Wiellager vervangen bij 82.000 km?

Clipstra

Nieuw lid
Beste leden,

Ik heb vandaag onze Superb uit 2010 voor de apk gebracht. Nu blijkt dat een van de achterste wiellager vervangen moet worden. Is dat niet vroeg voor een auto van nog geen 4 jaar oud en net 80.000 km op de klok?

Bedankt voor julle reacties alvast.
 

Antera

Donateur
Achter komt wel vaker voor is een los lager. Ik vind het alsnog redelijk snel maar is de naaf om een of andere reden er misschien eens af geweest waarna het lager niet helemaal goed is aangedraait? Dan is hij sneller kapot
 

hemi24

Forumguru
Een wiellager heeft een gemiddeld gegarandeerde levensduur. Dit houdt in dat een bepaald percentage van alle geproduceerde wiellagers een minimale levensduur zal hebben, gegeven een bepaalde belasting.

Dit houdt ook in dat 1 op de ??? vroegtijdig de geest kan geven...

Afgezien van het theoretisch verhaal is natuurlijk de vraag wat het wiellager de laatste 80.000 voor de kiezen heeft gekregen.
Kortom, mocht je aanspraak willen maken op coulance, dan is het met een paar euro al betaald, schat ik zo in.
 

Clipstra

Nieuw lid
Bedankt voor jullie snelle reacties. Ik heb de auto in jan 2013 gekocht bij Skoda dealer in Barendrecht zonder garantie (was overigens hun demo auto, dus mag je er vanuit gaan dat er netjes mee is omgegaan. We hebben zelf 17.000 km gereden) dus bij hun kan ik denk ik geen verhaal halen. Maar zou het zin hebben een berichtje naar Pon te sturen?
 

Desperado

Forumguru
Niks te verliezen. Het is wel redelijk vlot, maar zoals al gezegd, het kan wel gebeuren. Ik denk dat het dan ook als normale slijtage wordt afgedaan.
 

Canon-Eye

Forumguru
was overigens hun demo auto, dus mag je er vanuit gaan dat er netjes mee is omgegaan
"Dus"? Die logica zie ik niet helemaal. :nono:

Ze zullen hem best netjes z'n beurten hebben gegeven - maar wat je natuurlijk nooit zult weten is hoe de (potentiële) klanten ermee omgegaan zijn. "Effe uitproberen", dus flink gassen zonder de motor eerst behoorlijk warm te rijden, beetje gooien en smijten op een klaverblad om de wegligging te testen, etc...
 

Cordoba

Forumguru
Vervangen is zonder meer aan de vroege kant, maar probleem is dat je geen schuldige aan kunt wijzen. Bijvoorbeeld bij winterse gladheid zijdelings tegen een stoeprandje gegleden, kan uiteindelijk zo'n resultaat geven. De glijpartij geeft een microscopisch kleine schade op het lager, en na tienduizenden km's rijden is dat schadepuntje uitgegroeid tot een versleten lager.

Andere mogelijke oorzaak: rijden op velgen met een ET-waarde die niet geschikt is voor de auto (tot 5 mm afwijking wordt als acceptabel gezien, daarbuiten niet), gevolg is het scheefbelasten van een wiellager. Een wiellager is geconstrueerd om vooral in één vlak de krachten op te vangen, door een verkeerde ET-waarde van een velg ontstaat een continue behoorlijke belasting loodrecht daarop en daar zijn de meeste wiellagers niet op gemaakt.
 

Clipstra

Nieuw lid
Uhm ok. Ik heb Pon inmiddels al wel een mail gestuurd, maar ik vrees dus dat ik weinig kans maak.

Dan ben ik vervolgens benieuwd naar mening omtrent het volgende. De dealer vraagt er 330e voor. Mijn oude garage (vrienden van me) kunnen het voor 220e. Scheelt dus 110e, aangezien ik er geen verstand van heb, vraag ik me af of je deze reparatie alleen uitvoeren door het goed te doen, of ook "matig", " voldoende" of " goed"? Niet dat ik mijn oude dealer niet vertrouw, maar dat de Skoda dealer alsnog zegt,"ja dat is niet goed gedaan".

