Werkelijke houdbaarheid bandenplakset - bandenreparatieset

SuperBartje

Forumguru
Zijn er forumleden die ivm lekke band en op dat moment geen beter alternatief wel eens een flesje bandenplakspul dat over de houdbaarheidsdatum heen was hebben toegepast ? En ging dat goed of fout ?

Mijn setje verloopt een dezer dagen en ik vroeg mij af hoe hard die datum is. Immers een houdbaarheidsdatum staat tegenwoordig bijna overal op - maar lang niet altijd omdat het echt nodig is (maar omdat het van de overheid moet) ? Waarschijnlijk gooi ik gewoon een winterwiel in de kofferbak als reservewiel en ben ik klaar.

Maar ik ben toch wel nieuwsgierig of er / en zo ja welke / ervaringen er zijn. Ik weet / het schijnt dat je je band na zo'n noodreparatie kan (moet) afschrijven. En dat je het er eigenlijk helemaal niet op aan moet laten komen.

Het gaat me hier nu puur om de vraag: werkt het plakspul nog en tot hoe lang (mogelijk) nog ?

Als het nog een tijdje goed (b)lijkt te (kunnen) gaan (geen garanties natuurlijk), kan je het gewoon in de kofferbak laten liggen als backup.
Zo niet kan je het beter direct (naar het chemisch afval?) afvoeren.

Wie heeft ervaring ?

Tafkah

Forumguru
Ik vraag me dan altijd af of die datum niet meer dient om je geregeld een nieuw setje te laten kopen....

Verder geen ervaring. Ik heb er een reserve wiel ingekocht...

Cordoba

Forumguru
Ik heb wel eens gelezen van mensen met zo'n plakset die meer dan een jaar over datum was, en dus niet goed meer werkte, dus de datum zal echt wel nodig zijn. Hoe hard de datum is, zal ook afhankelijk zijn van welke temperaturen ie voor zijn kiezen heeft gehad, en meer van dergelijke variabelen. Als je een ander wiel als reserve ter beschikking hebt, zou ik niet twijfelen en het plaksetje mooi dicht laten, zelfs al is ie splinternieuw.

Bovenaan Onderaan