Wie heeft er een citigo uit de jaren 2017 -2018 met dab+

45069

Senior Member
Is er iemand met een citygo vanaf 2017 met dab in de radio ? Dab+ is volgens mij "zeldzaam" bij een citygo, terwijl je het bij een up wel vaker tegenkomt.
 

SteGo

Donateur
Ik denk dat dat wellicht komt doordat de Citigo ietsjes lager in de markt gepositioneerd was dan z'n VW broertje en doordat Skoda met de Citigo wellicht iets meer de no-nonsense kopers aantrok. ;)

Al dan niet enigszins bewust gestuurd vanuit de importeur aangezien in de laatste verkoopjaren bijvoorbeeld de 'Monte Carlo' vol opties in Nederland geen eens leverbaar was terwijl je die in Duitsland wel kon kopen.

Overigens heeft de mijne (bouwjaar 2014) wel af-fabriek DAB+, rond dat bouwjaar kom je ook maar weinig Citigo's tegen die dat hebben. Maar de mijne is dan ook een importer uit Duitsland.
 

thomthomas08

Actief lid
Mijn Citigo Sport uit 2013 is ook origineel Duitser. In oktober 2020 naar Nederland geïmporteerd door mijn partner. Echter heeft mijn partner zelf DAB+ ingebouwd, werkt fantastisch! Als het goed is zijn er veel hobbyisten die dit soort dingen aanbieden en het er wellicht ook nog voor je inbouwen. Maar inderdaad, DAB+ is zeldzaam bij de origineel Nederlandse modellen. :)
 

45069

Senior Member
Ondertussen rijden we in een VW up uit 2019, deze heeft ook DAB.
Echter geen cruise-control, die gaan we de komende dagen monteren en activeren. Juiste stuurhendel al binnen alsmede aansluitmateriaal.
 

thomthomas08

Actief lid
Ondertussen rijden we in een VW up uit 2019, deze heeft ook DAB.
Echter geen cruise-control, die gaan we de komende dagen monteren en activeren. Juiste stuurhendel al binnen alsmede aansluitmateriaal.
Ook dat hebben we begin dit jaar in laten bouwen, echt een uitkomst! Ik zeg zeker doen!
 

Blackciti

Senior Member
Achteraf DAB+ inbouwen heeft nogal wat voeten in aarde. Er moet namelijk een andere antenne worden gemonteerd en dat is nogal een behoorlijke ingreep. De antenne moet worden vervangen door een andere die speciaal voor DAB geschikt is en de kabel van de antenne moet ook worden vervangen. En dat is een rotklus.
 

Michelv.

Forumguru
Kabel voor antenne en een nieuwe antenne in/op een citigo bouwen vond ikzelf wel mee vallen, heb er een originele Skoda DAB-radio voor een citigo ingebouwd
 

hemi24

Forumguru
Zijn er geen aftermarket mogelijkheden van bijvoorbeeld Dension?
En dan bedoel ik niet zo’n FM-transmitter…
 

jesse_s93

Donateur
Hier ook in een Up! uit 2012 een paar jaar terug een originele rcd215 ingebouwd met DAB+. Daarnaast gelijk maps + more ingebouwd. Was feitelijk plug en play. Extra antennekabel vanuit achter naar de achterkant van de radio brengen en de rest is swappen (radio en antenne) en monteren.
 

hemi24

Forumguru
Heeft er ook iemand een artikelnr. voor de extra antennekabel die je voor de DAB moet trekken?
 

hemi24

Forumguru
Hier ook in een Up! uit 2012 een paar jaar terug een originele rcd215 ingebouwd met DAB+. Daarnaast gelijk maps + more ingebouwd. Was feitelijk plug en play. Extra antennekabel vanuit achter naar de achterkant van de radio brengen en de rest is swappen (radio en antenne) en monteren.

Yes, ook hier de originele radio vervangen door een versie met DAB+!
Voor 75 Euro een RCD215 met DAB gevonden via onderdelenlijn (volgens mij had het demontagebedrijf er geen weet van dat de versie met 2 antenne-uitgangen een DAB radio was…). Uit dezelfde demontageauto ook nog de originele antenne weten te scoren en via Caraudio24.de een Fakra antennekabel gekocht.

Alles netjes ingebouwd en nu heeft de Up een veel beter geluid!
 

jesse_s93

Donateur
Goed voor elkaar! Ik had dat toen ook met de antenne. De antenne die ik er toen had bij gekocht ging kapot. Daarvoor een antenne gekocht bij een bedrijf in demontage onderdelen. Origineel was die erg duur, bij hen lag hij voor 20 euro (even duur als de FM-antennes). Op basis van de twee draadjes die op de foto zichtbaar waren de gok genomen om te kijken of de antenne ook daadwerkelijk DAB+ ondersteunt en dat doet hij goed :) Veel plezier ervan!
 

hemi24

Forumguru
Verbaas me over het geluid wat er nog uit het Upje komt, nu met het DAB ontvangst!
Stukken beter als dat ik ooit verwacht had…
 
Bovenaan Onderaan