Welkom Leon

EdZ

Donateur
Voor mij is dat wat lastig uit te leggen als ik denk aan de andere VAG-gers die ik heb gehad. De Vento is zoveel jaar ouder en de Roomster was een totaal ander soort auto. Wat mij bevalt aan de Leon: stil, zuinig, stuurt strak en het model vind ik best mooi - mooier dan de (enigszins) vergelijkbare Golf Variant en Octavia station. Wel heb ik de eenvoudige achteras, veergedrag kan daar beter. Wat zit- en rijpositie betreft deed het me erg denken aan de Audi A1 waar ik een dag of wat in heb rondgereden. Ik kan me nog wel herinneren van de Vento dat ik de Focus niet direct een vooruitgang vond qua rijplezier - en dan heb ik het niet over strakke bochten nemen maar gewoon hoe een auto bevalt - ook qua interieur: strak en functioneel, zonder fratsen. Ik denk dus dat met name het uiterlijk ons voor de Leon tov de Octavia en Golf deed kiezen.

Grappig: toen ik Skoda voorstelde aan mijn vrouw was het "nâh". Uiteindelijk kregen de Roomsters koosnaampjes: "Gerrit" en "Harry". Toen ik daarna de Seat voorstelde was het ook "nâh" en ook zij rijdt er tot dusver met plezier in. Dat heeft ze met de Ford nooit gehad. De Leon heeft overigens nog geen bijnaam :-)

Edit: de navigatie heet overigens bij ons altijd "Annie"...

ertromp

Forumguru
Een Skoda koop je voor de ruimte
Een Seat stuurt verfijnder en rijdt ondanks zelfde platform MQB strakker dan bijvoorbeeld de vergelijkbare O3
Ook zie je dat bijvoorbeeld het aantal pk's bij de snellere versies nog al uitmaakt. De O3 tm 245 pk en de Seat Cupra 300pk

Jewepe

Forumguru
Kun jij of iemand hier uitleggen waar Seat zo goed in is of anders in is dan de overige merken binnen de VAG-groep?

Eigenlijk zijn de verschillen heel erg klein. Als ik vergelijk (ik heb een Octavia, Superb, Altea XL en 5 Passats gehad en nu dus de Leon) dan zijn Skoda's erg ruim, maar wat soberder, Passats hebben wat minder ruimte, maar hebben de betere afwerking en de Seats zitten daar een beetje tussenin. Met dit verschil dat ik de onderstellen van Seat scherper en prettiger vind sturen. Ook de wegligging heeft een (klein) plusje. Maar nogmaals, het ligt heel erg dicht bij elkaar.

@EdZ : die van ons heet Joris en heeft gek genoeg een vrouwenstem :pardon:

JeSko

Forumguru
@VAG-man

Zelf zie ik Skoda meer als een volwassen merk voor gezinnen, een SEAT kan daar ook prima voor dienen maar heeft een jonger sportiever imago en, zo blijkt, ook onderstel. Toen ik nog op school zat kochten heel veel jonge mensen die pas hun rijbewijs hadden een Ibiza TDI, toen ook al een fris en sportiever model SEAT, en dat is voor mij nog steeds wat SEAT uitdraagt.

laagvlieger

Forumguru
Volgens opgave van VAGtechniek gaat het vermogen van 105 naar 140 PK en het koppel van 250 naar 320 Nm.

Standaard levert zo'n 1.6 al een stuk meer dan opgave, namelijk 115pk en 275Nm (gemiddeld genomen) dus de vermogenswinst is niet spectaculair. En volgend feit:

@brepus13

De Leon weegt zo'n 260 kg minder dan de Superb en Passat.

maakt dat een Leon al meteen gratis voordeel heeft (want zelfs de Octavia is zwaarder). Het is ook gewoon een leukere rijdersauto.

ertromp

Forumguru
Dat gewicht maakt weinig uit Seat Leon 1.4 ST 1169kg leeg en een O3 1.4 Combi 1187kg dus daar zit het amper in

Jewepe

Forumguru
Een Octavia 1.6 TDi stationcar weegt exact even veel als een Leon 1.6 TDi ST. Beiden 1180 kg.

Bovenaan Onderaan