Wettelijke regels tuning ?

Hallo allemaal,

ik ben aan het uitzoeken wat allemaal de gevolgen zijn als ik mijn 1.4 TSI laat tunen van 122 naar 160 PK. Om de garantie niet te verspelen zou ik in ieder geval voor ABT kiezen. Maar ..... volgens de RDW moet bij een vermogenstoename van 20% de auto herkeurd worden. En dat lijkt niet zo simpel. Als Skoda niet kan verklaren dat de auto na aanpassing nog binnen de typegoedkeuring valt, dan moet je een individuele keuring aanvragen bij de RDW. Dat komt je volgens die heren dus te staan op een remproef, geluidsmeting, CO2-meting en vermogensmeting. Veel te duur. Laat je niet herkeuren dan komt het nieuwe vermogen niet op je kenteken en dat kan je in een akelig probleem met de verzekering brengen.
Hè ? Hoe gaat iedereen hier mee om die zijn auto laat tunen ? Of ben ik veel te eerlijk om het allemaal "officieel" te willen doen ?

VEEJAY

Forumguru
Volgende keer kun je beter een 1.8tsi nemen, of je tuning onder de 20% houden. Dan slaap je beter :)

E

Ex-lid 2926

Hoezo problemen met de verzekering? Ik kan mij niet voorstellen dat na een ongeval een vermogensmeting wordt gedaan. In mijn eigen praktijk heb ik dat in ieder geval nog nooit meegemaakt. Bij bromfietsen wordt dat wel gedaan als snelheid/vermogen een oorzaak is geweest van het ongeval.
Als je met de garantie op safe wil spelen, dan zou ik tuning achterwege laten of wachten tot na de garantieperiode. Bij motorschade na de garantieperiode hoef je dan niet meer te rekenen op coulance van de importeur, maar daar is Pon volgens mij toch al niet zo scheutig mee.

MarcoO2

Forumguru
Ik maak me daar totaal niet druk om. Heb ook ruim meer dan 20% vermogen erbij, en er niets mee gedaan/ laten doen. Kan me niet zo goed voorstellen wanneer en waarover de verzekering problemen zou moeten maken. Eigenlijk alleen maar als ik een ongeluk veroorzaak met 245 km/u, terwijl mijn auto officieel niet harder dan zo'n 225/230 km/u haalt...

VEEJAY

Forumguru
245kmp er uur? Patser... :tongue:

De topicstarter heeft gelijk met zijn argumenten tegen. Alleen is de wereld gelukkig niet zo zwart wit als in de wet voorgeschreven is, zou anders een saaie boel worden.

Bakkertje

Forumguru
Ik denk dat dit onder dezelfde categorie valt als de CO2 uitstoot van een auto na tuning in verhouding tot de bijtelling. Het is een (nagenoeg) niet te controleren iets. Bij een ongeval gaat een verzekeraar echt niet kijken of je auto aan de type goedkeuring voldoet. Er zal wel een sporen onderzoek gedaan worden door de politie om te bepalen of je niet te hard gereden hebt. Overigens zijn verzekeringsmaatschappijen ook nooit te beroerd om te proberen onder het uitkeren uit te komen..

Overigens ben ik wel van mening dat je niet zonder meer het vermogen op kunt schroeven van je auto, je zult als je verder gaat dan zeg even 20% vermogen toename, de rest aan moeten pakken (met name de remmerij). Auto's die ontworpen zijn om 245 km/uur te rijden zijn ook zo ontworpen dat ze bij dergelijke snelheden binnen afzienbare tijd (en dus afstand) stilstaan.

Overigens ben ik wel van mening dat je niet zonder meer het vermogen op kunt schroeven van je auto, je zult als je verder gaat dan zeg even 20% vermogen toename, de rest aan moeten pakken (met name de remmerij). QUOTE]

Mee eens, maar volgens mij gaat de top van mijn Yeti na tuning van 185 km/h naar 195 km/h en dat lijkt me geen risico. De TÜV heeft wel goedkeuring afgegeven voor het tunen en dan kun je dit dus gewoon in je autopapieren bij laten schrijven. Helaas werkt dat dus in Nederland anders.

Cyrus

Actief lid
Overigens ben ik wel van mening dat je niet zonder meer het vermogen op kunt schroeven van je auto, je zult als je verder gaat dan zeg even 20% vermogen toename, de rest aan moeten pakken (met name de remmerij). Auto's die ontworpen zijn om 245 km/uur te rijden zijn ook zo ontworpen dat ze bij dergelijke snelheden binnen afzienbare tijd (en dus afstand) stilstaan.

