Wil een yeti 1.4 kopen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Guus.A

Nieuw lid
Hoi heb een oog op 2 yeti beide de 1.4 uit 2016.
1schakel de ander automaat.
Prijs is vergelijkbaar automaat heeft iets meer op de teller.
Wat zijn de mi punten bij de automaat.
Begreep wat duurder onderhoud.
Kan de automaat ook een caravan trekken van 1100 kg.
 

Canon-Eye

Forumguru
Die laatste vraag kun je bij de RDW zo opzoeken als je het kenteken hebt.
Ik vermoed dat automaat of niet op zichzelf geen verschil maakt, maar er kunnen ook andere redenen zijn waardoor het toch verschillend uitpakt. Zo mag mijn 1.0 TSI met DSG wel 1100 kg trekken*, terwijl dat bij zo op het oog identieke Leon ST's, die notabene ook nog iets jonger zijn dan de mijne, opeens maar 1000kg bleek te zijn.
Dus de auto die je op het oog hebt goed altijd controleren op kentekenbasis!

*edit: onze caravan hou ik inderdaad op 1160 kg (waarvan 60kg op de trekhaak drukt, dus dat telt niet mee voor wat er daadwerkelijk wordt getrokken) en dat doet hij zeer tevredenstellend. Toen ik de Fabia combi nog had, moest ik altijd allerlei spullen (kampeertafel en -stoelen en nog wat losse handel) in de auto leggen om het gewicht tot 1060 kg terug te drukken, daarom was ik erop gebrand om een vervanger met net iets meer trekgewicht uit te zoeken.
 
Laatst bewerkt:

Tees

Donateur
Tsja, een DSG heeft wel een risico qua kosten. Hoeveel verhalen zijn er niet van de DSG7 waar de koppelingsplaten elke 50k km vervangen moeten worden?

Als het je verder om t even is, zou ik altijd een handbak kiezen. Maar als je heel blij wordt van een DSG, dan zou ik dat vooral doen.
 

EdK

Forumguru
Zou lekker een Yeti 1,2 of 1,4 TSI nemen de 1,8 zou ik met boog omheen lopen daar daar met blok toch wat meer problemen zijn geweest.
Mocht je een 1,2 nemen en nog met de ronde lampen , let dan even op wat betreft de distributie ketting.
Daar zijn in begin wat problemen mee geweest en ook een terugroep actie.
 

leon-cupra

Forumguru
Zou lekker een Yeti 1,2 of 1,4 TSI nemen
Heb jaren geleden eens een proefrit gedaan met een Yeti 1.2 (omdat we een 03 1.2 gingen bestellen en deze motorisatie in de O3 was niet beschikbaar, wel in de Yeti). Vond die echt niet vooruit te branden. Zat niets van “punch” in. 1.4 zal prettiger rijden in zo een Yeti.

Ps : mijn referentiepunt was toen ook nog niet 300-370pk maar rond de 150pk.
 

EdK

Forumguru
Heb de 1,4 uitvoering gehad in handbak en kan alleen wel vertellen dat hij meer brandstof verbruikt dan de 1,2
Maar de 1,2 nemen en hierna een tuning erover en je hebt een totaal andere wagen.
@Rosinfield kan dit zeker beamen daar hij dat toendertijd heeft gedaan....
 

Tees

Donateur
Ach, ik rij met dezelfde motor in even zware auto. Natuurlijk is het geen megamotor, maar vergeleken met de atmosferische 1.4 in de Fabia véél beter.
En TS komt uit een atmosferische 1.6, en de 1.2 TSI heeft op papier hetzelfde vermogen en iets meer koppel, maar dat koppel is bij véél lagere toeren beschikbaar. Dus ik weet vrij zeker dat de 1.2 prettiger rijdt. En idd zuiniger dan de 1.4 TSI (en minder risico op olieverbruik)
 

leon-cupra

Forumguru
@EdK als je een “zuinige” 1.2 gaat tunen wordt de wagen er theoretisch zuiniger op maar in de meeste gevallen bewijst de praktijk het tegenovergestelde (iets met de voet en het pedaal). En moest het puur over verbruik gaan moet je dan ook geen Yeti kopen maar vb een fabia combi waar de stroomlijn voor een gunstiger verbruik zorgt.
 

