Werkelijk olieverbuik Superb Combi 1.8TSI

CDO

Forumguru
Zoals ik al gemeld heb in een ander topic hieronder een inzicht in het werkelijke olieverbruik van een 1.8TSI in een S2C.

Let wel: auto nieuw gekocht en altijd conform onderhoudsschema laten onderhouden bij Skoda dealer en Bovag garage.

Olieverbuik begon zo rond de 110.000 toe te nemen. Vanaf 126.613 ben ik het gaan bijhouden.


126.613 1/2 liter bijgevuld (25 november 2014)
127.924 1/2 liter bijgevuld
128.550 APK, 130.000 km beurt en nieuwe olie
130.462 1/2 liter bijgevuld
132.000 1/2 liter bijgevuld
133.415 3/4 liter bijgevuld
135.614 1/2 liter bijgevuld
137.000 1/2 liter bijgevuld
137.250 1 liter bijgevuld
140.280 1 liter bijgevuld
142.160 1/2 liter bijgevuld
143.447 1/2 liter bijgevuld
143.800 (145.000 km beurt + nieuwe olie en overgezet op normaal onderhoudsinterval)
145.286 1/2 liter bijgevuld
146.880 1 liter bijgevuld
147.960 1 liter bijgevuld
149.357 1/2 liter bijgevuld
149.474 1/2 liter bijgevuld
150.590 1/2 liter bijgevuld
151.441 1/2 liter bijgevuld
152.086 1/2 liter bijgevuld
152.200 1/2 liter bijgevuld
153.354 1/2 liter bijgevuld
153.869 1 liter bijgevuld
154.930 1/2 liter bijgevuld
155.333 1/2 liter bijgevuld
155.792 1 liter bijgevuld
156.721 1 liter bijgevuld
157.600 1 liter bijgevuld
158.215 1 liter bijgevuld
158.938 1 liter bijgevuld (1 november 2015)
159.900 (160.000 km beurt + weer nieuwe olie)
 

CDK

Forumguru
bizar dat verbruik zeg! ik denk niet dat ik wil weten hoe het er van binnen uit ziet.....
 
tijd voor set nieuwe zuigerveren ben ik bang. Heb ik indertijd ook gehad bij mijn S2 1.8 Tsi uit 2010. Huidige 1.8 motoren zijn anders uitgevoerd. Is wel hele dure reparatie....
 
Mooie boel is dat. Bij 76.000 een nieuwe distributieketting met veel aanpalende onderdelen voor €1700.00. € 200,00 compensatie van Pon.
Moet ik nu af gaan tellen totdat ik over 3 a 4000 kilometer de volgende bak ellende krijg?
En het verbruik is hoger dan vermeld in de boekjes. Als het olieverbruik ook zo hoog wordt dan komt dat ook de uitlaat uit. Mooie boel als je een zuinige auto hebt uitgezocht met weinig uitstoot.
 

CDO

Forumguru
@Corné de Kluijver viel met de vervuiling wel mee. De olie was bij mij mooi verbrand boven de zuigers:maakmegek:
Inmiddels open hart operatie uitgevoerd, nieuwe zuigerveren er in en karren maar weer. Blok zag er van binnen nog super netjes uit, geen schade aan de cilinderwanden, geen (extreem) vervuild inlaat traject, puur vervuilde zuigerveren en daardoor olieverbruik.
 

CDO

Forumguru
@FabiaFliegert uit eigen (zakelijke) portemonnee. Auto is bijna 5 jaar oud en 160K op de teller.

Keuze was niet zo moeilijk, inruilen betekent een serieuze waarde daling zonder reparatie. Nu nog even doorrijden na reparatie en dan een nieuwe kopen. Auto is / was toch al afgeschreven en de kilometerkostprijs stijgt nu iets voor de totale levensduur.

Ben ik er blij mee, nee.
Vind ik het een niet klantvriendelijke houding van de fabrikant, ja.
Vind ik het een fijne auto, ja ondanks alles!
 
En wordt het opnieuw een Skoda na deze ervaringen?
Ik vind mijn Octavia ondanks de ervaringen een heel fijn rijdende comfortabele auto met een mooi uiterlijk.
Maar durf ik hem te houden? Nee. De houding van Skoda Nederlend / pon en de ervaringen met verschillende dealers geeft mij geen enkel vertrouwen.
 

CDO

Forumguru
@Gerard de Jager : ik weet het nog niet. Ik moet eerlijk zeggen dat ik sinds 1996 zakelijk op één uitzondering na auto's uit de VAG stal heb gereden en nog maar 1 x eerder gezeik gehad heb. Dat was met een Bora 130pk TDI waar binnen een jaar en bij 30K het dual massa vliegwiel een veer verloor. Keurig onder garantie gerepareerd trouwens zoals het hoort.

Qua auto zou ik zo weer een Skoda bestellen, qua organisatie en dan met name de fabrikant / importeur en hoe die met zijn eindgebruikers om gaat weet ik het nog niet zo zeker. Kan me ook niet voorstellen dat de groot inkopers (leasemij) geen deals hebben gesloten met PON over dit soort gedoe, zal bij de jaargesprekken wel afgetikt zijn maar de mensen die ofwel particulier zijn of klein zakelijk blijven weer mooi met de gebakken perzen zitten. Terwijl ik denk dat hier door de dealers nog de meeste marges gemaakt wordt en waar je dus als dealer het hardste voor zou moeten knokken.

We hebben intern ook wat andere merken rond rijden waar we hele andere ervaringen mee hebben (o.a. Volvo, Toyota) dus resumé: ik ben er nog niet uit.
 
Bovenaan Onderaan