Winterbanden

Status
Niet open voor verdere reacties.
Wie heeft er al winterbanden onder de Yeti zitten?
welke maat stalen velgen passen onder de Yeti 1.2
6JX16 5L X112 hart 57 (maar welke ET waarde?)
band 205/55/16/94H

Ik zie bij verschillende aanbieders dat de ET waardes zitten tussen 35 en 50
maar welke is nu de juiste?
 

Hilbert

Nieuw lid
De ET waarde bepaalt hoever een velg naar binnen of naar buiten gaat. Gemeten vanaf de binnenkant van de aanschroefpunten.
Een lage ET doet de velg meer naar buiten laten komen en een hogere ET laat ze meer naar binnen gaan.
ET maat wordt uitgedrukt in millimeters. ET 35 is dus 35 millimeter en een ET 50 millimeter.
Stalen velgen van 16 inch hebben een smallere J-maat. Ze zijn dus minder breed en bevatten dus ook smallere banden (in jouw geval 205 ipv 225)
Dus zullen ze ook iets meer naar binnen vallen in de wielkasten.
Ik zou dus nooit een een stalen velg van 50 op een Yeti nemen. Dat ziet "iel" uit alsof hij op fietsenwielen staat.
Ik zou een ET nemen van 40-45. Dan komen ze 1 centimeter verder naar buiten ipv de ET50 velgen. Ik denk dat hij dan optisch hetzelfde uitziet als met de zomervelgen. Zeker omdat de Yeti een hoge auto is moet je de banden niet verder naar binnen drukken, dan lijkt hij smal en hoog.
Zolang je tussen die ET 40-50 is echt niks aan de hand hoor. Je spreekt over 10 millimeterverschil. Aleen bij hogere ET's zoals ET 58, kan het pas spannend zijn of de remschijven met remklauwen niet zouden kunnen aanlopen. Maart dit kunnen ze simpel testen bij een bandenboer. Maar hogere ET's ziet echt niet uit, dan gaan de wielen nog verder naar binnen.
Gewoon een velg van ET42 nemen.
Trouwens alle "naaf 57.1" velgen zijn uitwisselbaar onder het VAG programma. Mijn broer heeft een Golf 6 en heeft stalen velgen met ET 42 (die op de Audi A4 horen) Ze liggen mooi in de wielkasten en steken evenver uit als de zomerbanden. Had hij ET 52 genomen hadden ze 10 millimeter verder naar binnen gelegen.

Mocht je nog vragen hebben stel ze gerust.
 

Hilbert

Nieuw lid
Stalen velg 16 inch 5x112 ET 45 ligt ook op de passat. Gewoon volop verkrijgbaar dus.
Stalen velg 16 inch 5x122 ET 42 ligt ook op de A4. Ook volop verkrijgbaar. (zie diverse site's)
Ik zou de laatste velg kiezen.
Een 16 inch stalen velg met ET 50 zou ik nooit nemen.
 

emiel

Nieuw lid
mischien een goed item om in het najaar gezamelijk met een 10 tal Yeti bezitters bij een bandenboer aan te kloppen voor een goede prijs
 

hemi24

Forumguru
voor een goed prijs altijd even een paar online aanbieders raadplegen, daar kan over het algemeen geen bandenboer tegenop, laat staan de dealer!
Indien gangbaar en voorradig, meestal binnen een week op velg en geballanceerd thuisbezorgd, of via een handelaar in de buurt...
 

fabtdi

Lid
Ik heb de winterbanden er bij de aankoop al uitgehandeld, gebruikte set winterbanden van de Fabia voor een nieuwe set banden en velgen voor de Yeti. Was voor de garage niet zo'n probleem en voor mij een goede ruil, aangezien we het over de prijs al eens waren.
 

Youp

Nieuw lid
Ik heb medio december Nokian WR G2 winterbanden laten monteren op de originele stalen 16 inch velg. Maat band is 205/55/16R.
Gezien de stormloop op winterbanden was er geen andere keuze meer mogelijk, maar ik moet zeggen dat deze banden absoluut niet tegenvallen. Een week-endje Ardennen in barre winterse omstandigheden hebben me overtuigd. Prima grip op sneeuw en ijs! Ook de behoorlijke bodemvrijheid van de Yeti helpt een aardig handje mee. Voor winterse omstandigheden een prima combinatie.
 
Net als fabtdi meteen bij de aankoop de winterslicks erbij geregeld tegen inlevering van. Wel wat bijbetaald voor de luxe van LM-velgen, voor moeders om zomaar te zeggen. Bandenmaat 215/60/15 op spectrumvelg. Staat mooi en rijden gaat lekker;) Is meteen geleverd op de nieuwe winterbanden en de orginele banden liggen al voor de zomer.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan