wielsleutel / wielbouten fabia 2

mdortland

Actief lid
Van het weekend de winterbandjes monteren. Loop ik net alles eventjes na.....en blijkt dat de wielsleutel die in mijn kofferbak ligt helemaal niet te passen(te klein). Had er niet aan moeten denken dat ik afgelopen jaar een lekke band had gekregen! Morgen maar eens naar de dealer om te kijken of ze een passende wielsleutel hebben.

Passen trouwens de wielbouten van licht metalen velgen 1 op 1 op de stalen velgen?
 

mdortland

Actief lid
De licht metalen velgen zijn standaard onder de fabia sport. De winterwielen komen bij een vriend van mij....hij heeft ze origineel gekocht bij de skoda dealer.
 

Cordoba

Forumguru
Let op bij wielbouten: je hebt er die met een conisch vlak de velg vastzetten en met een bolvormig vlak. Bij sommige lichtmetalen velgen kun je dezelfde gebruiken als voor de originele stalen velgen, soms moet je dus net andere wielbouten hebben (afhankelijk van de velg).

@mdortland verbazend, wielsleutelmaat is van VW in elk geval al sinds de vroege jaren 70 niet veranderd, en Seat, Skoda en Audi hebben dezelfde maat. Je wielsleutel hoort dus niet bij een Skoda (of is van voor de VAG-tijd).

Edit: ik dacht dat het sleutelmaat 17 was, maar kan ook 19 zijn. Ik heb dezelfde twijfels als Canon-Eye, maar heb buiten de standaard wielsleutel altijd een kruissleutel in de kofferbak liggen, dus altijd de juiste maat bij me.
 

Canon-Eye

Forumguru
Met een doppendoos kom je ook een heel eind: uit het hoofd gezegd dop 17 of 19 is wat je nodig hebt.
En bij de momentsleutels (2x per jaar bij Aldi en/of Lidl in de aanbieding) worden de goeie doppen meegeleverd, dan sta je in één keer helemaal gesteld...
 

mdortland

Actief lid
Vandaag de garage gebeld en het advies gekregen om even langs te komen met een winterwiel bij me. Dan kunnen ze kosteloos voor me kijken of ik de juiste bouten heb en aan een wielsleutel kunnen helpen.
Wordt vervolgd. ..........
 

mdortland

Actief lid
Eh......nou je het zegt............niet meer naar gekeken. ......en er zitten dus dopjes op garage gebeld....en die gaf aan als de lmv en de stalen velgen origineel skoda zijn dan zijn de bouten uitwisselbaar. Dus morgen setje omwisselen!
 
Bovenaan Onderaan