De grap is dat als je de auto alleen "chipt" en verder niets aanpast, de auto nauwelijks harder zal gaan. Immers: de topsnelheid wordt bepaald door de verhoudingen van de versnellingsbak in combinatie met de eindoverbrenging. De theoretische topsnelheid is een "hard" gegeven: max. krukasomwentelingen X overbrenging hoogste versnelling X eindoverbrenging = max. theoretische topsnelheid.

In de praktijk is de topsnelheid van een auto bepaald op het punt dat de auto botweg niet harder gaat, omdat hij de luchtweerstand niet meer kan overwinnen. Hoe meer vermogen, hoe meer luchtweerstand overwonnen kan worden. Je moet echter steeds héél veel extra vermogen toevoegen voor elke 10km/u meer die je qua topsnelheid in de praktijk kunt halen, aangezien de luchtweerstand logaritmisch toeneemt.

Als voorbeeld een Octavia 1.9TDI met 105pk. "Origineel" komt de motor, vanwege de luchtweerstand, niet boven de ±3.500 toeren in "5". Dat betekent een top van zo'n 195 km/u. Gechipt naar ±150pk zal meer luchtweerstand overwonnen kunnen worden en "haalt" de motor ±4.000 rpm in "5". De top zal dan ±10 km/u hoger liggen. Die winst van pakweg 10 km/u kan je remsysteem er met gemak bij hebben hoor, dat systeem is ruim zat bemeten.

De winst van "chippen" zit 'm eigenlijk vooral in sneller c.q. makkelijker optrekken en daar doen de meesten het voor. Wanneer de aandrijflijn onveranderd blijft, blijft de theoretische top van je auto gelijk en is de winst in de praktijk zeer beperkt. Dus zullen de rijsnelheden van je auto binnen het bereik blijven waar het onderstel en remsysteem op berekend zijn. Derhalve is er dus in technisch opzicht geen gevaar, al helemaal niet als je ook na het chippen (ruim) onder de originele topsnelheid van de auto blijft.

Om het verhaal simpel samen te vatten: als je 120 km/u rijdt, maakt het geen bal uit of je 1.9TDI nog de originele 105pk heeft of is gechipt naar ±150pk: je staat bij een noodstop binnen net zoveel meters stil.

Het wordt natuurlijk een heel verhaal als je een Octavia 1.9TDI-105pk gaat voorzien van een 2.0TFSI uit de RS, die je vervolgens chipt naar 280pk en van een andere bak en diff gaat voorzien, waardoor de top van ±195 km/u naar ver boven de 250km/u zal gaan. Dan zullen uiteraard remsysteem en onderstel aangepast moeten worden om de auto veilig te houden.

Cordoba

Forumguru
Cyrus je maakt een aantal fouten in je berekening: ten eerste bestaat de weerstand die je moet overwinnen uit de rolweerstand én de luchtweerstand. De rolweerstand varieert nauwelijks met de snelheid, die kun je als constante beschouwen. De tweede is dat de luchtweerstand niet logaritmisch maar kwadratisch met de snelheid toeneemt. In je voorbeeld waarbij je de rolweerstand vergeet, komt je dan qua vermogen uit op een topsnelheid van 233 km/u, maar wel bij een toerental van 4183 rpm. Als je het op 4000 rpm houdt kom je dus op een nieuwe maximum snelheid van 223 km/u, dus pakweg 30 km/u verschil in plaats van 10 km/u.

Ook met je argument om de remmen niet aan te passen ben ik het niet eens:
- zoals je zelf al aangeeft zul je sneller accelereren. Dat betekent dus automatisch ook terugremmen vanaf hogere snelheden en met kortere tussentijd omdat je sneller bent. De remmen hebben dus minder tijd om af te koelen én moeten meer werk verrichten (je komt van een hogere snelheid). Daarom is het niet onverstandig om je remmen aan te passen qua capaciteit.
- vergis je niet in het effect van snelheid in de energie die de remmen moeten opnemen, dat is net als met het tunen kwadratisch met de snelheid. Dus dubbele snelheid, vier maal zoveel energie die de remmen moeten afvangen.

