Wie aapt na? Skoda of Mercedes?

LenK

Forumguru
Ten tijde van de O1 en de O2 dacht ik nog dat Skoda een beetje Mercedes na-aapte.
Denk aan C-stijl achterlichten en bij de combi aan de afwerking van de 3e zijruit (de rand erboven is net als bij de C en E combi).

Maar nu lijken de rollen omgedraaid? Is er sprake van bedrijfsspionage of van telepathie, want kijk maar eens naar stijl van de koplampen en achterlichten van de Mercedes C en van de Fabia. Die lijken echt van dezelfde ontwerper te komen.
Terwijl de auto's toch ongeveer tegelijk op de markt zijn gekomen.

Hetzer

Forumguru
ik weet dat de Fabia Combi ook heel erg is nageaapt van Mercedes , vooral als je ze naast elkaar ziet, dan lijkt het allemaal wel erg op elkaar.
Maar je hebt gelijk, nu lijkt het omgekeerd. Misschien hoppen de heren auto-ontwerpers ook van het ene merk naar het ander en is de ontwerper overgestapt naar Mercedes??, of misschien zijn beide auto's wel ontworpen door de zelfde ontwerpstudio (dit gebeurt ook regelmatig)

Fabia

† In Memoriam
Kijk maar naar Walter Maria da Silva, die begon bij Alfa Romeo en stapte daarna over naar Seat en volgens mij zit íe nu bij Audi.

LenK

Forumguru
En vergeet niet Dirk Van Braeckel

Wikipedia zei:
De Belg Dirk Van Braeckel is Chief Designer van de Britse autobouwer Bentley. Hij ontwierp onder andere de legendarische Bentley Continental GT. Eerder ontwierp hij de Skoda Octavia.
Bron

Swiss

Actief lid
En vergeet niet Dirk Van Braeckel

En zijn (en mijn) landgenoot Luc Donckerwolke. Heeft ook gewerkt bij de meeste VAG-merken, was hoofd ontwerp bij Lamborghini toen de Gallardo en Murcielago ontworpen zijn, meegewerkt aan de Octavia 1 en de Fabia 1 en is nu design director van Seat (als opvolger van Walter de Silva).

Hoe bedoel je, Skoda en Seat hebben soms trekjes gemeen? :-p

Greetz,
Swiss

Bovenaan Onderaan