Welke velgen passen onder een Kodiaq en wat te doen met bandenspanningssensoren?

Danny Vil

Nieuw lid
Wie kan me helpen; Ik wil graag nieuwe velgen onder mijn Kodiaq. Ik weet niet welke maat ik moet hebben en of er wel of geen bandenspanningssensoren in zitten. Bandenmaat nu is 235/50R19
 

CDK

Forumguru
Ik heb al banden 235/50R19

Als je geen rekening hoeft te houden met sneeuwkettingen dan kan je alles tussen 7.5 en 8.5J en ET30 en 45 pakken. Uiteraard met naafgat 57.1 (of groter en met centreer-ringen werken) en steekmaat 5x112.
 

GervdV

Lid
Is met vcds of obd11 tpms te activeren?
Ik ben in de race om nieuwe 20 inch wielen aan te schaffen en kan ik hiermee rekening houden.
 

GervdV

Lid
Tsja, ik stelde de vraag omdat ik in de ecu tpms tegenkwam en dacht dat iemand er misschien ervaring mee had. Maar goed, jammer dan.
 

hemi24

Forumguru
@GervdV Heel simpel : als je in je wagen geen waarde kunt aflezen v.w.b. de actuele druk per band, heb je ook geen TPMS-sensoren, maar gaat de detectie o.b.v. aantal omwentelingen per band via de ABS-sensoren. Zoals @Peter-036 ook heeft aangegeven.
 

HarrieSkoda

Forumguru
Wat je stelt is niet waar hoor @hemi24 .
Je kunt TPMS ventielen hebben, maar geen actuele waarde af kunnen lezen in de auto zelf.
De wat luxere auto's met TPMS ventielen kunnen dit natuurlijk wel.

Sinds 2014 is TPMS verplicht.

VAG doet het 'slimmer' door de ABS sensor te gebruiken, waardoor het wisselen van sets wielen goedkoper, en gemakkelijker is!
 

Canon-Eye

Forumguru
En dan het het nog steeds een TPMS, simpelweg omdat wordt gemonitord of (en gewaarschuwd als) er spanningsverlies optreedt. ;)
 

GervdV

Lid
Is er iemand op dit forum die 20 inch wielen heeft gemonteerd? Ik wil die namelijk ook aanschaffen.
Is er nog enigszins comfortabel mee te rijden zonder te veel "springen"?
 

GervdV

Lid
Die 21 inch'en staan inderdaad heel erg fraai, maar daar zit helemaal een platte band omheen en dus nog minder comfort?
 
Laatst bewerkt:

Edu

Lid
Ik heb er 20 inch onder en rij altijd in de sportstadion maar vind het comfortabel genoeg
 
Bovenaan Onderaan