Wie herkent dit ook

Fabvowner

Nieuw lid
Beste forum leden.

Zie bijlage onder de thread.
In eind 2010 kocht ik een Skoda Fabia combi Sprint. Jaren daarvoor redelijk wat kosten met onze Passat TDI totdat de kosten gewoon te hoog werden. We hebben toen besloten om een nieuwe wagen te kopen.

Ons idee was een nieuwe wagen rijden en deze dan om de zo veel jaren gewoon weer inruilen voor een andere nieuwe wagen, zo blijf je in de garantie en maak je nooit grote kosten (tenminste dat was de gedachte)

Na aanschaf bleek dat om de garantie te behouden ik niet naar mijn eigen garage mocht gaan voor de beurten en dat alle beurten groot en klein verplicht waren om de garantie te behouden.

* 15k beurt €140,- voor een oliefilter en 2.8l olie
* 30k beurt €270,- voor eigenlijk het zelfde maar nu staat er ook "HULPSTOFFEN" één INFILTER en een CARTERPLUG op de bon.

Dus €410,- in het eerste jaar. (dan heb ik ze nog de ruitenvloeistof van de bon laten halen.

IK vind de prijzen bij de dealer werkelijk belachelijk, waarom mag ik niet gewoon naar mijn eigen garage?

Werkelijke kosten bij een automaterialenzaak.
Oliefilter (Bosch) €10.90
Infilter (Bosch) €13.59
3ltr Longlife MPM motorolie kost €31.18

Dat is een totaal €87,00 naar boven afgerond.

Om dan €323,- te betalen voor 2x 20min werk is gewoon belachelijk!

Dat is een beetje de voorgeschiedenis, de ruzies met mijn vrouw daarna niet meegerekend.:koffie:


Ik heb toen dus besloten om de wagen gewoon bij mijn eigen garage te laten doen waarop mijn garantie verviel. Dit zo jaren laten uitvoeren en ja je raad het al, in 2014 kreeg wat CO waarden issues bij de APK met, wellicht garantie gevalletje.......not!
prijsopgave voor de reparatie bij Skoda €2430,-
Kosten bij een andere Skoda garage €1125,-

echter nu 2 jaar en wat maanden verder tijdens mijn volgende APK wederom het zelfde CO waarden probleem, volgens Skoda geen coulance of garantie 5 maanden voorbij de garantie termijn.



Ben ik onredelijk als ik zeg dat ik me behoorlijk genaai#@ voel?

Wat moet ik nu doen, elke APK €1125,- of mag er redelijkerwijs verwacht worden dat een reparatie van deze aard langer mee gaat dan 2.5 jaar en 23000km? (ongeacht een garantietermijn van 2 jaar)

Zie bijlage
 

Bijlagen

  • Aangepast.jpg
    Aangepast.jpg
    321,3 KB · Weergaven: 81
Laatst bewerkt:
De dealer heeft voorwaarden ivm de garantie die ze geven daar kom je volgens mij niet onderuit. Zo stellen zij hun inkomsten veilig.

Je heb het over een CO kwestie, maar wat bedoel je hiermee?
Wat is er vervangen?
 

Cordoba

Forumguru
Allereerst is je info fout. Volgens Europees recht zijn automerken verplicht om aan iedere professionele garage (in Nederland wordt het Bovaglidmaatschap gehanteerd als maatstaf daarvoor) de informatie beschikbaar te stellen voor reparatie/onderhoud volgens opgave fabrikant. Als je je onderhoud laat doen bij een officiele garage en die doet dit volgens de aanwijzingen van de autofabrikant, mag dit geen gevolgen hebben voor de garantie. (hoewel autodealers/importeurs daar vaak heel moeilijk over doen)

Wat wel gebonden is aan dealers is de mobiliteitsgarantie, daarmee worden klanten bang gemaakt om naar een niet-dealer garage te gaan. Als je nagaat hoe vaak je van die mobiliteitsgarantie gebruik maakt, en wat het je zou kosten als je zelf bijvoorbeeld vervangend vervoer zou moeten huren, dan ben je er snel achter dat de hoge dealerprijzen niet opwegen tegen de mobiliteitsgarantie. Overigens zijn je kostenberekeningen voor de dealer/garage wel behoorlijk scheef: je hebt niet gerekend met kosten voor gebouw, bruggen, gereedschap, opleiding voor personeel enz. enz.

Edit: Wat de reparatiekosten betreft: ik neem aan dat dit gaat om het APK-probleem aangezien ik op pagina 1 al een bedrag boven de 900 euro zie staan. Als ik de rekening bekijk is de distributieketting met de spanner vervangen. Een distributieketting moet toch wel 200.000 km mee gaan, als die binnen ruim 2 jaar aan vervanging toe is, is er óf een heel slechte ketting gemonteerd, óf is deze niet juist gemonteerd. (De kettingen van TSI-blokken van rond 2010 laat ik even buiten beschouwing, dit was een probleem dat bij veel merken speelde).
 
