Wiellagers voor/achter zelf vervangen

redriver

Actief lid
Wil de wiellagers voor en/of achter vervangen i.v.m. slijtage. Lagers zijn eenvoudig te bestellen. Voor de voorzijde heb ik speciaal gereedschap of een pers nodig, voor achterzijde niet.

Klopt het wat ik hier meld m.b.t. demontage en is er iemand die hier zelf ervaring mee heeft ?

Dealer vraagt bijna 1100 euro voor de hele klus !

Betreft: Skoda Fabia 2 (combi 2008 1.4 L)
 

Antera

Donateur
Wiellagers voorzijde kan je niet geheel zelf. Lagers moeten namelijk eruit en weer erin geperst worden. Achter is zelf te doen met het juiste gereedschap. Voor moet dus het complete fusee verwijderd worden en mee genomen worden naar een plek waar ze en pers hebben.

Achter is schijven of trommels demonteren en de lagers eruit slaan en nieuwe erin tikken. Dit hoeft niet met een pers maar kan gewoon met een drevel en een hamer. Achter al vaker gedaan bij diverse auto's. Mits niet geperst maar weet niet of dat bij een Fabia 2 is. Misschien dat Ronnie hier wat duidelijkheid over kan geven.

Golf 4 heeft namelijk achter geperste lagers en kan niet zomaar vervangen worden zonder een heel duur stuk te moeten kopen.

 

Ridley

Forumguru
Ik zie dat je in Brabant woont: is VAG techniek in Nuenen geen optie? Goede service en scheelt toch enkele honderden euro's denk ik.
 

Huibert

Forumguru
Waarom alle 4 tegelijk vervangen? Is toch een beetje pech als er 1 gaat, kan zo nog een ton of meer zijn voor de volgende sneuvelt. Heb bij mij nu 1 voorwiellager gehad bij zo'n 150.000 km en zit nu op ruim 2ton zonder problemen.
 

Antera

Donateur
Zoals gezegd voorlagers zitten geperst heb je een pers voor nodig niet dit simpel stukje gereedschap. Je wilt niet weten hoeveel kracht er nodig is
 

passatboy

Forumguru
een goede automaterialen zaak moet normaal een dienst aanbieden die de lagrs er uit perst en de nieuwe er trug in perst , hier in limburg belgie zijn er verschillenden die dat doen , achterste lagers zijn easy te vervangen
grz guy
 

Ron_2

Senior Member
Hoe ben je tot de conclusie gekomen dat alle 4 de lagers versleten zijn?
Je zal niet de eerste zijn (incl. ondergetekende) die lagers vervangt en dan tot de conclusie komt dat het geluid er nog steeds is en door gecupte banden veroorzaakt wordt.
 
Bovenaan Onderaan