen de -10 en -20 gedurende de dag en nacht. Auto heeft toen een paar dagen stil gestaan, een laagje sneeuw ontvangen maar alles zonder problemen. De winters in Tsjechië zijn over het algemeen al wat strenger dan hier, dus denk dat de auto daar meer op is ingesteld dan wijzelf.
 

kwillems

Donateur
Heb ik trouwens ook ... in de kofferruimte ... een rubberen mat.

(alleen ligt die momenteel met de verkeerde kant naar boven, omdat ik nog spullen er bovenop heb liggen)
 

Fabia 123

Forumguru
Ik heb zomer en winter een groot plastic zijl in de kofferbak waar je vieze troep op kan zetten en waar geen druppel doorheen gaat. De matten klop ik bijna iedere week uit
 

laagvlieger

Forumguru
Bij vrieskou zijn er wel meer kraakjes in het interieur en bijgeluiden van de ophanging. Het gaat allemaal niet meer zo soepel. Ook het openen van de ruiten gaat niet meer zonder geluid, het mechanisme schuurt en kraakt. Alles werkt wel, maar het heeft er merkbaar onder te lijden.
Gelukkig kan mijn auto binnen slapen, dat maakt qua beleving een wereld van verschil.
 
Bovenaan Onderaan