Welkom bij de club....O3 PFL 1.0 TSI

  • Onderwerp starter Deleted member 24009
  • Startdatum

Rapid

Actief lid
Had hiervoor de 1.2tsi. Nu dus de 1.0
Een wereld van verschil. Pittiger, 3e versnelling erg soepel.
Daarnaast nog veel zuiniger dan de 1.2tsi.
Wat een fijn blok. Heb er nu 8000 km opzitten in ruim 2maanden.
Was al heel blij met de 1.2, maar deze spant de kroon.
Zou nooit meer terug willen!

Frank
 

neoproject

Actief lid
Mijn ervaringen met de 1.0 combi manueel zijn ook vrij positief.
Heb wel het gevoel dat het een auto is voor de snelweg en wegen waar je vlot kan doorrijden. Dan haal ik een verbruik rond de 5 liter per 100km. Het verbruik tijdens korte afstanden met koude motor en met veel verkeerslicht valt enigzins tegen. Dan heeft hij soms een gemiddeld verbruik van 8 tot 11 liter. Met een koude motor denk ik niet dan ik zo hoog uitkwam met mijn fabia 1.4tdi.

Motor vermogen valt heel goed mee maar dan moet je de schakel indicatie niet volgen want die zorgt ervoor dat je niet ver in de toeren komt maar dus het zuinigste rijdt. Heb nog niet durven alles uit de kan halen aangezien ik de eerste 3000(?)km de motor nog niet tot het rood in toeren wil jagen:)

Ik gebruik de skoda one connect app, die houdt men ritten bij met verbruik, max en gemiddeld toeren, max snelheid, G forces , max speed, ...
 
D

Deleted member 24009

Eens met neoproject. Verbruik op korte afstanden/ veel stadsverkeer valt mj ook tegen. Daarentegen op een stuk van ca. 200 km in Duitsland gemiddeld 1:15 gereden waarvan een heel groot deel met 150-170 km/u, dat viel niet tegen. En wat ik al eerder aangaf: zorg dat je in het juiste toerengebied zit en geef gas, bv in zijn 3 of 4 bij het invoegen, dan gaat ie echt wel van zijn plek!
Maar nu stop ik met het lekker maken van @Rosinfield :D
 

fonzamundo

Forumguru
Volledig akkoord met de anderen, al kan je het stadsverbruik naar beneden krijgen door daar wel snel te schakelen. Haal je iets van een 7l/100 km. Voor de rest idd power genoeg en heel tevreden van (ook volledig bepakt). Blij dat ik nog steeds met de eerste 1.0 TSI hierin West-Vlaanderen (Belgie) rij ☺
 

Rapid

Actief lid
Mijn Maxi Dot staat standaard op verbruik km per liter.
Tijdens het rijden mooi overzicht welke versnelling het zuinigst rijdt.
Wijkt soms af van schakeladvies.

Frank
 

Canon-Eye

Forumguru
Wijkt soms af van schakeladvies.
Ik heb ook standaard het actuele verbruik voorstaan en wijk eigenlijk bijna altijd af van het schakeladvies.

Zowat de hele omgeving rond het dorp is een 60km zone en als de motor op temperatuur is, krijg ik al snel het pijltje dat-ie naar z'n 5 moet. Maar ik hou 'm toch echt in 4, omdat hij dan tegen de 1750 rpm draait (bij zo'n 63 gps-km/u) en dat is zo ongeveer het toerental waarbij de motor 80% van het maximumkoppel levert. Als ik dan naar 5 schakel valt het toerental me te ver terug (rond de 1350/1400 rpm) terwijl het verbruik niet lager wordt - integendeel: vaak nog 1 of 2 tienden per 100km hoger uitvalt.
Ze kúnnen me wat met die schakeladviezen, Het Nieuwe Rijden en zo meer... :jaja: (en 't is nog veel beter voor roetfilter en EGR-klep ook).
 
D

Deleted member 24009

Weer even een bescheiden update: mooi setje pedalen, met dank aan Tuulster voor het moeten wegdoen van zijn Sup
En ja...ik moet de binnenboel nog schoonmaken...
 

Bijlagen

  • IMG_20171118_134142.jpg
    IMG_20171118_134142.jpg
    1,2 MB · Weergaven: 69
Laatst bewerkt door een moderator:

Bakboord1

Forumguru
Ik heb nu een Leon met dit blokje en ik ben positief verrast. Vooraf had ik wat vrees omdat ik privé 170pk heb (in een zwaardere auto) maar de 1.0 is zeker niet traag en heeft een opzwepend geluid. Je moet wel blijven opletten met een handbak want even snel inhalen in de zesde versnelling is er niet bij. Een dsg lost dat overigens wel op.
Verbruik is met 5,4l / 100km aangenaam laag ondanks regelmatig een file, koude starten maar ook 80km wegen.

