Winterbanden Fabia

Status
Niet open voor verdere reacties.

bobbie

Senior Member
Beste Skoda-Rijders,

Een aantal maanden geleden heb ik met veel plezier deelgenomen aan de Verrassend Skoda rijvaardigheidstraining. De training werd gegeven op het RDW terrein te Lelystad en werd bijgewoond door nog een stuk of 90 andere Skoda-rijders. In eigen auto heb ik een aantal onderdelen gedaan zoals een noodstop maken of leren hoe je uit een berm moet sturen. In de groep van 10 auto's was ook een rode Octavia aanwezig met winterbanden. De rode Octavia was op vele onderdelen stabieler en verloor minder snel grip op het parcours (tot dat de bestuurder overmoedig werd).

Met deze rode Octavia en mijn eigen veiligheid op en rond de polderwegen van Biddinghuizen in gedachten, ben ik vorige week gaan shoppen voor winterbanden. Op het internet zag ik al snel niet meer de banden door het bos. Dus ben ik langs de bekende bandenboeren als Kwik-Fit, Euromaster en de Profile geweest. Helaas pasten al deze banden niet in mijn budget en ging het hele verhaal over. De volgende dag had ik de Skoda-dealer aan de telefoon en deze had nog een laatste set met stalen velgen staan voor een prijs die wel in mijn buget viel!

Vorige week woensdag was het zover en de Semperit Master-Grip 165/70R14T banden met stalen velgen werden gemonteerd. Wat een verschil met de zomerbanden 16'' lichtmetaal 205 breed en best platte banden! In veel testen wordt de Fabia 2 als een comfortabele auto afgeschilderd, nu weet ik waarom. In plaats van het stuiteren over de klinkerwegen van Biddinghuizen (wat gepaard gaat met ergernissen van een enkel rammeltje in het interieur) zoeft de Fabia er overheen als een Citroen! Het nadeel van de winterbanden met deze maat is het bochtenwerk en de stabiliteit rechtuit. Hard door de bocht is af te raden (lijkt me toch al niet handig als het straks glad is). Het benzine verbruik van mijn Fabia is omlaag gegaan. Van 600 KM maximaal naar 700 KM op een tank!

Vandaag de 16'' Atria velgen van binnen en van buiten flink gepoetst voor deze de garage ingaan. Het verwijderen van al het vuil aan de binnenkant op de voorwielen was nog een hele klus! Netjes in de Skoda bandenhoezen kunnen ze beginnen aan een welverdiende winterslaap.

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen met winterbanden onder een Skoda Fabia!
 

Bijlagen

  • DSC09084.jpg
    DSC09084.jpg
    87,1 KB · Weergaven: 63
  • IMG_0387.jpg
    IMG_0387.jpg
    92,4 KB · Weergaven: 71
  • IMG_0385.jpg
    IMG_0385.jpg
    85,2 KB · Weergaven: 68
  • IMG_0388.jpg
    IMG_0388.jpg
    91,5 KB · Weergaven: 64

Tallguy

Forumguru
Zoals Wanderer al terecht zegt is er al een Groot Winterbanden topic. Graag daar verder....
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan