Welke (winter) ruitensproeiervloeistof gebruiken jullie

Zoals de topic titel omschrijft;
Een topic over zomer/winter ruitensproeier vloeistof.. welke gebruiken jullie?

Nu dat de winter zo nu en dan koude dagen kent is het voor mij zaak om de zomer sproeiervloeistof op te maken of te vervangen voor een winter varriant.. óf er een concentraat aan toe voegen..

Voorheen had ik altijd de premix van Shell. Maar die grote kannen zijn in verhouding best duur. Zeker in vergelijking met bijvoorbeeld het huismerk van de Action.

Wie doet wat of welk merk gebruiken jullie.
Ik ben benieuwd naar de reacties.
 

eriktv

Forumguru
Ik heb hier net naar gezocht op het forum van carclean, om erachter te komen of er ook wax-vriendelijke varianten zijn. En dan vooral vanwege de strepen over de motorkap die ik krijg van de koplampsproeiers... :facepalm:

Er bestaan goede middelen, voor een paar tientjes per 5L, maar zover ben ik nog net niet in mijn detailverslaving :shutup:. Voor de rest is het (naar ik las) allemaal troep, dus ik ga dan gewoon maar voor de goedkoopste en zet mijn motorkap af en toe extra in de was ter bescherming.

Voor de rest; zorgen dat je voorruit een keer écht goed schoon is (liefst gekleid) scheelt ook al een hoop en bevordert de levensduur van je ruitenwissers ook positief.
 

EdK

Forumguru
Ik heb nog een concentraat van de Lidl staan.
In kannen van 5 liter afgelopen jaar gekocht een 4 stuks.
En één kan van 5 liter bij de bouwmarkt in aanbieding gehaald en die eerst in wagen leeg gegoten.
En nu maak ik aan de hand van de weersomstandigheden mijn eigen 5 liter telkens.
Dus in lege 5 liter kan doe ik bv een liter van het Lidl concentraat en vul het af met Noord Hollands leiding water.
En dit bevalt me prima voor de winter en zomer periode.... alleen in de zomer gebruik ik er maar een halve tot driekwart liter concentraat op de 5 liters.....
 

Highway

Forumguru
Heb nog een kan van 25liter concentraat van de Brezan staan. 1:3 te verdunnen.

In de zomer gebruik ik de concentraat van Sonax (verdund natuurlijk).

Weet niet wat de dealer erin doet - in de S2 zit wel een waarschuwing voor te weinig ruitensproei vloeistof. De 2 contactjes die in het vloeistof komen heb ik tijd geleden wel schoon moeten maken (valse meldingen te weinig vloeistof - zat aanslag op de contacten). Weet niet of de vorige eigenaar erin gedaan heeft.

Mogelijk dat deze aanslag niet optreedt bij het vloeistof van de dealer.
 

Huibdos

Senior Member
Zomer: dubro met water, een beetje spoelglans en een klein beetje spiritus
Winter: dubro met water, een beetje spoelglans en een heleboel spiritus
Liever geen ruitensproeier antivries, want ik heb daarmee altijd strepen en waas als ik het niet kan gebruiken - zoals in donker of met tegenlicht.
 
Ahja... ik moet mijn zomer vloeistof nog even opmaken of eruit pompen..
Weet niet precies hoeveel er nog in zit.. bij de Lidl stond alleen kant en klaar van “Ultimate Speed.”
De overige producten van dit merk is doorgaans niet veel soeps dus ik heb dit knalblauwe goedje laten staan..

Vervolgens even bij Slager Automaterialen geweest; die verkopen veel van MPM.
Er stond een 5L concentraat; 1 deel op 2 delen water voor bescherming tot -15 voor 12 euro.
Dus dat maakt 3L en dat 5x maakt 15L en dan zou hij leeg zijn.

Er stond ook 5L kant en klaar van een ander merk tot -16 en die was 1+1 gratis voor 6 euro. Dus uiteindelijk daarvoor gegaan.. Of het wat is gaan we nog achter komen :)

739FE559-7AA1-4C28-8A77-E39C69C85BEB.jpeg
 

ertromp

Forumguru
Ik gebruik ivm wintersport en koplampsproeiers de Lidl vloeistof
Bevriest absoluut niet bij temperaturen ver onder -15 wat in Oostenrijk en DLd nog wel eens voorkomt
En op hoge snelheden geen bevriezing van sproeierkoppen
Top spul en eventueel te mengen server.jpeg
 

HarrieSkoda

Forumguru
Eerlijkgezegd neem ik die van de Action altijd. Nog nooit strepen of andere problemen ervan ondervonden, ondanks dat het een 'goedkoper' segment is.

In de zomer gebruik ik de paars/roze met een tropisch geurtje en in de winter de blauwe antivries. Altijd in kannetjes van 5L.

Ik pomp nooit de vloeistof die nog in het systeem zit eruit (zomer-winter, winter-zomer), dit mengt dan wel samen. Ook daar nog nooit problemen mee gehad.

Begrijp de frustratie van de rijders met koplampsproeiers, is je motorkap ook direct gewassen. Zou je verwachten dat dit ook met VCDS in te stellen is dat je pas bij 2 x de hendel naar je toe halen de koplampsproeiers erbij activeert.

Menig andere automerken hebben dit al.
 

barretje

Senior Member
Ik geef altijd eerst een klein tikje tegen de hendel zodat de koplampsproeiers geactiveerd zijn geweest. Maar ze sproeien dan niet echt. Daarna de hendel gewoon naar je toe trekken en dan sproeit hij alleen het raam en dus niet meer je koplampen.
 

Spoetnik

Forumguru
Kiep er zomer en winter hetzelfde spul in. Wel winterkwaliteit. Zomers gebruik je toch veel minder en komt het niet zo nauw.
 

Rallye

Forumguru
Van de Action, 5ltr, tot -25 (na een traumatische ervaring op weg naar Berlijn in december een paar jaar geleden).
 
Fijn dat er veel mensen reageren en tevreden zijn :)



Zijn er ook ervaringen met slechte producten? Dus welke te meiden.
Bijv door enorm strepen, vettige ruiten of enorme chemische lucht?
 

turboturbo

Forumguru
In lijn van dit topic; sweet project cars geeft de tip om Rain-X bij de vloeistof te kiepen (speciaal voor dit doel bedoeld; dus een mengbare rain-x, dat is)

 
Bovenaan Onderaan