Winterbanden omzetten...niet dus !!

ougie

Forumguru
Das balen, ik dacht ik ga effe de velgjes omzetten, het wordt kouder dus winterbandjes kan geen kwaad.
Voor de Citigo had ik (tot afgelopen april) een Subaru Justy uit 2008.
Hier had ik een wintersetje bij met de volgende maten;
Velgmaat 14", steekmaat 4x100, ET-waarde 38, en naafdiameter 57,1.
Origineel voor Citigo is;
Velgmaat 14", steekmaat 4x100, ET-waarde 35, en naafdiameter 57,1.
Ik dacht met zo'n klein verschil in ET-waarde, dat moet feilloos passen,,,, niet dus, de velgen lopen vast op de remklauwen van de voorwielen. Zelfs met eventuele spoorverbreders kom ik niet (op een veilige manier) in de buurt.
Het vreemde is dat de huidige velgen onder de Citigo 15" Auriga velgen van Skoda zijn, met een ET-waarde van 41. Deze zaten er onder vanaf de dealer.
Je zou zeggen dat als bij de ET-waarde, 35 de standaard maat is en 41 (Auriga's) ook past.
Dan zou 38 ook moet passen.
Heb het reserve wiel (VW) even vergeleken met het wintersetje van de Justy en inderdaad de velg van het reserve wiel veel boller/ronder van vorm.
In die ronding is dus plaats voor de remklauw.
Het is dis niet zo dat als de ET-waarde en naafdiameter kloppen, alle velgen per definitie passen.

Heb inmiddels een adresje gevonden die ze omruilt voor een passend setje, wel met enige bijbetaling natuurlijk.:dankje:
 

Cordoba

Forumguru
Wel uitermate knullig, als je denkt het geluk te hebben de winterwielen mee te kunnen nemen naar een ander automerk, en het dan uiteindelijk toch net niet past.
 

Bakkertje

Forumguru
Sja je zou inderdaad op papier verwachten dat het moet passen, weer wat geleerd zullen we maar zeggen ;)
 

kansberg

Forumguru
Had gisteren een soortgelijke ervaring met de wieldoppen op de Peugeot 107 van ma femme. Wilde haar verassen met een setje originele Peugeot doppen 14". Ze rijd al jaren zonder in de winter en 's zomers op lichtmetaal dus daar zitten geen doppen op.

Helaas ging het niet passen, de velg is te 'dik' en daardoor passen de doppen niet....How come?....een Peugeot 107 is technisch een Toyota Aygo en deze heeft andere wielen dan een Peugeot....
 

ougie

Forumguru
Ik weet niet of het zo knullig is, want zoals Bakkertje al schreef, op papier zou het moeten/kunnen kloppen. En ook als je te raden gaat bij verschillende sites "zouden" ze wellicht kunnen passen.
Waarschijnlijk heeft de Citigo grotere of anders gevormde remklauwen dan bv de Subaru Justy, Toyota Aygo, Citroen C1, Suzuki Alto, Kia Rio, etc, etc.
Ook kunnen sites een foutje maken bij het aangeven van bepaalde maten.
Kwam er achter dat Steekmaat.nl ergens fout zat, na dit gemeld te hebben werd de fout (na een bedankje) direct hersteld.
Het lijkt mij niet raar dat ik de hoop had dat e.e.a. zou passen dus.
Dinsdag ga ik de set omruilen met een passend nieuw setje.
 

turboturbo

Forumguru
Ik denk dat Cordoba met 'knullig' niet bedoelde dat de situatie verwijtbaar was, maar juist uitdrukking geeft aan hoe 'flauw' zo iets is als je dat overkomt.
 

Cordoba

Forumguru
@ougie Ik had inderdaad bedoeld, dat je eigenlijk niets over het hoofd had gezien qua gegevens, maar toch onverwacht met deze tegenvaller werd geconfronteerd, dat is wat ik bedoelde met knullig (anders had ik het wel over een stom foutje of iets dergelijks gehad).
 

Cordoba

Forumguru
Ik was alleen aan het verduidelijken wat ik bedoelde, daar dat blijkbaar niet duidelijk was voor iedereen.

Maar ik zou zeggen back on topic. Is er iemand die weet hoe je iets dergelijks kunt voorkomen? (behalve natuurlijk gewoon passen van de velgen)
 

turboturbo

Forumguru
Ik ben eens bijna 1,5 uur wezen rijden voor 4 gaats velgen (ik had 5 gaats nodig)

Kortom, het kan erger....
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

turboturbo

Forumguru
"Lekker slim"☺

Tja ik had me zó verdiept in alle getallen steekmaat, inch, hoogte, ET, etc etc dat ik het aantal gaten vergat ☺
 

ougie

Forumguru
Heb ze eronder zitten, met Good Year Ultragrip 8 banden.
Laat er maar een meter sneeuw vallen zou ik zeggen.:D
 

EdK

Forumguru
met een meter sneeuw kom je met die banden nog geen meter vooruit hoor !!!

Ook niet met mijn wagen met banden.....
 
Bovenaan Onderaan