Wieldoppen Fabia 1 Bj 2006

Olijfje

Nieuw lid
Goeiemorgen!

Ik ben gisteren een wieldop van mijn Fabia kwijtgeraakt. Althans ik ben er gisteren pas achtergekomen:maakmegek: (vrouwen he!)
Nou wil ik een nieuwe wieldop bestellen maar het aanbod online is zo enorm. Heeft iemand een tip waar ik voor een schappelijke prijs een nieuwe wieldop (of eventueel een set) op de kop kan tikken?

Bedankt alvast!
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik heb nog een 15" dop liggen - weliswaar van een F2 maar wel origineel Skoda.
Zal straks wel een foto maken (het ding zwerft ergens in de schuur). Als hij past en erop lijkt mag je 'm hebben.

<edit>
Het blijken er zelfs twéé te zijn, van onderstaand model. Overgebleven toen ik voor de zoveelste keer een wieldop kwijt was en uit nijd een set lichtmetaal heb gekocht.
Zelfs als ze niet hetzelfde zijn als op jouw auto, zou je ze toch kunnen gebruiken: plaats ze aan dezelfde kant van de auto.
Dat gaat niet opvallen, want geen mens ter wereld zal ooit beide zijden tegelijk kunnen zien...
:D

In overleg gratis af te halen.
LR-20170529_Skoda-wieldop-1365.jpg 001829_wieldop.jpg
 
Laatst bewerkt:

Olijfje

Nieuw lid
Lieve Canon Eye. Bedankt voor je reactie. Wat jij zegt het model maakt niet uit. Helaas maakt de maat wel uit:cry:

Ik had t er meteen op moeten zetten dat het wieltjes van 14" betreft. Vrouwen en auto's:sterretjes:

Ik kwam er vandaag overigens achter dat de dop gestolen is. Want er zit haast geen beweging in als je ze eraf wilt trekken. Is dus door een pro gedaan helaas...

Maar ik moet dus even verder zoeken. Ik hoop dat ik nog reacties krijg op me topic. Nogmaals dank!
 

Hans1798

Senior Member
Ze kunnen er ook af vallen als je een stoeprandje aantikt. Ik heb bij mijn Fabia de wieldoppen vastgezet met een paar tiewraps. Daarmee wordt het ook iets moeilijker om ze te stelen.
 

Olijfje

Nieuw lid
Helaas zijn de mijne echt eraf gejat. De avond ervoor zat ie nog gewoon aan het wiel, de volgende ochtend ontbrak er een dop. Maar een goeie tip voor de overige 3 wieldoppen:deuk:
Hoe krijg je het voor elkaar dat de tiewraps niet te zien zijn? Lijkt me namelijk dat het best slordig staat zulke tiewraps om je wieldoppen. Of ben ik alleen zo'n persoon die me er aan zou storen...:bloos:
 

turboturbo

Forumguru
Nee hoor, ik vind het ook geen gezicht.

Ik zou berusten op de statistiek dat de kans op herhaling maar klein is. En zorgen voor een voorraadje extra wieldoppen (1 of 2)
 

Ronnie

Forumguru
Kun je een foto plaatsen van de dop die je zoekt?
(Na aanschaf van een Fabia voor mijn dochter plus winterwielen heb een setje dubbel)
 

Cordoba

Forumguru
Lieve Canon Eye. Bedankt voor je reactie. Wat jij zegt het model maakt niet uit. Helaas maakt de maat wel uit:cry:

Ik had t er meteen op moeten zetten dat het wieltjes van 14" betreft. Vrouwen en auto's:sterretjes:

Ik kwam er vandaag overigens achter dat de dop gestolen is. Want er zit haast geen beweging in als je ze eraf wilt trekken. Is dus door een pro gedaan helaas...

Maar ik moet dus even verder zoeken. Ik hoop dat ik nog reacties krijg op me topic. Nogmaals dank!

Ik zou niet zomaar zeggen dat een wieldop gestolen is, hoe vast ie ook lijkt te zitten. (bij meerdere wieldoppen verdwenen wordt het anders) Ik ben 2 keer een wieldop kwijt geraakt, en beide keren van het linkervoorwiel, een keer zelfs meegemaakt dat de wieldop op een rechte provinciale weg ineens langs kwam stuiteren. Bij deze keer was ie zelfs vastgezet met tie-raps (door de bandenboer, omdat ik ze voor de bandenwissel ook met tieraps extra had verzegeld). Ook ik ben toen overgestapt op lichtmetalen velgen en heb nog wat wieldoppen liggen, maar ook 15".

Er zijn nog een paar opties: je kunt een oproep plaatsen in de bazaar of iemand een wieldop voor je heeft (met foto van welk model je nu hebt). Andere opties zijn zoeken of er iets bij een sloperij in de buurt staat, of een goedkope 'universele' set, maar wel opletten dat het 14" is.
 

