Wie heeft wel eens de stadslichten vervangen?

marnic

Nieuw lid
Hallo allemaal,

Van mijn fab2 is één van de stadslichten kapot (gewoon W5W lampje) Het vervangen wil maar niet lukken. Het lampje zit zo diep in de reflector, dat ik hooguit met mijn vingers de bedrading kan voelen. De handleiding zegt niet meer dan "trek het lampje eruit en vervang het" Met een spiegeltje en een tangetje in de weer geweest (voor zover je grip krijgt) maar het wil maar niet lukken. Ik ga er vanuit dat het lampje met de zwarte fitting (die je aan de voorzijde ziet) volledig uit de reflector getrokken moet worden. De reflector zie ik bewegen maar de fitting komt niet los.:mad:

Is er iemand met een tip? of wordt het de dealer.
 

Gieliovd

Forumguru
Hmmmmm, dit zit met zo'n rubbertje geklemd toch, met zo'n fittingloos lampje met de 2 draden om de glazen onderkant gevouwen?

Dan zou je dus (klinkt heel gemakkelijk) dat rubber eruit moeten sjorren.
 

marnic

Nieuw lid
Hmmmmm, dit zit met zo'n rubbertje geklemd toch, met zo'n fittingloos lampje met de 2 draden om de glazen onderkant gevouwen?

Dan zou je dus (klinkt heel gemakkelijk) dat rubber eruit moeten sjorren.

Ja dat klopt, het is gewoon een steeklampje. Maar ik kan dus alleen aan de bedrading trekken. Om nog harder te trekken dan ik heb gedaan lijkt me niet verstandig. Aan de buitenkant zie je dat het lampje zelf in een soort zwart fittinkje zit. Moet dat er in z'n geheel uit?
 

Ronnie

Forumguru
Meestal(ik weet niet zeker bij een Fab 2) compleet fittinkje kwartslag draaien(beetje wurmen) compleet het steeklampje eruit en vervangen, sulletje terugzetten.
Het zal ongetwijfeld ergens in 't instructieboekje staan.......
 

bluskabouter

Forumguru
ik heb dit bij de dealer laten doen.
ze trokken aan het kabeltje tot dat de lamp loskwam.
terug zetten is gewoon een kwestie van de lamp in de houder drukken.
 

Kirsten

Senior Member
Als je bij een goede dealer zit, dan kan je deze daar laten vervangen en betaal je alleen de kosten voor het lampje. Overigens gaan de lampen snel kapot vind ik, ik heb in 1 jaar tijd aan beide kanten 3 lampjes versleten.
 

cvegreen

Forumguru
Dat hangt af van auto tot auto en dat komt door de dynamo gelijk we hier in de vlaanders zeggen . Als die een beetje veel stroom geeft gaan de lampen sneller stuk en de enige manier om minder lampen te moeten steken in je auto is er te nemen met een groter wattage , of een andere dynamo , maar dat lijkt me erg drastisch .
 

i2Paq

Senior Member
Bij mij moest het hele olie-filter er uit.

Ik heb aangegeven bij de dealer dat ik NIET ga betalen voor iets wat ik zelf zou moeten kunnen.
Zij (lees: Skoda) hebben er voor gezorgd dat ik dit niet meer zelf kan doen dus lossen ze het ook maar op.
Overigens heb ik er nu long-life lampen in laten zetten.
 
Als ik niet meer ga betalen voor alles wat ik in principe zelf zou kunnen, dan scheelt dat toch flink wat per maand :) Grapje, ik begrijp wat je bedoelt.

Bij mijn vorige auto was het behoorlijk makkelijk. Heb een keer langs de kant van de weg de lampen vervangen. Bij mij O2 heb ik eigenlijk nog geen idee. In het verleden is mijn vrouw wel eens bij de dealer geweest voor dat soort klusjes toen ik in het buitenland zat, maar daar werd nooit een rekening voor geschreven (Seat en VW dealer). Behalve dan de kosten van de lampen natuurlijk.
 

Fabia II Sport

Actief lid
Ik heb mijne eens vervangen door LED's, en heb ze door lomp aan de draden er uit moeten trekken omdat ik er ook niet met mijn worsten vingers bij kon.....
Maar met een punttang zou het ook kunnen ...
 
Bovenaan Onderaan