Welke verlichting ter vervanging van H4 pitten in Yeti ?

Leon54

Actief lid
Wie kan mij goed advies geven over de vervanging van de standaard H4 lampen in de Yeti.
Deze lampen bevallen mij absoluut niet, het licht is te geel en te gespreid lijkt het. Ik vind het zicht gewoon niet scherp met de standaard H4 lampen. Ik ben sceptich/terughoudend over het achteraf inbouwen van Xenon. Misschien de lampen vervangen door x-treme of night-vision van Philips ? Wie heeft ervaring met het vervangen van de pitten voor een andere lamp of een ander soort licht ?

Noord26

Forumguru
Helaas zit je bij reflector koplampen in H4 uitvoering vast aan de opzet van het geheel. Xenon is eigenlijk alleen goed te krijgen als je projector koplampen hebt. En daarmee blijft in feite alleen de keuze voor de beste H4 lamp over.

De beste die ik tot nu toe heb gehad waren van Osram, de Nightbreaker. Levensduur was ook een stuk beter als een aantal Philips setjes die ik heb gehad.

Leon54

Actief lid
EDK, deze site was ik al tegen gekomen. Ik lees veel negatieve reacties over het later inbouwen van Xenon in een reflektor unit en dan m.n. voor tegenliggers...

EdK

Forumguru
EDK, deze site was ik al tegen gekomen. Ik lees veel negatieve reacties over het later inbouwen van Xenon in een reflektor unit en dan m.n. voor tegenliggers...

Dit is een gewone H4 lamp !

Maw ff goed lezen wat er staat

floyd2

Forumguru
Heb je dagrijlicht???
Ga dan kiezen voor inderdaad een Xtreme vision of nightbreaker.(+90-100%)
Geen dagrijlicht en rij je overdag altijd met licht aan,neem een type van philips of osram die 50% meer licht beloven(ivm de levensduur van de lampen of je moet het vaak wisselen niet bezwaarlijk vinden)

In mijn leon philips bluevision ultra achter iets zitten. Die naam veranderd ook telkens een beetje! Gaat nu al meer dan 2 jaar mee en geeft echt veel meer licht dat een gewone gloeilamp!

GP Thunder heb ik ook in mijn Octavia, lekker wit licht en laat borden e.d. veel beter naar voren komen. Ze moeten altijd wel even opwarmen rond minuut voor ze echt volle lichtsterkte geven heb ik het idee. Als je het helemaal af wilt hebben, neem dan nog even de LED stadslampjes mee die Canbus geschikt zijn. Dan heb je de voorkant van je Yeti een stuk strakker en zonder sjonnie te worden of medeweggebruikers te irriteren (H4 lamp zonder dingen om te bouwen).

https://www.xenonlamp.nl/webshop/xenon/xenon-look/gp-thunder/gp-thunder-xenon-look-cool-white

Leon54

Actief lid
Dat opwarmen van autolampen zie ik niet zitten...
Osram Cool Blue ???? Heeft iemand daar ervaring mee, beter dan Philips x-treme ?

Ik heb de H1 variant besteld, deze werd zoals ik inmiddels gewend ben van deze shop netjes op tijd verzonden. Maar goed om op de lamp terug te komen, in het begin was het al een stuk minder geel dan een standaard halogeen lamp, maar toch een beetje gelig. Echter was het zicht op de weg niet goed, maar vreemd genoeg veranderde dit nadat ze een paar minuten gebrand hadden, toen waren ze veel feller als normaal en ook mooi wit. Staat dus perfect bij mij Xenon set. Ik heb ze een tijdje af laten koelen en ze daarna weer geprobeerd, maar nu waren ze gelijk fel en wit. Het lijkt er dus op dat ze even in moeten branden.

floyd2

Forumguru
Ja, ik heb dagrijverlichting en voer dus niet de hele dag dimlicht.

Nou,neem de felste merklampen dan.
Die schijnen naar de plekken waarnaar ze horen te schijnen en je hebt meer licht dat de veiligheid ten goede komt.
De iets kortere levensduur zal je als je boordspanning okay is niet zo vlug wat van merken.

turboturbo

Forumguru
Wat ik ervan begreep is dat die xenon-look (halogeen) lampen juist minder licht geven, omdat er dmv een blauwe coating gezorgd wordt voor een witter licht. Er moet m.a.w. juist bepaald licht geblokkeerd worden, om de wittere / blauwere kleuren door te geven. Per saldo verlies je dan licht. Gek genoeg lijken de ervaringen bij die GP Thunders (daar heb ik ook naar zitten kijken) daar wel iets mee te vallen, maar ik heb er wel een paar negatieve reviews over gelezen m.b.t. dit punt.

Ik heb zelf de OSRAM night breaker op de plank liggen, die gaan er voor de komende winter in. Zal me benieuwen hoe ze bevallen (tip: bestel ze voor de helft van de prijzen hier in NL via Ebay uit Duitsland of Engeland)

floyd2

Forumguru
inderdaad slokt een gekleurde coating wat licht.
Als je gaat meten is het ook daadwerkelijk minder maar ogen zijn rare dingen dus het kan goed zijn dat je het veel aangenamer rijden vindt en het gevoel hebt dat het juist meer licht is.

turboturbo

Forumguru
Dat ben ik met je eens. De beleving van de lichtopbrengst zou bij de bekende / betere lampen zeker goed of beter kunnen zijn. Wat voor lawaai bomen lampjes geldt, zal vast ook gelden voor de betere / duurdere xenon-look lampjes.

EdK

Forumguru
zijn dan wel geen lampjes waar ik het nu over ga hebben.

Maar hebben jullie wel eens met regenachtig of mistig weer of de schemer avonden een bril met gele glazen gebruikt ?

Heb je vaak meer effect mee dan welk lampje je ook in je koplamp hebt zitten.
Is echt of je in een keer een 2000Watt schijnwerper aanzet en je opeens dingen ziet die je ervoor niet zag !

En dit hoeft echt niet in de papieren te lopen, ga maar eens naar een goede ijzerwarenhandel en koop daar voor max 20 euri een veiligheidsbril met gele glazen dus

Leon54

Actief lid
Mannen, het is me nog steeds niet duidelijk waarom mijn Leon met normale koplampen zoveel beter licht produceerde dan de Yeti. Ik kan dan alleen maar concluderen dat de reflectors beter zijn op de Seat of het moet de H7 pittten zijn die het verschil maken. Er zaten standaard H7 lampen in de Seat.

floyd2

Forumguru
Je had ook nergens vermeld dat je seat beter licht had dan je yeti:confused:
Maar je geeft het zelf al aan,er zit nogal verschil tussen de diverse koplampen.
Zo is er bijvoorbeeld een model opel(meriva dacht ik) met halogeenlampjes die beter licht heeft dan het gros xenonkoplampen ondanks dat die lampjes zelf 2 keer zo fel zijn.

Noord26

Forumguru
Een auto met halogeen die beter licht geeft als Xenon? Onmogelijk in mijn optiek. Xenon komt altijd in een pakket met lenzen + reiniging + hoogte-regeling. En staat daarom altijd optimaal.

Bovenaan Onderaan