Overigens heb je kans dat bij snelheden ver boven de 200 km/u de cw-waarde behoorlijk kan veranderen. Bij een lange auto als de Octavia zal dat meevallen, maar bij bijvoorbeeld een Smart gaat dat echt gebeuren. De cw-waarde die autofabrikanten noemen in folders is een waarde die bij slechts 60 km/u is gemeten. Dat is een snelheid waarbij spoilers en dergelijke nog geen enkele invloed hebben, dat gaat pas werken bij 100-120 km/u.
Overigens is de term cw-waarde een uitvinding van de auto-industrie, in de aerodynamica heet het gewoon cd-waarde. (Drag-constante)

Cordoba

Forumguru
@topic starter: ik zou je adviseren absoluut niet voor ABT te kiezen. Pon heeft weliswaar voor ABT gekozen met bijvoorbeeld de Seat Leon Limited Edition 310, maar van de gemeten auto's heeft meer dan 90% de specificaties bij lange na niet gehaald, en zijn veel bezitters uitermate ontevreden over het vervelende gedrag van ABT-getunede auto's. Ik weet ook van verschillende eigenaren dat ze via Pon op de rollenbank zijn gegaan, en daarvan is er niet één die de 300 pk heeft gehaald (ABT specificatie 310 pk). Ik weet dat voor Seat bijvoorbeeld er een dealer in de randstad is, die in samenwerking met een tuner in het oosten van het land de garantie overneemt. Misschien is er voor Skoda ook zo'n dealer te vinden: dan kun je de auto goed laten tunen, krijg je niet alleen meer vermogen, maar ook een veel soepeler rijdende auto, terwijl je je geen zorgen hoeft te maken over de garantie.

michelover

Forumguru
Dus de remmen van een auto zijn berekent op de maximale snelheid? Dus als ik met max een berg af rijd zoals in Duitsland regelmatig het geval is en ik ga daardoor dus harder dan de max die de fabrikant opgeeft dan werken mijn remmen niet meer goed? Remmen zijn berekend op meer dan je auto aan kan heren, en dat beetje snelheid meer dat je er bij wint met tunen kunnen ze makkelijk aan. Kijk voor de gein eens wanneer goede tuning bedrijven ook de remmen gaan veranderen bij de verschillende stages.

Ik heb het gevoel dat de discussie nu wat af gaat wijken van het onderwerp en mijn vraagstelling. Allemaal interessant maar als ik lees dat na ABT-tuning de 310 PK niet gehaald wordt maar "slechts" de 300 PK moet ik wel lachen: 3% afwijking.
Natuurlijk snap ik dat mijn Yeti die nu op papier 185 km/h rijdt ook heus wel veilig 195 km/h kan rijden. Maar die topsnelheid maakt me ook niet zo uit. Ik verwacht van de tuning en nét iets soepelere auto die bij inhaalactie op de snelweg net iets steviger aanpakt dan nu.

Mijn vraag over de wettelijke regeling rondom tuning is natuurlijk vrij formeel van aard, maar het feit dat tot op heden niemand uitlegt hoe het werkelijk zit geeft wel aan dat er nog niet veel over is nagedacht.

VEEJAY

Forumguru
ABT heeft inderdaad geblunderd bij de Leon310, maar er zijn hier genoeg op het forum met erg goede ABT tuning en de echte garantie dus van de importeur en niet van een dealer. ABT us wel prijzig dat wel, maar vaak gaan leasemij alleen met ABT akkoord.

Als het een prive auto is heb je meer mogelijkheden.

Remmerij hoeft niet aangepast te worden tenzij je op het circuit gaat rijden of in het dagelijks verkeer je als een gek gedraagd. Een verkoper van tuningsartikelen zal uiteraard ook remmen liefst blokken en schijven willen verkopen en klauwen staan natuurlijk ook erg mooi.

michelover

Forumguru
Toevallig vanmorgen aan gehouden voor een verkeerscontrole. En waar werd zo al opgelet, de banden, vloeistoffen, lichten, rijbewijs en kentekenbewijs. En een prettige dag maar weer meneer. Stond wel een rollerbank....voor brommers.
Denk niet dat oom agent zelf weet wat hij met een getunde auto aan moet.

VEEJAY

Forumguru
De enige auto's die ze in het vizier hebben zijn bij wijze van die Subare Impreza's. Daar weet iedereen dat de kans groot is dat het vermogen meer dan het kentekenbewijs is. Dat weet de politie al jaren. Een Skodarijder is echt wel een ander type, denkt de politie al jaren.

Bovenaan Onderaan