Omdat ik mijn verwachtingen erg laag had ben ik erg tevreden over dit blok.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Dat probleem lost de dsg op. Maar met de standaard software is er eigenlijk niet mee te rijden. Omdat er geen sprake is van schakeladviezen maar de daad bij het woord wordt gevoegd met als gevolg een rijgedrag dat bokkig aanvoelt.
 

B.Stuurder

Forumguru
@Stitch15 ik heb onlangs exact een auto als de jouwe als vervangende auto gehad twee dagen, alleen een witte.
Ik moet zeggen dat ik onder de indruk was, ik vond hem wat wollig sturen en veren, maar met de standaard wielen met ballonbanden ten opzichte van een verlaagde auto met 19" wielen is dat logisch. Qua power was ik wel verrast. Zeker bij normale snelheden kun je goed meekomen en trekt de auto zelfs behoorlijk. Je moet dan de schakelindicator wel links laten liggen, alle dode mensen kunnen rijden zoals die indicator aangeeft, tjongejonge.
Dus ondanks dat ik een strakke auto gewend ben met een lading power, kon ik zeker wel inkomen in zo'n 1.0, zelfs in de Ambition Business trim. Wat ik wel écht miste waren de ACC en de Canton. En de automaat, maar dat is een ander verhaal.
Wat ik me wel afvraag is, of deze auto met DSG ook nog redelijk lekker rijdt, gezien de schakelindicator en de power die je bij dat rijgedrag dus niet hebt. Als ik in de 6e versnelling bij stadsverkeer gas geef is er voldoende power om redelijk te accelereren, maar met de 1.0 heb ik het idee dat de bak dan al snel terug gaat schakelen met zenuwachtig gedrag tot gevolg?
 
D

Deleted member 24009

@B.Stuurder je zou er bijna je blauwe haai voor inruilen hè :jaja:
De motor bevalt mij nog steeds meer dan prima! Ik heb niet de 1.0 met dsg gereden, wel de 1.2. Maar ook daarbij vond ik al dat de dsg erg snel in 6 zat en dan erg bonkerig klonk, dat zal met de 1.0 niet beter zijn. Hoewel ik eerst spijt had dat ik de dsg niet heb doorgedrukt thuis, ben ik daar nu niet meer rouwig om. in de 1e week heb ik een week een Sup diesel met dsg gehad (mijn O3 was kaputt..) maar ik vond daarin de dsg ook niet heel fijn en af en toe idd best zenuwachtig..
 

Rosinfield

† In Memoriam
Met DSG rijdt het voor geen meter. Ik ergerde me zo aan het bokkige, brommende en trillende gedrag, dat ik de dsg vroeger dan ik had afgesproken heb laten aanpassen. Nu rijdt hij prima, alleen door bij een iets hoger toerental op te schakelen. De motor tuning maakt het helemaal een feest
 
D

Deleted member 24009

Even mijn eigen topic maar weer eens wat afstoffen. Inmiddels zijn we (ruim) 30.000 km en een 2e Italië vakantie verder en ik moet zeggen: de O3 bevalt nog steeds meer dan prima!
Ik kan nog steeds eigenlijk geen grote minpunten benoemen, ook niet wat betreft de gekozen motor. Nou vooruit, als ik dan toch iets moet noemen: de "ouderdom" van de kaart in de navi, het feit dat Carplay niet draadloos te gebruiken is en de start-stop functie die ik eigenlijk bijna nooit gebruik. Verder maken de VAGCOM aanpassingen als hill-hold en laten zakken van de rechterspiegel het leven net iets fijner :-). Op naar de volgende 30.000 km!
 

RichTrip

Forumleiding
Moderator
Mooi om te lezen, ik start in januari aan het 1.0TSI avontuur. Ik heb Hill Hold Control meebesteld (80 euro). Hoe werkt dit dan als er achteraf Hill Hold Control aan laat zetten? Dacht dat er een apart knopje voor kwam voor de pook. Hoe werkt dit dan bij jou?
 
D

Deleted member 24009

Ik heb geen apart knopje. Hill hold is dmv VAGCOM ingesteld, dus software matig. IAls ik de rem intrap bij een bepaalde hellingshoek )omhoog) dan blijft de auto nog een seconde of drie op de rem staan. Ik heb een handbak, mogelijk dat dit met een dsg weer anders werkt
 
Bovenaan Onderaan