Werking van systemen als "ADAS"....

Jeroen van Arkel

Senior Member
Bij mijn Tayron kan ik gewoon een paar tikjes omhoog of omlaag of naar links en rechts. Als je gek wordt van de borden die herkend worden of juist niet. Want de auto’s houden ook data in de gaten die van andere auto’s afkomen en dus bv 50 aangeven zonder borden. Dan moet je idd ACC gebruiken. Ik moet zeggen dat het in Duitsland op provinciale wegen en in dorpen en op snelwegen echt uitstekend!!! Werkt. In Nederland minder. Zeker met weg werkzaamheden die geweest zijn maar nog steeds als werkzaamheden door de auto ‘herkend’ worden. Blijf het echter dan wel raar vinden dat de VW en Skoda een identiek chassis hebben en motor. Maar dat blijkbaar er op software gebeid dan afwijkingen zijn. Want ik had dus verwacht dat ik ook updates en problemen Ou ervaren en dat is dus niet zo.

Rallye

Forumguru
Dat Car2x is een interessant systeem: https://www.volkswagen-newsroom.com...wo-million-vehicles-produced-with-car2x-19909

Als je dit aan zet communiceert de auto met andere auto’s binnen maximaal 800 meter die dit ook hebben. Vooral rij-omstandigheden (ongelukken, langzaam verkeer, noodstops van anderen). Ook kan de auto communiceren met weginfastructuur.

1773560082840.jpeg

@Jeroen van Arkel Er lijkt overigens geen informatie over door andere auto’s geconstateerde maximumsnelheid te worden gedeeld, mocht je dat bedoelen. En ik vraag mij af of de auto automatisch rekening houdt met van andere auto’s verkregen informatie, zoals jij lijkt te schrijven. Hierboven wordt dat niet genoemd. Ik heb het idee dat je als bestuurder enkel meldingen krijgt, maar moet zeggen dat ik die nog nooit heb gehad - en ook ik rij rij veel in Duitsland.

Ik heb de automatische aanpassing van de ACC op basis van snelheid overigens uit staan, dus zou een automatische aanpassing daarvan op basis van Car2x wellicht niet meekrijgen. Ook in andere stukken over Car2x zie ik echter zo’n automatische aanpassing niet terug. Bijvoorbeeld https://autobahn.eu/artikel/667696/...e-levens-redt-en-nu-al-in-2-miljoen-autos-zit zegt: “Een ambulance die nadert kan bijvoorbeeld in beeld verschijnen met een duidelijke waarschuwing in de cockpit van andere voertuigen.”
Waar leidt jij uit af dat de auto op basis van Car2x zelf de snelheid aanpast?

Laatst bewerkt:

hemi24

Donateur
Car2X zou ik me niet al teveel van voorstellen; wat je daar een keer van voorbij ziet komen is wat meldingen van mist of gladheid, verder in NL vrijwel niets.
Systeem is overigens ook niet nieuw, zat bij mij ook al op de ID.3 uit ‘21…
Verschilt ook per land wat je aan informatie doorkrijgt; zo melde de wagen in Oostenrijk wegwerkzaamheden, op een manier die ik in Duitsland of Benelux nog nooit had gehad.

Bovenaan Onderaan