Wie heeft er ook regelmatig last van steenmarters die een Citigo onder de motorkap slopen

Canon-Eye

Forumguru
Ik heb alleen last van steenmarters die in m'n dakgoten heen en weer rennen. In de Fabia GL en de Twingo hebben ze blijkbaar geen trek.
 

hayabusa49

Nieuw lid
ze zijn zelfs in mijn auto geweest door een gat in de isolatie te maken in het schutbord, en dan kunnen ze gewoon in je interieur komen
 

hayabusa49

Nieuw lid
het is nu de 2de keer dat die beesten mij op kosten jagen als het nog een keer voorkomt overweeg de auto te verkopen want ik heb hier echt geen zin in zo
 

rafa

Nieuw lid
Ze hebben al 2x de luchtslangen van mijn Octavia doorgeknaagd. En dat in een tijdsbestek van 4 maanden.
Ik heb nu een anti-marter-kastje laten inbouwen waardoor er om de 15 sec. een hoogfrequente toon wordt afgegeven. Hopelijk helpt het.
 

hayabusa49

Nieuw lid
Nou ik ben deze week naar het 2de marter geval naar de garage hier in Zwolle gegaan en heb alles wat stuk was laten repareren en ook een kastje in laten bouwen, deze hebben ze rechtstreeks op de accu aangesloten en de kabels hebben ze ook ingespoten met een antimarterspray ikzelf heb er nog 2 wc blokjes van glorix in gehangen maar het punt is ik durf de auto niet meer bij mijn vriendin neer te zetten want zij woont aan de rand van zwolle zuid, dus je hebt daar open land achter, ik heb mijn auto nu bij mijn eigen huis geparkeerd in de stad en ik vermoed dat ik in de stad allicht minder last heb van die beesten.
 

Zirx

Lid
In onze Audi A1 zit er ook een verschrikker, al toen we hem kochten (2de hands).
Ik wist eerst ook niet eens wat het was, maar heb het uit voorzorg maar laten zitten.
Niet dat we er in de buurt zo veel last van hebben, maar beter voorkomen dan genezen toch?
 

hayabusa49

Nieuw lid
ja die verschrikker gewoon laten zitten want die steenmarters kunnen echt heel veel schade aanrichten daar ben ik inmiddels wel achter gekomen
 

Noord26

Forumguru
ja die verschrikker gewoon laten zitten want die steenmarters kunnen echt heel veel schade aanrichten daar ben ik inmiddels wel achter gekomen

Klinkt wellicht vreemd, maar een goed middel is iets van haren van een andere (grotere diersoort wat de marter als eten kan zien) onder de kap monteren. Van een hond bijvoorbeeld.
 

hayabusa49

Nieuw lid
nee klopt in het westen komen ze weinig voor, dit staat ook op een kaart van nederland en daar staat precies op waar ze zich bevinden in welke provincies en dat is in het midden en oosten van nederland, die steenmarters zal je overdag ook niet snel zien, ze zijn snacht altijd op pad omdat het nachtdieren zijn
 

Cordoba

Forumguru
Het verspreidings gebied is ondertussen toch ook het westen, maar Limburg en het oosten van het land zijn er wel veel meer. Volgens mij is er ook een topic over steenmarter-overlast met ook een link naar een kaartje met het actuele verspreidingsgebied.

Die verschrikkerkastjes werken volgens wetenschappelijk onderzoek niet, je kunt wel andere maatregelen nemen om het probleem te voorkomen:
- alle gaten aan de onderkant dichtmaken met bijvoorbeeld gaas, zodat ze de motorruimte niet inkunnen
- als je parkeert op eigen terrein, parkeren op roosters (roosters moeten een stuk buiten de auto uitsteken, zodat ze niet van buiten het rooster toch direct in de auto kunnen klimmen)
- voor koelslangen, bougiekabels enz. waar vismeel verwerkt is in de isolatie (dat is waar ze op afkomen, als de motor warm is ruiken ze de vislucht), vervangen door exemplaren zonder vismeel.
- @hayabusa49 is er misschien isolatie/rubber verwerkt in het materiaal dat ze hebben weggevreten? Schade aan slangen en elektrische isolatie zijn 'normale' schades bij steenmarters, maar dit is echt een uniek geval. Weet je zeker dat het een steenmarter is?
 
Bovenaan Onderaan