Bedankt alvast.
 

Michel

Forumguru
Met mijn tweede Fabia I heb ik dit ook eens gehad. Het werd bij de 60.000 km beurt geconstateerd (wiellager rechtsachter) en net twee maanden buiten de garantie. In eerste instantie wilde PON geen coulance geven, omdat men het als een slijtageonderdeel ziet (en dat is het natuurlijk ook wel), maar een dergelijk defect bij 60.000 km vond de dealer toch ook wel wat vroeg. En ik heb geen rare dingen met de auto uitgehaald, ook niet per ongeluk tegen een stoeprand aangegleden. Uiteindelijk heb ik toen 50% van de kosten betaald. De andere helft werd gezamenlijk door de dealer en PON opgehoest.
 

Desperado

Forumguru
Je moet wel uitlijnen als het aan de voorzijde moet gebeuren.
Waarom? Wiellagers hebben niks met de uitlijning te maken.
reparatie alleen uitvoeren door het goed te doen, of ook "matig", " voldoende" of " goed"
Ik denk dat het prijsverschil in het uurtarief en onderdelen zit. Elke goede garage kan zulke dingen probleemloos oplossen.
 

Noord26

Forumguru
Waarom? Wiellagers hebben niks met de uitlijning te maken.

Wiellagers niets te maken met uitlijning?!

Omdat heel de ophanging los moet aan de voorzijde. Onze trok ongelooflijk naar rechts bij vervanging van het wiellager aan de voorzijde. Dit is wel afhankelijk van type auto hoeveel er los moet; en dus of uitlijning noodzakelijk is na vervanging.

Onze praktijkervaring concludeert dat het noodzakelijk is. Waarom u zo maar loodrecht beweert dat wiellagers niets met uitlijning te maken hebben verbaasd mij ten zeerste.
 
Laatst bewerkt:

Desperado

Forumguru
Mijn praktijkervaring is dat uitlijnen nog nooit nodig is geweest bij vervangen van het wiellager en ikheb er heel wat voorbij zien komen in de garage. Uitlijnen heeft alles te maken met stuurinrichting en ik heb nog nooit gezien dat ze delen van de stuurinrichting los hebben gehaald om een wiellager te vervangen.
Ik vind het dan ook een vreemd verhaal.
 

ertromp

Forumguru
Zou ook zeker mijn advies zijn om uit te lijnen wanneer wiellager aan de voorzijde vervangen wordt.
Dit omdat een gedeelte ophanging/aandrijving uit elkaar gaat
 

Noord26

Forumguru
Bij een S2 een lager aan de voorzijde vervanging is "standaard uit moeten lijnen" aldus de garage in overleg met de importeur toen het bij mij het geval was. Daar valt niets anders over te concluderen als klant toch? Dan mag ik toch zeker vraagtekens zetten bij de garage die niet de voorschriften hanteert? Dat heeft 0,0 met kinderachtig te maken..

Waarom leg je mij die woorden in de mond? Dat is pas kinderachtig, en helemaal als je jezelf terug trekt uit de discussie waarbij je de schijn wilt wekken dat het anders is als de voorschriften. Raar!

:dankje:
 
Laatst bewerkt:

Desperado

Forumguru
Je moet wel uitlijnen als het aan de voorzijde moet gebeuren.
Hieruit concludeer ik dat jij zegt dat je ALTIJD moet uitlijnen, wat m.i dus niet waar is gezien mijn ervaringen.
(inmiddels is wel duidelijk dat het per type kan verschillen om even on topic verder te gaan)
Dat daarop de opmerking volgt dat dat wat zegt over de garage waar ik heb gewerkt zegt mij dat jij vind dat het een slechte garage is. En als dat niet zo is dan moet je niet zo'n opmerking plaatsen. Ik sluit mij niet af voor een discussie, dat doe jij door met zulke opmerkingen te komen die niks met de discussie te maken hebben.
 
Bovenaan Onderaan