Winterbanden 2010

Falcon

Donateur
Van het weekend werd mijn humeur weer helemaal verpest! :icon_smile_dead: De beroemde brief van de Kwikfit lag weer klaar voor de jaarlijkse bandenwissel van zomer naar winterbandjes.

Met andere woorden de zomer is weer definitief voorbij :(

Maar daarna kwam er weer een glimlach op mijn gezicht, want ik kon mij nog heel goed herrineren hoe lekker die winterbandjes met regen en sneeuw hun werk deden begin van dit jaar. :D

Dus gelijk aanstaande maandag afspraak gemaakt en de Conti TS810 worden dan weer geplaatst!

http://www.conti-online.com/generat...tact-ts-830/contiwintercontact-ts-830_nl.html

Constant

Erelid
Eigen ervaring natuurlijk, zie mijn handtekening :grin:. Ik heb geen financiele belangen bij Conti, Pon, etc :icon_smile_dead:. Ik heb in de Alpen en in NL moeiteloos op wegdek gereden waar ik met zomerbanden reddeloos verloren was geweest (helaas was die zomerband ervaring gedurende een sneeuwstorm ook eigen ervaring). Steile besneeuwde helling moeiteloos genomen. Zelfs op ijzige ondergrond deed de band het nog redelijk tot goed (wel geprobeerd op een verlaten parkeerterrein, want ijs blijft zeer verradelijk). Op een verlaten ondergesneeuwde weg remproeven gedaan bij 15-20 km/u, ongelofelijk, ik stond toch gelijk stil zonder te schuiven, de band kon meer aan als ik :shocked:.

En de testrapporten van de ANWB en ADAC zijn ook zeer lovend over de TS810 en TS830, deze banden staan altijd in de top 3 en op basis van de vermelde deelprestaties (ijs, sneeuw, droog, nat, slijtvastheid, etc) kun je je eigen voorkeur bepalen. De TS810 verliest wat punten op slijtvastheid, maar daar krijg je betere remprestaties voor terug (dit zijn tegengestelde factoren, slijtvastheid leidt tot mindere remprestatie).

corsaar

Senior Member
@ costant bedankt voor de uitleg, sorry dat ik de kleine lettertjes niet gelezen
heb, het is net als met een contract.

Constant

Erelid
Ik heb wel een ex-werkgever die iets met auto's te maken heeft, maar daarvan vermeld ik de naam juist nooit :1884:.

Falcon

Donateur
Eens met Constant ervaringen. Ook met voor-wielaandrijving niks meer dan lof.

Nog geen ervaringen met winterbanden? Probeer deze banden en je wil niet anders. Oh trouwens snowdrifting is ook heel erg leuk met deze bandjes :D

deusjevo

Forumguru
Die Conti's zijn er niet in 17"?

Ik ga van Vredestein Snowtrac 3 maat 15" in m'n huidige O1 naar 17" onder de nieuwe O2.

Constant

Erelid
De ADAC heeft de banden voor het komende seizoen weer grondig getest, volgens mij is dit de test die de ANWB altijd gebruikt voor haar "test". Lovende woorden over de TS830. En wat ik zeer waardeer is dat men de verschillen in de top 3 (Michellin, Dunlop, Continental) analyseert, zo kan iedereen zijn eigen afwegingen maken.

Bijzonder interessant is dat de 4-seizoenenband van Goodyear zich kan meten met de middenklasse winterband, niet zo goed als de top 3, maar het lijkt me een hele goede keuze voor de Nederlandse wegen.

http://www.adac.de/infotestrat/adac...Test.aspx?ComponentId=41827&SourcePageId=8427

Iemand een idee hoeveel ik moet betalen voor zo'n setje winterbanden op een Fabia Combi Greenline dus dat betekend 15" velgen.
Heb namelijk eerder nooi winterbanden gehad wil het echter op de nieuwe auto wel gaan doen.

hemi24

Forumguru
Nu al weer aan de winterbanden? Min temp is nog maar amper even door de 10°C gezakt..!?!
Als het over een week zo gemiddeld 's ochtends rond de 5°C is vindt ik het nog vroeg genoeg...

@Vincent84: voor ca € 75,- per band zit je aardig in de buurt... Vredestein Snowtrac is een aardige band en over het algemeen niet de duurste.

Constant

Erelid
Rondom deze tijd van het jaar komt Skoda meestal met een leuke aanbieding van lichtmetalen velgen met winterbanden. Rond de 600 Euro kan ik me herinneren.

Falcon

Donateur
Zoals je kunt lezen in dit topic, zijn winterbanden niet alleen voor met de sneeuw en gladheid. Ook met regen kan je er veel baat bij hebben.

