Winterbanden 205/60 R16 op Combi

Ik kan goedkoop winterbanden op velgen kopen: 205/60 R16.

Ik weet dat die hier in Belgie voor de keuring iets te groot zijn van omtrek, maar ik ben niet van plan met die banden naar de keuring te gaan.

Iemand ervaring met 205/60 R16 op een Skoda Superb Combi 2?

andrehj

Forumguru
Het zal misschien net passen (diameter is ongeveer gelijk aan 225/50R17, waar ook sommigen mee rondrijden), maar je hebt dan zeker geen ruimte meer voor sneeuwkettingen. Ik zou gewoon een passende set zoeken.

Wat is trouwens de ET-waarde van de velgen?

andrehj

Forumguru
Dat is vrij laag. Hiermee komen je wielen ca 1cm verder naar buiten dan gebruikelijk. Normaliter is het ET45-50 voor een 205 band, en ET 51 voor een 225 band.

Deze set zou ik laten staan en gaan zoeken naar iets passends.

Jewepe

Forumguru
@Tim007
Als je met deze set gaat rijden zal je snelheidsmeter zo'n 3% te weinig aangeven vanwege de grotere omtrek van de band. Dat compenseert waarschijnlijk precies de afwijking naar boven die er af fabriek op zit. Als het gaat om de ET-waarde dan heeft @andrehj gelijk dat de band plm. 1 cm verder naar buiten komt te staan. Theoretici zeggen verder dat dat een nadelige invloed heeft op de wielophanging (o.a. de levensduur van de wiellagers) en in theorie hebben ze daarin gelijk. In de praktijk wordt het erg veel gedaan (kijk maar eens op dit forum naar de diverse "spacers" die geplaatst worden en die hetzelfde effect hebben als een andere ET-waarde van een velg) en heb ik nog nooit gelezen (op dit forum, maar o.a. ook het Passat forum) dat er daardoor ook maar enige vorm van problemen ontstaat. Dus als jij deze set kosteneffectief kan bemachtigen zou ik het zeker doen.

Ik heb nu 2 verschillende meningen van forumgurus ...

De reden waarom ik deze set interessant vond is vanwege de banden.
Deze zijn iets hoger dan mijn huidige banden, terwijl courante 205/55 banden iets lager zijn.
Als ik volgeladen en met enkele passagiers de ondergrondse garage uitrij sleep ik ergens tegen de grond tussen de achter en voorwielen, ondanks de hulpveren die geplaatst zijn achteraan. Vandaar dat ik geen banden wil die nog lager zijn, nu 225/45 R17.

Ik zoek verder, naar een setje met 205 60R16 en ET 45-50.

andrehj

Forumguru
Ik heb nu 2 verschillende meningen van forumgurus ...

De reden waarom ik deze set interessant vond is vanwege de banden.
Deze zijn iets hoger dan mijn huidige banden, terwijl courante 205/55 banden iets lager zijn.
Als ik volgeladen en met enkele passagiers de ondergrondse garage uitrij sleep ik ergens tegen de grond tussen de achter en voorwielen, ondanks de hulpveren die geplaatst zijn achteraan. Vandaar dat ik geen banden wil die nog lager zijn, nu 225/45 R17. Ik zoek verder, naar een setje met 205 60R16 en ET 45-50.

Ik snap niet hoe je erbij komt dat een 205/55R16 lager is dan een 225/45R17. Het theoretische verschil in diameter tussen deze twee maten is maar 2mm. Dat valt ruim binnen de meet- en maattoleranties en is in de praktijk dus verwaarloosbaar en zeker niet meetbaar.
Als jouw auto die reeds is voorzien van hulpveren al de grond raakt bij het verlaten van een garage, is die garage-inrit gewoon niet goed, of er hangt iets los onder je auto.
Met mijn auto staat (met standaard onderstel, en de balgen niet opgepompt) is met dat in ieder geval nog nooit overkomen.
Mocht je toch naar een grotere bandenmaat willen (en geen sneeuwkettingen willen, want dat gaat met een grotere bandenmaat echt niet) dan kun je beter omkijken naar 225/50R17, want die bandenmaat is bij VAG couranter dan 205/60R16, maar nog altijd vele malen incouranter dan 205/55R16.

Er is inderdaad iets mis met die garage-inrit, maar aangezien ik niet de enige eigenaar ben maar wel de enige met een occasioneel probleem (de andere heeft zijn wagen vervangen).

Ik heb idd een foute berekening gemaakt, is idd slechts 2.4 mm evrschil tss 225/45R17 en 205/55R16, dacht dat het meer was.

(Shabba, was te ver, zit in Brussel).

En de velgbreedte? Heeft die belang?
Kan het volgende krijgen: 6Jx16H2 ET43 205/55 R16

6J OK?

andrehj

Forumguru
6J is een beetje smal, maar wel toegestaan. ET is eigenlijk iets te klein voor sneeuwkettingen (range is 45-50), maar in combinatie met de smalle velgen zal dat ook geen problemen opleveren.
Deze velgmaat zie je overigens niet zo vaak. Check je wel goed of het naafgat (57.1mm) en de boutsteek (5x112) kloppen?

Greenliner

Senior Member
Ik rij met 215/60/16 zomerbanden. Zeer comfortabel en past prima in de wielkasten. Aan de voorkant nog ongeveer 4 cm tot de wielkast en aan de achterkant ongeveer 6 cm. Het ziet er zeker niet verkeerd uit, een beetje a la cross-country zoals bij een Volvo V70.

Greenliner

Senior Member
Ik heb een S2 met standaard 205/55/16. De snelheidsmeter geeft nu exact de juiste snelheid aan en de trekhaak is 1,5 cm hoger komen te staan. Het staat stukken beter nu de wielkasten wat beter opgevuld zijn. Ik ben overigens wel op zoek naar een setje 17 inch velgen omdat ik ook wat bredere banden wil.

andrehj

Forumguru
@Greenliner : Ik ben nog nooit eerder iemand tegengekomen die zonder aanlopers de bandenmaat van een S3 op een S2 heeft gemonteerd. Ik wist ook niet dat dat kon. Tot nu toe zag ik niets groters dan 205/60R16 of 225/50R17. Kun je eens een foto van het zijaanzicht van je S2 posten? Ben wel benieuwd hoe dat er uit ziet. Qua hoogte van de auto zal het meevallen, want die 1.5 cm is precies de verlaging van de greenline die je nu dus ongedaan hebt gemaakt. Maar de wielkasten zullen ongetwijfeld goed gevuld zijn.:jaja:

Greenliner

Senior Member
@andrehj.

Ja, ik zal proberen wat foto's te plaatsen maar ik ben niet zo technisch op dat vlak. Er zit nog zeker 6 a 7 cm ruimte tussen de band en de wielkast. De wielkasten zijn wat beter gevuld maar nog ruimte zat.

Bovenaan Onderaan