Superb 3 Winterbanden

EHS

Actief lid
De tijd van het jaar gaat weer aanbreken.... "welk merk en model winterbanden"

Heeft iemand tips en ervaring?
Heb nu nog de keuze om om een bepaalde band te vragen.

Rij gewoon de 17inch wielen.

EHS

Actief lid
Ken de topics maar was juist op zoek naar mensen in de S3 die misschien nu ook voor deze keuze staan of al hebben gemaakt zelfs.

Giant

Forumguru
Kijk even uit met het eventueel mee nemen van wintervelgen van de S2 naar de S3. De bandenmaat (wang hoogte) is iets groter geworden. De velg zou moeten passen, de band dus niet.

andrehj

Forumguru
Mijn advies voor als je de winterbanden alleen of hoofdzakelijk in NL gebruikt: Neem ipv winterbanden een moderne allseason-band (Michelin CrossClimate of Goodyear 4season gen2). Deze presteert veel beter op droog wegdek, minimaal net zo goed op nat wegdek, en levert daarvoor maar weinig op sneeuw in.

andrehj

Forumguru
Kijk even uit met het eventueel mee nemen van wintervelgen van de S2 naar de S3. De bandenmaat (wang hoogte) is iets groter geworden. De velg zou moeten passen, de band dus niet.
Velgen passen over het algemeen ook niet:

16":
- De meeste S2 velgen zijn 7J breed en hebben ET45.
- Voor een S3 moeten ze 6.5J zijn voor de sneeuwkettingen, en met ET 41

17"
- De meeste S2 velgen zijn 7.5J breed (behalve eentje, die is 7J) en hebben ET49.
- Voor een S3 moeten ze 6.5J zijn voor sneeuwkettingen, of 7J zonder sneeuwkettingengoedkeur, en de ET is voor beide weer 40 of 41.

18" (nooit geschikt voor sneeuwkettingen)
- S2 had 7.5Jx18 et46
- S3 heeft 8Jx18 et44
Deze zit dus dicht genoeg bij elkaar om te kunnen, al is de velg dan wel aan de smalle kant voor een 235 band.

andrehj

Forumguru
Voor degene die voor een S3 nog velgen zoekt waarop sneeuwkettingen passen en zijn toegelaten: Borbet heeft in de F2 serie een passende velg in de maat 6.5x17 ET 41. Kosten (in Dld) minder dan 400 euro per vier en zien er ook nog goed uit:
alufelge-borbet-f2-brilliant-silver-2-365x365.jpg

MennoW

Forumguru
Ik heb nog wel een setje Michelin Alpin winterbanden in de aanbieding die er om passen ;)
215-55-17

Giant

Forumguru
Velgen passen over het algemeen ook niet:

16":
- De meeste S2 velgen zijn 7J breed en hebben ET45.
- Voor een S3 moeten ze 6.5J zijn voor de sneeuwkettingen, en met ET 41

17"
- De meeste S2 velgen zijn 7.5J breed (behalve eentje, die is 7J) en hebben ET49.
- Voor een S3 moeten ze 6.5J zijn voor sneeuwkettingen, of 7J zonder sneeuwkettingengoedkeur, en de ET is voor beide weer 40 of 41.
Beste @andrehj,

Ik moet je eerlijk bekennen dat dit mijn pet te boven gaat... Wat er op de zijkant van een band staat daar kom ik nog wel uit, maar je gebruikt nu codes die ik niet ken. Mag ik je vragen of jij denkt dat het setje Skoda velgen met nog bijna nieuwe Continentals van mijn S2, komende maand op mijn nieuwe S3 past of niet? De banden hebben in elk geval een te kleine wang hoogte vertelde de dealer mij, maar de velg zou moeten passen vertelde dezelfde dealer. In de bijlagen 2 foto's van de velgen en banden. Ik gebruik overigens geen sneeuwkettingen.
Past de set nu niet, met welke specificaties moet ik dan op zoek naar een leuke aanbieding?

Bijlagen

• IMG_1205.JPG
    IMG_1205.JPG
    1,7 MB · Weergaven: 36
  • IMG_1209.JPG
    IMG_1209.JPG
    85,2 KB · Weergaven: 36
Laatst bewerkt:

andrehj

Forumguru
@Giant : Die wielen passen niet, want ze zijn (zoals de dealer al zei) te klein voor een S3. De velgen zou je eventueel nog kunnen gebruiken, maar dit is niet ideaal, want ze hebben eigenlijk een iets te grote ET-waarde (zoek maar even op in Wikipedia wat dat betekent), waardoor het wiel iets te ver naar binnen staat. Ruimte voor sneeuwkettingen is er dan dus niet, maar als je die niet wilt gebruiken passen ze wel.
Ik zou je bestaande set gewoon op Marktplaats zetten en een nieuwe set (met all-season banden) terugkopen.
Qua velg zou ik zoeken naar een 6.5J of 7J brede velg, 17" diameter en ET van rond 41. Een superhandige site hiervoor vind ik Reifen-vor-ort.de.

Suc6.

Giant

Forumguru
Ehh, prachtige codes in de linker kolom, maarrehh, welke is de 2.0 TDI 150 pk diesel? Dan weet ik waar ik moet kijken:bloos:

carfreak24

Forumguru
Ik heb zelf winterwielen (17'') laten monteren met een 215/55 band, de velg bewust op ET44 besteld om deze wat 'dikker' te laten ogen.

andrehj

Forumguru
Ik heb zelf winterwielen (17'') laten monteren met een 215/55 band, de velg bewust op ET44 besteld om deze wat 'dikker' te laten ogen.
Dat vind ik bijzonder, want de standaard ET voor deze band/velgcombinatie is ET41. De velg die jij nu besteld hebt staat 3mm verder naar binnen. Niet dat iemand dat verschil gaat opvallen, maar bepaald "dikker" zal het geheel er ook niet door worden...

carfreak24

Forumguru
Dat vind ik bijzonder, want de standaard ET voor deze band/velgcombinatie is ET41. De velg die jij nu besteld hebt staat 3mm verder naar binnen. Niet dat iemand dat verschil gaat opvallen, maar bepaald "dikker" zal het geheel er ook niet door worden...
:bloos: Ben ik wellicht verkeerd qua exacte waarde. We hebben wel terdege een vergelijk gemaakt. Ik zal morgen eens even goed kijken. Mea culpa

Bovenaan Onderaan