E

Ex-lid 2926

Ik ben er nog niet uit of ik winterbanden aanschaf. Heb het tot nu toe altijd zonder kunnen redden, ook de afgelopen strenge winter met veel sneeuw. En de auto toch vrijwel dagelijks gebruikt. Mijn twijfel wordt ook nog eens gevoed door een test van winterbanden in Autoweek van vorig jaar. Bij de test liep ook een zomerband mee. Conclusie: Behalve bij sneeuw en ijs waren de prestaties van de zomerband beter dan de winterband. Dus ook bij temperaturen beneden de 7 graden. Die temperatuur wordt door de bandenfabrikanten altijd genoemd wanneer zij de winterbanden aanraden. De auto's waarin ik voor mij werk rij zijn 's winters altijd voorzien van winterbanden. Bij sneeuw en ijs (of ijzel) is de grip van winterbanden onovertroffen. Doch onder alle andere omstandigheden, dus ook bij nat weer, vind ik het weggedrag met een zomerband aanmerkelijk beter. Door de aard van mijn werk (blauw, blauw)moet ik ook vaak met hoge snelheden rijden en denk daardoor de grip van zomer- en winterbanden aardig goed te kunnen beoordelen.
Statistisch gezien zouden we na de afgelopen winter weer een stuk of 15 slappe winters moeten krijgen. Dan zou ik de hele winter met zomerbanden meer grip moeten hebben dan met winterbanden, behalve op die paar sneeuw- en ijsdagen na dan.
Daarbij komt ook nog dat mijn O2 een paar mooie LM velgen heeft. Ik wil niet 5 maanden van het jaar met een paar lelijke zwarte stalen wielen onder m'n auto rijden.
Een set winterbanden op LM velgen vind ik op dit moment een te grote aanslag op mijn portemonnee. Mocht het me toch te gortig worden met de gladheid komende winter, dan moet ik maar eens een paar dagen met het OV, al is die dienstregeling bij gladheid ook niet altijd zeker.

Falcon

Donateur
Het is gewoon mogelijk om de winterbanden om LM te laten leggen. Alleen moet je jezelf afvragen of je LM velgen dat wil aan doen met al het zout van de winter.

Door de grote verschillen tussen winterbanden moet je eigenlijk weten welke winterbanden en zomerbanden je hebt gebruik tijdens het blauw/blauw rijden.

Constant

Erelid
@Flacon: om mijn LM velgen (Proteus?) zit een dikke laminaatcoating, de velgen zien er na twee winterseizoenen (incl 5 winterritten naar en door de Alpen) nog goed uit. Op mijn Golf hebben de LM velgen een stuk of tien winters overleefd.

@Harrie: De test waarin zomerbanden bijna net zo goed waren als winterbanden was een test met een tweetal bandensets (1 winter, 1 zomer) op een epoxy ondergrond op kamertemperatuur op een rollerbank in een laboratorium. Als een test zoals de ADAC (=ANWB test) andere uitkomsten geeft tijdens een test tijdens koude temperaturen op een besneeuwde weg (echte sneeuw) en een ijsbaan met 3 verschillende testauto's en een twaalftal banden, dan ben ik eerder geneigd om de ADAC te geloven.

De enige band die redelijk in de buurt komt van winterbanden zijn de topmerken 4-seizoenenbanden, daarmee kun je nog met een recht gezicht zeggen dat ze veilig zijn in de Hollandse winters (en zomers). Dus de winterband-haters hebben een volwaardig alternatief, als ik niet op wintersport zou gaan, dan wist ik het wel dan reed ik het gehele jaar op 4-seizoenenbanden. In alle winter-zomerbanddiscussies meen ik dat de 4-seizoenenbanden ongewaardeerd zijn.

Verder heb ik helaas proefondervindelijk ondervonden dat zomerbanden levensgevaarlijk zijn tijdens sneeuwstormen. Allerlei "ervaringsdeskundigen" en ook mijn toenmalige garagebedrijf hadden mij winterbanden afgeraden, ik ben daardoor weer een ervaring rijker (en ben voortaan lekker eigenwijs als het gaat om "onnodige" investeringen in veiligheid, je kunt nooit teveel uitgeven aan extra veiligheid).

En de verzekeraars hebben inmiddels vastgesteld dat zomerbandrijderts aanzienlijk meer schade hadden tijdens afgelopen winter (wat bevestigd wordt door eigen waarnemingen).

Captain Hook

Forumguru
Alleen moet je jezelf afvragen of je LM velgen dat wil aan doen met al het zout van de winter.
Of je nou zomerbanden of winterbanden om je LMV's hebt liggen, vuil worden ze toch in de winter (en zomer). Of ga jij zelfs in de winter je zomerbanden om ordinaire stalen velgen omdat ze anders vuil worden? :koffie:
Heb je wel eens onder de motorkap gekeken na wat uurtjes over een gestrooid wegennet rijden? En als het opdroogt, slaat het zo lekker wittig uit.:biggthumpdown:

Bovenaan Onderaan