Winterbanden

Status
Niet open voor verdere reacties.

kevinw

Nieuw lid
Aangezien ik dit jaar op tijd wil zijn met winterbanden wil ik deze graag vandaag nog bestellen :-)

Maar ik heb een vraagje voor jullie aangezien ik er niet zoveel verstand van he.

Ik heb de volgende banden op het oog.
Stalen velgen met winterbanden (LK 5 x 112.00 x 57.00)
Bridgestone Blizzak LM-30 M+S keurmerk 195/65 R15 91T

De maat 195/65 R15 komt overeen met de banden die er nu opzitten dus dat is goed.
Echter vraag ik me af of dit "(LK 5 x 112.00 x 57.00)" voor de stalen velgen goed is?
En wat geeft de 91T aan bij de bandenmaat?

Ik heb een skoda octavia combi van feb. 2011

turboturbo

Forumguru
195 is de breedte maat, die zou je liever iets smaller nemen als het om winterbanden gaat. Je hebt dan meer grip (druk per cm2 is hoger) op glad wegdek. Bijv. 185 of 165.

Ikzelf ga binnenkort ook alvast op zoek naar winterbanden op stalen velg (als je tips hebt, ik lees ze graag hier!), het voordeel is dat je eenmalig balanceren en oplegkosten betaalt, en je je LM velgen zo afschermt van de winterse omstandigheden (pekel etc.)

Er zijn voorschriften van Skoda welke velg- en bandenmaat toegestaan zijn voor jouw auto, die moeten ergens op te vragen / te vinden zijn....

turboturbo

Forumguru
Ah, maar ik zoek in NL. Ik wacht eigenlijk op een mooie aanbieding 4 halen, 2 (of 3) betalen..... Maar het is wel lastig om incl. velg te gaan vinden, merk ik. Ben al tweedehands gaan zoeken naar stalen velgen...

En wat geeft de 91T aan bij de bandenmaat?

kevinw

Nieuw lid
Bedankt voor de info.
Ik heb de juiste banden gevonden en meteen ook maar besteld.
Zou ze volgende week normaal in huis moeten hebben.

Vond het zelf ook moeilijk om de complete set te vinden, vooral die stalen velg.
80% van de aanbiedingen zijn voor alleen de band of met alu velg

Noord26

Forumguru
Vanmorgen wezen onderhandelen bij de lokale bandenboer voor nieuwe wintersloffen op mijn stalen velgen. Uiteindelijk incl montage nog een stuk goedkoper als autobandenmarkt oid. Betaal nu dezelfde prijs als die site, maar dan incl montage, balancering, etc. Goodyear UltraGrip 7 zijn normaal behoorlijk aan de prijs, maar er zit een nieuwe serie (8) aan te komen en daarom zijn ze nu gunstig.

Kortom, onderhandelen is de kunst.

Spector

Forumguru
Heb het ook gelijk maar ff gecheckt en ik kan de 17" lm velgen + wintersloffen van mijn Seat Leon FR overzetten op de OII V/RS. Dat scheelt weer een zoektocht naar velgen en banden.

turboturbo

Forumguru
Op bandenjacht geweest vandaag. Des te schimmiger/onbekend/merkloos/universeel de garage is, des te goedkoper worden de banden heb ik gemerkt. Bij [naam grote bandenboer] kwam ik zo over de 700 euro voor een set stalen velgen + A merk banden. Dezelfde set kostte resp. 550 en 500 bij 2 kleinere garages.

Volgende stap is langs een paar sloperijen gaan, op 2e hands velgenjacht. Ben echter benieuwd wat die vragen voor een set; er is veel vraag naar blijkbaar. Nieuw zijn ze wel vanaf EUR 190,- te krijgen.

Edit: zojuist via MP een set 15" incl. Skoda wieldoppen en 2e hands winterbanden gevonden, voor 2 meier.

laagvlieger

Forumguru
Goodyear UltraGrip 7 zijn normaal behoorlijk aan de prijs, maar er zit een nieuwe serie (8) aan te komen en daarom zijn ze nu gunstig.

Kortom, onderhandelen is de kunst.

De Ultragrip 8 is reeds geruime tijd te verkrijgen. Ik heb ze in juni gekocht tegen een zeer mooie prijs. Hopelijk deugen deze banden want er zijn nog geen tests van.

Hoi,

Ik wil eigenlij ook winterbanden aanschaffen. Nu ben ik sinds kort een trotse eigenaar van de roomster scout ( 2008 ) met de banden maat 205/45 R16 83W. Echter het probleem is dat deze maat niet makkelijk te krijgen is ( duur ) Er word wel veel 205/55 aangegeven. Nu weet ik niet welke maat het beste past.

Groetjes Edje

TL@

Forumguru
Op je gelijkvormigheidsattest staan normaal gezien alle toegelaten bandenmaten. Het kan namelijk zijn dat op de scout geen 15inch wielen/banden op mogen.

TurboBooster

Forumguru
205/45 R16 83W komt m.b.t. afrollengte overeen met de maat 185/50 R16.
Deze maat is als winterband leverbaar oa. de Goodyear Ultragrip 8.

piair1982

Forumguru
Semperit speed grip 2 185/60 15T is het setje geworden.
Geen flauw idee hoe ze presteren, hoop goed. Nu nog ff wachten op slecht weer. Dit weekend wordt 26 graden voorspeld....
Nog ff niet winterbanden leggen :)

piair1982

Forumguru
Zit er ook aan te denken frisbees op de winterbanden te doen...

Eigenlijk wil ik de originele 15" hermes wieldoppen black magic spuiten...

Iemand nog tips hiervoor?

piair1982

Forumguru
Geen wieldoppen voorlopig.
Eerst eens kijken hoe het zonder staat.

Anyway, eind oktober denk ik dat ik ze erop ga leggen. :)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan