Werking brandstofmeter

DeNnZ

Forumguru
Hallo allen,

Weet er iemand hoe de brandstofmeter in bijvoorbeeld de SII werkt?
Er zijn mij namelijk wat dingen opgevallen en ik wil weten of het daadwerkelijk met elkaar te maken heeft of niet.. Momenteel ben ik ook aan het kijken hoeveel afstand ik af kan leggen met een volle tank in mn 1.6 TDI, dan is het voor mij wel handig om de werking ongeveer te weten zeker omdat ik mijn verbruiksweergave heb aangepast middels VCDS naar een meer nauwkeurige waarde.

-Word er gebruik gemaakt van een vlottersysteem? En is deze direct verbonden met de meter?
Zijn er nog meer dingen van invloed op de weergegeven waarde?

-In het boekje staat dat er bij reserve nog ongeveer 10,5L in de tank zit, waarom kan ik dan nog maar 170 Km (volgens BC) rijden als mijn verbruik de afgelopen 50Km niet onder de 1:25 is geweest?

-Als ik een rit 'onzuinig' gereden heb dan zakt de brandstofmeter behoorlijk snel, logisch natuurlijk. Maar als ik vervolgens zuinig ga rijden dan wil het nog wel eens gebeuren dat de meter dan weer wat stijgt!?
Nu lees ik in het boekje dat dit bij dynamisch weggedrag kan gebeuren.. Maar ik heb het gevoel dat ik niet kan zeggen dat ik dan heel veel bochten heb gehad.

-Is er een relatie tussen de rijstijl en het aangegeven brandstof niveau?

-Als ik middels VCDS mijn verbruik heb aangepast, heeft dit dan ook effect op het aangegeven brandstof niveau?

-Wanneer is je tank echt leeg? Is dit als de naald links voorbij 'R' staat zoals bij uitgeschakeld contact?
Of is dit eerder al?


Ik ben benieuwd!
 
Laatst bewerkt:

skodaboy

Forumguru
ik heb een 02 4x4 TDI met een 60 l tank.
ik rij voornamelijk woon-werk verkeer (2x20 km) en dan hier nog wat ritjes 'rond de kerk'

ik kan ongeveer zo +/- 650 km rijden met een "volle tank"
afgelopen week gaan tanken met nog 80 km op de boordcomputer toen ik ging er meen ik mij te herrinneren
zo'n 51 l bij in de tank..

btw; het reserve marge van VAG is ruim in gecalculeerd,dus door rijden tot bv 10 km op de boordpc mag
in principe géén probleem vormen (ligt natuurlijk ook aan je rijstijl he) ;)

het 'meeste' wat ik ooit hebt getankt in de 02 is 57l..
was toen onderweg naar huis van vakantie en we moesten toen nog 60 km tot thuis rijden toen het tanklampje aanging
gewoon blijven door rijden aan 120 à 130km/u.
op zo'n 10 km van thuis stond er nog 20 km de boordpc en naald stond toen op het 2e streepje voor de "R"
volgens gaan tanken en toen ik dus aan 57 l..;)
 

DeNnZ

Forumguru
Oké, mijn vraag is nog niet beantwoord maar kan wel vast mijn bevindingen geven aangezien ik net getankt heb:


Afstand afgelegd: 1115,9km
Reserve lampje kwam aan bij: 985km
Hoeveelheid getankt: 54,58L
Hoeveelheid resterend (uitgaande van 60L tank): 5,42L
Gem. verbruik volgend BC (aangepast in VCDS naar 92%): 1:20,2
Verbruik berekend: 1:20,44
Resterende aftand volgens BC: 25km
 
Laatst bewerkt:

KJvO

Forumguru
Ik noteer bij elke tankbeurt ook de gemiddelde snelheid, ik zie dat die bij jou @DeNnZ de laatste keer 66 km/h is. Bij mij ligt die meestal rond de 100km/h. Ik zal mijn bevindingen ook eens uitwerken en hier delen. Moet dat toch ook doen om een correctie te laten doorvoeren door @ertromp .
 

Highway

Forumguru
10,5 reserve dat is behoorlijk wat. Wat mij wel opvalt mij mijn S2 1.8 benzine, is dat als ik net heb getankt, de meter niet helemaal op vol staat. Ook zakt deze erg hard tot ongeveer 3/4 (binnen 100km).

Weet niet of meer mensen hier 'last' van hebben. Is het ook mogelijk de meter zelf te calibreren / aan te passen?

Ik moest iets van 51 liter tanken nadat mijn boordcomputer aangaf dat ik nog 30km kon rijden. 60 liter tank, dus blijft er ongeveer 8 liter over als de boordcomputer 0 aangeeft. Vind ik ook behoorlijk wat.
 

Highway

Forumguru
@DeNnZ dankje voor de info. Nu nog achterhalen hoe ik het beste de meter kan calibreren. Heb een (kloon) vcds kabel, maar moet achter de echte waarden / liters in de tank zien te komen.
 

DeNnZ

Forumguru
Ja, dat zal inderdaad een lastige worden om te bepalen. Misschien is het al een keer uitgezocht voor je?

Even offtopic, @Highway, wat voor een kleur auto heb je eigenlijk? Is dat Rosso Brunello metallic?
 

Highway

Forumguru
@DeNnZ Kleurcode is 9893 - inderdaad Rosso Brunello metallic. Moet nog een betere foto maken van mijn auto, nog niet in de gelegendheid geweest hiertoe.
 
Bovenaan Onderaan