Laatst bewerkt:

Rallye

Forumguru
Als ik het goed lees heeft de auto inmiddels 230.000km gelopen (je noemt “23000”, maar hebt wel al in jaar 1 een 30.000-beurt gehad)? En is 7,5 jaar oud? Dan heb je misschien pech met de kosten, maar als ik reken met de € 5.000 die ik per jaar afschrijf, kom je nog best redelijk uit.....
 

hemi24

Forumguru
Ik zie op de rekening het vervangen van een (uitgerekte) distributieketting en een defecte kabelboom in een portier?

Was u bij de dealer gebleven, had u waarschijnlijk de terugroepactie(s) niet gemist en was verdere schade beperkter gebleven...
Goed onderhoud heeft z'n prijs en loont meestal op termijn!

Wederom een gevalletje: als je last hebt van je teen, heb je niks bij een tandarts te zoeken...
 

Canon-Eye

Forumguru
Als ik het goed lees heeft de auto inmiddels 230.000km gelopen (je noemt “23000”, maar hebt wel al in jaar 1 een 30.000-beurt gehad)?
Dat lees je niet goed, denk ik. De totale km stand op de nota is 142.740. Als er in 2,5 jaar 23.000 km is gereden, dan kunnen in die periode zowel een 15k als een 30k beurt vallen (daar zit immers 15k tussen) waarbij die 15k beurt best in het eerste jaar kan zijn gevallen. Daar is niks geks aan.
 

Fabvowner

Nieuw lid
@Jack Nijenhuis, met de CO issues bedoel ik de 4 gassen test.
@Cordoba, dank voor je uitgebreide reactie, en dat een ketting toch zeker wel 200k mee moet kunnen was ook mijn mening, echter niet die van Skoda.
@Rallye, dat staat er niet. Wellicht verwarring door het lange bericht.
@hemi24, mijn wagen viel buiten de terugroepactie daarvan ben ik netjes op de hoogte gebracht, verder zie ik niet goed waarom mijn eigen garage geen kundig onderhoud zou kunnen uitvoeren en ook de vergelijking tussen een 'tandarts' en een 'teen' zie ik niet direct. Als ik mijn wagen naar een andere garage breng, anders dan een Skoda dealer dan zijn dat toch beide garage bedrijven...daar zit toch niet ineens een bakker of tandarts tussen?? evengoed bedankt voor je reactie.
@Canon-Eye, dank voor je aanvulling, dat was inderdaad zoals ik het bedoelde. Dat beide beurten in het eerste jaar vallen heeft met mijn gebruik te maken en is niet vreemd, de prijzen die voor de beurten gehanteerd worden vind ik gewoon buitensporig en ook de prijsverschillen tussen de Skoda garages. En als blijkt dat kop er straks weer af moet voor een flinke reparatie ivm wellicht het zelfde euvel dan geeft Skoda geen garantie of coulance, dat gaven ze al aan, dat vind ik ook niet echt klantvriendelijk. Maar dat laatste moet nog blijken.

Allen bedankt voor de reacties.
 

greenlinediesel

Senior Member
Hi @Fabvowner ,

Met de CO waarden heb ik gelukkig geen gedonder. De auto vorig jaar maart gekocht en inmiddels 60k en twee onderhoudsbeurten verder (totale kostenplaatje tot nu toe €420,-) vind dat absoluut geen gek bedrag.

Maar! Ik kan je helemaal vinden in het genaaid voelen door de dealer. Ik heb mijn eerste onderhoud uit laten voeren bij Hoogenboom in Spijkenisse, was iets van €170,- kwijt voor een 30k / interval beurt hier waren de remmen gereinigd, olie + alle filters vervangen. Nu belde ik de dealer in Lelystad (A-Point) en die kwam met een bizarre €400 euro aanzetten voor de volgende 30k beurt (weer oliewissel, filters en remmenreiniging). Vervolgens ook nog een discussie van +- 15 minuten gehad over de onderhoudsbeurten. De dealer 'vond' dat ik te weinig onderhoud pleegde, terwijl mijn auto (diesel|) netjes 30k als interval aangeeft voor onderhoud.

Ik heb de beste meneer (die zeer klantonvriendelijk was) verteld waar die zijn €400,- kon steken en ik ben op aanraden van mijn schoonvader naar Toyota Jacob Schaap (Lelystad) gegaan. Uiterst correct geholpen en ik was voor €250,- klaar.

Skoda auto's hebben mijn loyaliteit, want ik vindt het een topwagen, maar de dealer is 'm kwijt.

Hopelijk kom je er uit met de dealer....
 

SkodaFabiarijder

Actief lid
Ik zie op de rekening het vervangen van een (uitgerekte) distributieketting en een defecte kabelboom in een portier?

Was u bij de dealer gebleven, had u waarschijnlijk de terugroepactie(s) niet gemist en was verdere schade beperkter gebleven...
Goed onderhoud heeft z'n prijs en loont meestal op termijn!

Wederom een gevalletje: als je last hebt van je teen, heb je niks bij een tandarts te zoeken...

of een dealer wel " goed onderhoud " uitvoert en een universele garage niet, laat ik even in het midden.
Maar voor de terugroepacties krijg je een brief/belletje, ze gaan je ook geen jaar meer laten doorrijden als je nét voor de beurt bent geweest en de terugroepactie een week later bekend wordt.
 
Bovenaan Onderaan