Winterbanden maat 225/40 R18

Status
Niet open voor verdere reacties.

Spice

Nieuw lid
Hallo Allemaal,

Graag zou ik van jullie weten of er op de Superb met winterbanden maat 225/40 R18 goed te leven is en of je hiermee ook goed op wintersport kan?
Of is het toch verstandiger om naar een maatje smaller/kleiner te gaan?

Alvast bedankt voor jullie reakties.
 

joergarms

Senior Member
Ik zou zeker een maatje kleiner doen.
17 inch, daardoor heb je ook iets meer speelruimte met de eventuele kettingen.
 

Spice

Nieuw lid
dat is vast wel te vinden in het klik Grote Winterbanden topic

Had ik al wat in gezocht maar is een behoorlijk groot topic geworden.


Ik zou zeker een maatje kleiner doen.
17 inch, daardoor heb je ook iets meer speelruimte met de eventuele kettingen.

Er zullen zowieso speciale kettingen onder moeten, waarschijnlijk van RUD degene welke je op de band plaatst en niet er achter.
Of je moet helemaal teruggaan naar 16 inch dan kan je blijkbaar wel met normale kettingen werken, maar vind 16" wel erg klein bij een Superb.
Reden van mijn vraag is dat ik een nieuwe set originele Skoda R18 velgen kan kopen incl. Vredestein winterbanden voor nog minder als normaal alleen de velgen al kosten.
 
Mijn Octavia staat op Dunlops in die maat. Rijdt prima! Ik maak echter geen gebruik van sneeuwkettingen.
 

Spice

Nieuw lid
In het manual boekje staat dat de sneeuwkettingen enkel toegelaten zijn op 6j x 17". 205/50. Blz 224
Zag idd dat er 1 originele Skoda velg is van 17" is waarop kettingen zijn toegestaan, de 6.0J x 17" Flash LM-velg

Mijn Octavia staat op Dunlops in die maat. Rijdt prima! Ik maak echter geen gebruik van sneeuwkettingen.
Ook ervaring hiermee in de sneeuw?

Ik krijg overigens nog te horen van mn dealer welke kettingen eventueel op 225/40 R18 velgen te gebruiken zijn.
 

Spice

Nieuw lid
Mn dealer geeft aan dat de Maggi Trak Auto sneeuwkettingen prima te gebruiken zijn icm R18 velgen onder de Superb.
Dus kettingen zouden geen probleem moeten zijn...dan rest me alleen nog het gedrag van 225/40 banden in de sneeuw tov bv 205/55, ga je hiervan erg veel verschil merken?
Iemand ervaring hiermee?
 

hemi24

Forumguru
Voor de grip zou ik persoonlijk niet te breed gaan, maar dat is aan jezelf.
Zelf rij ik 's zomers met 225/45 en in de winter met 205/55 en dat bevalt prima, maar goed mijn auto is ook net iets kleiner ;)
Grootste voordeel is dat de geluidsproductie van de 205 minder is dan de 225, evenals het brandstofverbruik. Verder is bij een kleinere velgdiameter, door hogere wang van de band, het veercomfort ook beter.

De Maggi Trak heeft in elk geval het voordeel dat deze niet aan de binnenkant (ophanging) van de autoband komt, dus dat is een beperking minder.
Als de ruimt bij het inveren en insturen aan de buitenkant ook geen beperking vormt, zou je theoretisch goed af zijn met de 225/40R18 i.c.m. de Maggi Trak.
 

floyd2

Forumguru
Het verschil tussen een goede en een slechte winterband is groter als een wat grotere/kleinere maat,dus zou ik daar meer naar kijken.
Alleen moeten je kettingen wel zeker weten passen.
 

michelover

Forumguru
@spice rij nu al weer vanaf 2009 met de Superb op 18 inch en ook de wintersloffen zijn 225/40. Ook in sneeuw rijdt dat perfect. Afgelopen winters zowel in nederland als mede in duitsland onderweg naar de wintersport volop kunnen genieten in de sneeuw. Auto ligt ook in deze omstandigheden zeer goed op de weg. Gebruik ook geen sneeuwketting daar ik niet over bergpassen hoef te rijden of andere wegen waar dit verplicht is. Heb om op een rustige manier bij het dichts bijzijnde hotel te komen autosocks, voor diegene die gelijk weer beginnen over dat het slecht werkt omdat ze dat gelezen hebben ik zit niet op zo'n eindeloze discussie te wachten.
 

Spice

Nieuw lid
Hartelijk dank voor alle reakties en info.

Onder de originele Skoda R18 velgen welke ik kan kopen zitten Vredestein Wintrac Extreme banden, dus dat lijkt me wel in orde.
Verder ga ik er vanuit dat als mn Skoda dealer aangeeft dat ik de Maggi Trak Auto kettingen moet hebben icm met deze R18 velgen dat het wel goed zal zijn.

Op de Skoda site zie ik aanbiedingen voor winterbanden LM velgen 16 inch voor Euro 1040,-
http://www.skoda.nl/rijders/onderho...rbanden.aspx?gclid=CMn9-NTkp60CFcUj3godZC4xrg
Deze worden overigens geleverd met Semperit banden, deze zeggen mij persoonlijk niks.

Voor de 18" set ben ik nu dan een stuk voordeliger uit, enige nadeel zijn de relatief dure Sneewkettingen (Eur. 245,-) welke ik moet kopen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan