(winter) Bandenmaten

ronald_j

Actief lid
Hallo,

Vraagje. Ik ben alvast op zoek naar velgen met winterbanden voor mijn nieuwe Fabia. Nu zijn ze nog lekker goedkoop.

Op Marktplaats heb ik een aantal opties gezien, maar de meeste daarvan komen van Octavias.

Inmiddels heb ik begrepen dat de velgmaat voldoende klopt (ET waarde is een beetje anders, maar dat zou niet uitmaken), maar de bandenmaat is wel anders.

Volgens de Skoda dealer zou je op een 15 inch velg een 195/50R15 band nodig hebben, terwijl de aangeboden banden 195/65R15 zijn.

wat mij opvalt is dat sommige verkopers zeggen dat deze banden geschikt zouden zijn voor beiden de Fabia en de Octavia.
Waarop baseren ze dit? Is de dealer hierin te voorzichtig, of zitten de verkopers ernaast?
 

cvegreen

Forumguru
Open eens je benzine klepje , aan de binnenkant staan de mogelijke maten die op jou wagen passen. + de benodigde bande drukken.
 

Ronnie

Forumguru
Ben even voor je naar de schuur gelopen: Voor de Fabia 1:
Ik heb: Band: Semperit Wintergrip 185*60*14- 82T
Velg: VAG 6J*14 H2 ET43 5 gaats.
 

ronald_j

Actief lid
Jammer. Dat dacht ik al. Er op dit moment 5 mensen die banden met velgen aanbieden voor ca 200 euro. Maar dat is allemaal voor de Octavia. Deze hebben blijkbaar een net iets te grote buitendiameter voor de Fabia.

Er is er een die 185/70 op 14 inch aanbied. Dat is volgens mij ook te groot.

Daarbij zijn het Fulda banden. Die doen het in de recenties minder goed. Ik ga met de kerst jaarlijks naar Tsjechie (Skoda, hoe kan het ook anders) en daar zijn goede winterbanden zeker zinvol.

Ik ben er alleen nog niet helemaal zeker van hoeveel ik zelf zal merken van het verschil tussen al die + en - op de testresultaten.
Ik heb in elk geval wel gemerkt dat er een enorm verschil in het geluid zit. Zeker als de winter al bijna afgelopen is..
 

ronald_j

Actief lid
Inderdaad. Er zit een plaatje in de deksel van de tankdop. Dat had ik nog niet gezien. Dat krijg je als je op LPG rijdt :-)

Daar staan 5 maten gespecificeerd. Het is me alleen niet duidelijk welke banden/velgen bij welke motor kunnen. Ik had al gehoord dat de 2.0 benzine en de 1.9 diesel 15 inch velgen nodig hebben omdat anders de remschijven er niet in passen.

Hoe zit het met die 176/70R14 banden? zouden die ook werken met de 1.4 benzine? En merk je dat nog aan de wegligging dat ze smaller zijn?
 

Ronnie

Forumguru
Ben even voor je naar de schuur gelopen: Voor de Fabia 1:
Ik heb: Band: Semperit Wintergrip 185*60*14- 82T
Velg: VAG 6J*14 H2 ET43 5 gaats.
Als je nu deze maat aanhoudt, weet je zeker dat alles goed gaat.(aangezien dat jij achter ook trommels hebt)
Ennuh.... 176 bestaat volgens mij niet......
 

ronald_j

Actief lid
Als je nu deze maat aanhoudt, weet je zeker dat alles goed gaat.(aangezien dat jij achter ook trommels hebt)
Ennuh.... 176 bestaat volgens mij niet......

Nee, ik heb schijven achter. Misschien omdat ik de 1.4 76kW heb?

Op het benzine tankklepje staat 176/70R14 ook genoemd. Ik heb daar ook een aantal van aangeboden gezien.
Ik zou wel de (originele) 185/60R14 willen nemen, maar aangezien ik gebruikte zoek ben ik een beetje afhankelijk van het aanbod. Vandaar dat ik de mogelijkheden aan het bekijken ben.
 

joergarms

Senior Member
Dat lijkt me wel een heel smal bandje.
Nou is dat voor een winterband niet zo heel erg, maar toch.

Mijn winterbanden zijn 185/65 R14
Mijn zomerbanden zijn 195/50 R15
 
Bovenaan Onderaan