Afrit13

Forumguru
En raar maar waar: ik heb ooit geprobeerd om originele doppen van de Fabia 2 te plaatsen op mijn Fabia 1, maar helaas door de bolling van velg/dop pasten deze niet. :nono: Uiteraard waren ze wel dezelfde inch-maat :jaja:
 

Olijfje

Nieuw lid
Goedemorgen allemaal
@Cordoba , ik zal in het vervolg dan wel voorzichtiger zijn met het zeggen dat wieldoppen gestolen zijn. Maar wat raar is, is dat ie er 's avond na de rit nog erop zat. En de volgende ochtend voor de rit niet meer. Ik denk niet dat ie er zelf uitgevallen is. Maar goed is zal dat nooit weten. Dankje voor de tip van de Bazaar!
@Afrit13 dat is een hele goeie. Ik zou denken dat alle 14 inch dopjes er op zouden passen, maar das dus niet zo. Je bespaart me een hoop gedoe. Superbedankt!
@FabiaFrans Dankjewel voor de tip. Die kende ik nog niet! Ga ik dan ook meteen doen.
Nogmaals superbedankt allemaal voor de reacties en het meedenken.
:):):):)
 

Olijfje

Nieuw lid
Kun je een foto plaatsen van de dop die je zoekt?
(Na aanschaf van een Fabia voor mijn dochter plus winterwielen heb een setje dubbel)

Jeejtje toch, moet echt gaan een handleiding voor deze forum gaan opzoeken:maakmegek:
Zag alleen de laatste 3 berichtjes, en had alleen daarop gereageerd nog. Sorry.
Superbedankt voor je reactie.
skoda07.jpg Ik zal even een bijlage toevoegen met een foto van mijn huidige wieldopjes.
 

Cordoba

Forumguru
@Olijfje Als de wieldop is verdwenen, terwijl ie geparkeerd staat, is het wel heel aannemelijk dat ie zonder toestemming is 'geleend'. Veel mensen missen echter op een gegeven moment een wieldop, en weten niet wanneer ie er nog op zat, en beginnen dan snel over diefstal. Als je er op let, zie je heel wat wieldoppen en restanten van wieldoppen in wegbermen, onder vangrails en dergelijke liggen.

Zo op het eerste gezicht heb je niet het meest voorkomende model wieldop, en 14" is ook net iets lastiger.
 

Cordoba

Forumguru
Helaas zijn de mijne echt eraf gejat.
Hoe krijg je het voor elkaar dat de tiewraps niet te zien zijn? Lijkt me namelijk dat het best slordig staat zulke tiewraps om je wieldoppen. Of ben ik alleen zo'n persoon die me er aan zou storen...:bloos:

Bij mijn wieldoppen zat aan de achterkant een soort metalen ring, door de tie-rap door die ring te halen, en vervolgens door een paar gaten in de velg, zijn ze alleen zichtbaar als je zo ongeveer onder de auto kruipt. De truc is, dat je de eerste niet direct strak trekt, maar net vast, zodat je ruimte overhoudt om de 2e te plaatsen. Vervolgens plaats de de 2e, en dan ga je ze beiden stapgewijs aantrekken net zolang tot ze strak zitten.

Overigens als ik op 'schadeautos.nl' zoek, vind ik een sloperij waar een auto staat met dit type wieldop:
99a3f7fc936e493a188f7f92c1e82cb7.jpg

En de twee ontbrekende exemplaren van de linkerkant liggen blijkbaar in de auto, op de passagiersstoel:
e6338fa0bf3d73ddba31706073b8fd2c.jpg


Ik weet niet in welke regio je woont, maar in Zeeland zijn er blijkbaar wel te vinden: linkje Neem vooraf wel contact op met de sloperij, om zeker te weten of ze er nog zijn, en wat de prijs is en of het inderdaad 14" is. Ook bij deze wieldoppen zie je zo'n grote metalen ring aan de achterkant. Linkje.
 

Cordoba

Forumguru
Voor mensen die 15" zoeken heb ik nog 3 doppen staan, en die lijken identiek aan de twee die @Canon-Eye heeft staan. Dus voor iemand die de moeite neemt om half Nederland door te rijden, kun je een complete set en reservedop maken.
Wieldoppen.jpg
 

Olijfje

Nieuw lid
Bij mijn wieldoppen zat aan de achterkant een soort metalen ring, door de tie-rap door die ring te halen, en vervolgens door een paar gaten in de velg, zijn ze alleen zichtbaar als je zo ongeveer onder de auto kruipt. De truc is, dat je de eerste niet direct strak trekt, maar net vast, zodat je ruimte overhoudt om de 2e te plaatsen. Vervolgens plaats de de 2e, en dan ga je ze beiden stapgewijs aantrekken net zolang tot ze strak zitten.

Overigens als ik op 'schadeautos.nl' zoek, vind ik een sloperij waar een auto staat met dit type wieldop:
99a3f7fc936e493a188f7f92c1e82cb7.jpg

En de twee ontbrekende exemplaren van de linkerkant liggen blijkbaar in de auto, op de passagiersstoel:
e6338fa0bf3d73ddba31706073b8fd2c.jpg


Ik weet niet in welke regio je woont, maar in Zeeland zijn er blijkbaar wel te vinden: linkje Neem vooraf wel contact op met de sloperij, om zeker te weten of ze er nog zijn, en wat de prijs is en of het inderdaad 14" is. Ook bij deze wieldoppen zie je zo'n grote metalen ring aan de achterkant. Linkje.


@Cordoba Oh je bent geweldig, dankjewel voor alle moeite!
Kan deze specifieke auto echter niet zo gauw ontdekken. Enige kans dat je nog een rechtstreeks linkje hebt?
Kom zelf uit flevoland, maar wellicht in goed overleg ook nog per post te verzenden?
Dat zal ik dan maar met het bedrijf moeten kortsluiten.
Ik zie idd de metalen ring waar je het over hebt. Dat is een hele goeie tip dus! Ik zal de rest denkik nog even van de week tiewrappen dan. Better safe than sorry.
Nogmaals dank!
 

Niels83

Forumguru
je kunt ook gewoon algemene 14 inch wieldoppen kopen.

persoonlijk vimd ik wieldoppen zo lelijk dat ik in de winter alleen op stalen velgen reed.


nu heb ik een zomer en winterset LM velgen.
 
Bovenaan Onderaan