EdK

Forumguru
Ik zeg niet wat jij nu allemaal zegt
Ik vertel alleen dat de 1,2TSi uiteindelijk zuiniger is dan de 1,4TSI en dit is zeker te zien in Spritmonitor.
En ik hield Meno zijn verbruik altijd in gaten en die van mezelf en ik heb nooit verbruik van zijn wagen behaald.
Terwijl ik altijd dacht dat een 1,2 met zo'n wagen er veel harder aan moest trekken met een 1,2 dan met de 1,4 en dat dus de 1,4 zuiniger zou zijn dan de 1,2 in de Yeti

Maar niet dus !
Geeft verder ook niet maar vermeld het wel voor de TS !!
En verbruik is zeker niet de reden geweest toendertijd om de Yeti de deur uit te doen !
 

EdK

Forumguru
en minder risico op olieverbruik
Begint ie weer over olie.
Toen de Yeti's 1,4 tsi op markt kwamen was dat probleem allang opgelost.
Bij mij werd er olie bijgevuld om de 30K door de dealer en geen drup meer !
En reed korte en lange ritten....
1,4TSI in de Yeti is enkele jaren later pas op markt gekomen dan de 1,2 en 1,8TSi op markt kwamen in meen 2010.

Ging voor de 1,2 maar was een aanbod van 250 stuks ter introductie voor de prijs van de 1,2 en daar heb ik toendertijd gebruik van gemaakt....
 

Tees

Donateur
Check your facts Ed: de Yeti is al sinds introductie (2009) geleverd met de 1.2, 1.4 én 1.8 TSI. En in 2009 waren de problemen met t olieverbruik zeker nog niet opgelost. Dat jij een goede hebt gehad is mooi en anekdotisch, maar deze motoren staan simpelweg bekend om bovengemiddeld veel problemen met olieverbruik.

Na de facelift is de nieuwe EA211 erin gelegd, toen waren die problemen wel grotendeels verdwenen.
 

EdK

Forumguru
De Yeti 1,4 is 100% zeker niet gelijk op de markt gekomen samen met de 1,2 en de 1,8 !
De 1,4 is zeer zeker pas later op de markt gekomen !
En waarom ik daar zo stellig in ben ?
Wel de eerste 250 Yeti 1,4 zijn in een actie op de markt gekomen, daar is geen reclame voor gemaakt maar werd je aangeboden door je dealer als je net in die periode voor een Yeti kwam. Na die 250 ging je de volle mep betalen voor de Yeti.
En zoals gezegd die werd aangeboden voor de prijs van de 1,2.
En zover ik me kan herinneren heb ik de Yeti 4-12-2010 ontvangen met een wachttijd van maar 2,5 maand...
 

hemi24

Forumguru
Volgens mij is er (naast de distributieketting) maar één probleem met de eerste serie 1.4 TSI motor en dat is de dubbel geblazen versie.
Maar die zijn s nooit in de Yeti geleverd…

De 1.4 is ook later gekomen, zoals @EdK terecht opmerkt!
 
  • Leuk
Waarderingen: EdK

Tees

Donateur
Dan klopt zowel de NL als de UK versie van Wikipedia niet :pieker:
Volgens die beiden zou de CAXA 1.4 in de Yeti hebben gelegen, dat is dezelfde motor als in de Octavia lag.
 

EdK

Forumguru
Dan klopt zowel de NL als de UK versie van Wikipedia niet
Tsja daar klopt wel vaker iets niet........
Bleef juist doordrammen omdat de TS anders een verkeerd beeld zou krijgen van de Yeti 1,4TSI
En ook uit eigen ervaring is het gewoon een fijne wagen met dat blok erin zonder problemen.
Ben er haast van overtuigd dat de 1,2 meer problemen heeft gehad in zijn begin periode.
Alleen wat hij wel meer verbruikt dan de 1,2 is dus de benzine, en dat ook uit eigen ervaring.
Als ik dit minder verkeerd toendertijd had ingeschat dan had ik waarschijnlijk de 1,2 aangeschaft.
Maar toendertijd vonden velen het eigenlijk een veel te klein motortje voor zo'n wagen....
Maar goed dat hadden we ook met de 1,0 TSI 3 pitter
 

Tees

Donateur
Nog even teruglezend heeft TS (twee) 1.4s uit 2016 op t oog, dus dat is de EA211 motor. Daar is weinig mis mee, geen ketting meer en olieverbruik is met de EA211 vrijwel opgelost (op de gebruikelijke uitzonderingen van blokken die niet goed ingereden zijn en/of koud afgeragd worden).
Al zou ik zelf dan alsnog voor de 1.2 kiezen, maar ik hou dan ook van een zuinige motor. Zeker nu tikt dat best aan :jaja:
 

Guus.A

Nieuw lid
Hoi allemaal,
Nou is een gele andere wagen geworden. Wel uit de Skoda stal, een Kamiq met een 1.0 motor er in.
Mag 1200 kg trekken.
Was effe wennen maar rijd fijn.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan